Snö

Snöat har det gjort och mer fanns att skåda på marken idag än igår. Hjalle tog bussen in till jobbet vid 07:00. Jag sov till 9:20 och gjorde mig klar hemma och tänkte att jag skulle åka hem till mamma och pappa innan jobbet och kanske ha turen att få låna deras bil med vinterdäck på, för jag hade fortfarande mina sommardäck på imorse. Hade inte riktigt fått till det med att byta ännu. Skulle ha önskat att jag hade vinterdäck imorse iaf kan jag lova! När jag kom ut på parkeringen ca 10:30 var min bil heltäckt av snö, och is som satt fast, minst sagt. Jag startade bilen och vred på fläkten så den kunde hjälpa till lite. Sen borstade jag av bilen och försökte skrapa av isen från rutorna. Plogbilen hade plogat upp parkeringen där inga bilar stod, men på själva parkeringarna där bilarna stod har de såklart inte kunnat ploga, så jag kan ju säga som så att jag var rejält inplogad! En vall runt hela bilen som jag fick göra mitt bästa att skotta bort med hjälp av mina fötter! Det gick väl det med. Men vilken tid allt tog, och kall om händerna var jag också, brr!!! 

När jag tillslut skulle till att köra iväg med bilen kom jag ingenvart, bilen stod bara och spann i parkeringspåren, suck!!! Jag gick ut igen och försökte ta bort mer snö under bilen och försökte igen. Men icke, bilen bara spann och satt fast där den satt.. .Jag blev sååå förbannad och så less!!!! Tillsist gav jag upp en aning och ringde till Hjalle, bara för att ha någon att beklaga mig för.. Och som 2 söta räddande änglar kom mina 2 äldre grannar ut och frågade om de kunde hjälpa till, de hade sett genom sitt fönster hur jag hade kämpat utan spade och inte lyckats komma iväg. De puttade på bilen framifrån på motorhuven och lätt som en plätt var jag iväg, tack ska ni ha ni vänliga själar *ler*. Men under tiden som jag för mig själv försökte ta mig loss så kom inte en enda människa som stod och väntade på bussen (3 meter ifrån mig) och frågade om de kunde hjälpa till med att putta på bilen, för det var det enda som behövdes för att jag skulle ta mig loss... Vad har hänt med folket?!  Men jag tackar då mina grannar för sin hjälpsamhet, mer sånt i världen tror jag behövs *ler*

Iaf så kom jag iväg efter ca 30 minuters svettigt arbete och så lycklig jag var då! Men fy tusan va halkigt det var, herre min gud! Men med försiktigt körande tog jag mig så iaf hem till mamma och pappa där jag tänkte låna deras bil. Men när jag kom fram ser jag att det är hur mkt snö som helst på gården och ca en halvmeter upplogad vall vid infarten, fylld av stora isklumpar och skit! Ok, tänkte jag, var ska jag parkera? Lyckades parkera på sidan av vägen och märkte att jag inte stod i vägen och att bilarna kunde kköra förbi. Eftersom jag hade sommardäck på bilen ville jag inte gärna köra mer med den till jobbet och sen hem igen ikväll. Bestämde mig för att försöka skotta hela gården, som var täckt med ca 20-30 cm tung snö, så jag kunde få fram mammas och pappas bil ur garaget. Men tiden den gick och jag märkte att jag aldrig skulle hinna skotta hela gården så jag kunde få fram bilen. Bestämde mig så tillsist för att ta en buss till jobbet, eller till resecentrum och sen gå till jobbet därifrån. Pratar med mamma och hon säger att jag kan låta min bil stå kvar där på gatan och så kan pappa byta däck på den när han slutat jobbet. Jag skulle börja 13:30 idag och går ner till busshållsplatsen och ser att bussen inte går förrens 13:15 och när jag var där var kl 13:00. Ringer till min jobbar kompis J och säger att jag kommer att bli ca 15-20 min försenad till jobbet. Men då säger hon att hon också har missat sin buss och att hon nu blir skjutsad av sin granne, snälla som de är kommer de ända hem till mamma och hämtar upp mig. Och vi hinner i tid till jobbet och mötet som började 13:30. Herregud vilken start på dagen!! Kändes som att jag inte gjort mer än att skotta hela dagen fram tills då ...hahah!! På jobbet hade vi möte till 15:30 och sen var det en lugn eftermiddag och kväll som var ett skönt avslut på dena vinterdag *ler*.

Pappa bytte till mina vinterdäck och han och mamma kom till jobbet och lämnade min bil, tack och tack min älskade pappa och mamma, ni är guld värda!!! Va skulle jag va utan er, älskar er!!! Och syrran som varnade mig för halkan imorse och bad mig ta det lugnt på vägarna och senare under dagen ringer hon och hör hur det har gått och om jag har tagit mig till jobbet helskinnad. Tack för omtänksamheten jag får från er, min älskade familj som är det bästa jag vet, puss!!!

Jobbet gick som sagt väldigt bra och dagen gick fort. När kvällspersonalen kom 21:15 gav vi dem en snabb rapport, det var inget särskilt att rapportera och sen kunde vi fara hemåt. Men först skulle det skrapas rutor och sån skit...haha!  Men jag skjutsade hem Johanna och själv kom jag hem ca 21:45, helskinnad och det kändes mkt bättre att köra med vinterdäcken på vill jag lova. Men försiktigt får man ta det minsan, det är väldigt halkigt ute även fast man har sina vinterdäck på, så ta det väldigt försiktigt ute i trafiken och ha respekt för vintern!

Nu ska jag gå på toa och sen blir det sängen, natti!!!

Ett garage är vad man skulle ha, men det fanns inte ett enda i hela Valbo ledigt!!! Jo ett fanns det faktiskt, men då låg det i ett annat boendeområde än där vi bor...suck...  Men kanske man borde ta det ändå?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback