Skratt är som balsam för själen

Ja då var min arbetshelg över för den här gången, 2 lediga helger kvar innan nästa jobbar helg, najs! Men när arbetshelgen kommer så ser jag nästan fram emot den, de är sköna att jobba. Sådär lagomt mysigt och lugnt.  Jag blir inte trööökad av dem, jag gillar dem! Man är precis lagomt med personal 3 st och springer inte på varandras tår och det blir inte stressigt och snurrigt som det kan bli när vi är så många om 10-12 st i veckorna...

Jobbade 13:30-21:30 i fredags. Dagen gick mycket bra och den gick snabbt också. Lördag jobbade jag 7:00-16:00 och idag söndag 13:30-21:30. Helgen har gått fort, bestått av många skratt och glädjeämnen, tokiga samtalsämnen, många kramar och hela tiden massa spontanitet från alla håll och kanter, det är så skoj!! Vi skrattar ibland så vi kiknar, härligt! Jag har börjat att älska mitt jobb och de människor jag träffar där, ja inte alla kanske men vi kan väl säga som så att jag trivs, väldigt bra i stort. Man har ju bra och dåliga dagar, som överallt. Men jag tycker om människorna där och jag får en känsla av att vara omtyckt. När någon kommer och kramar om en bara sådär och frågar hur man mår eller säger att man är fin, trevlig, lugn och ställer upp. De människor som jag är där för att "hjälpa", är de människor som "hjälper" mig varje dag på ett eller annat vis. De hjälper mig att växa som människa, att lära mig umgås med olika sorters människor och acceptera dem för den de är. De tar hand om mig och finns där för mig lika mycket som jag finns där för dem. Vilken fin skara jag har omkring mig, vem skulle inte må bra av den, jag känner mig glad *ler*. Men som sagt, vissa dagar är bättre än andra och man kan inte alltid hålla humöret på topp. Varken jag eller andra.

Men helgen har nog rätt ut sagt varit rätt underbar, jag känner att jag har lyckats stötta och hjälpa till på ett bra vis som gett resultat och jag känner att jag funnits till och gjort något meningsfullt. Jag och min arbetskompis J bestämde oss för att baka i lördags och vi fick med oss en dam att baka kolakakor med oss, så stolt hon var sen när kakorna skulle bjudas på till kaffet..hihi! -"Det är jag som har bakat de här kakorna förstår ni", sa hon. Och hennes stolthet och glädje värmde gott! Jag fick även en annan kvinna att ta itu med sin tvätt (som legat väldigt länge och som inte hon förmått sig ta itu med och ingen annan har heller kunnat få henne att ta itu med den) men så igår lyckades jag hjälpa henne att gå ner i källaren och tvätta och sen tumla kläderna. Det var ett stort steg för henne och en stor vinst, hon kände sig nöjd med sig själv när hon med möda och stor oro och med pulserande hjärta hade klarta av detta och insett att det gick bra trots all oro som fanns. En stor vinst och så glad jag är att det fungerade! Efteråt tackade hon mig för att jag hade ställt upp för henne så mycket just den dagen, samt att hon tyckte att jag hade ett sådant trevligt och lugn bemötande mot henne, det uppskattade hon. Även jag av att höra det hon sa.

Idag kom en kille som jag är kontaktman till ut till oss där vi satt och spelade Yatzy i allrummet. Det såg ut på honom som att han var lite sugen att vara med men att han inte riktigt vågade slå sig ner med oss. Men flera ggr kom han ut och kikade och gick omkring som för att se vad som hände och vad som fanns att göra. Man såg suget i hans blick och jag bad honom slå sig ner och spela tillsammans med mig men han ville inte riktigt slå sig ner men 2 slag med tärningen slog han åt mig och jag såg hur han log och var glad när vi "peppade" på honom och tyckte att det var roligt när han ville vara med. Sedan gick han in till sig igen och kom ut en gång till och slog några slag med täningen och jag riktigt såg i hans vackra mörkbruna ögon hur han log stort inombords, det syntes även på leendet han hade men som han försökte gömma litegranna, som att han blev lite generad eller blyg.*ler*. Hans ögon är bland de vackraste jag sett och så är även han, det är något mystiskt, men otroligt vackert som drar över hans markanta drag och han är speciell. Vad jag är lyckligt lottad som fått den fina gåvan att umgås med dessa väldigt speciella och fina människor.

När vi andra hade spelat klar vår omgång Yatzy gick jag in till min (KP-kontaktperson) med Yatzyn i handen och frågde om vi inte kunde spela lite. Just för tillfället låg han i soffan och skrattade med härlig stämma att han inte orkade nu. Jag skojade till det lite med honom så han log och sen satt vi och pratade länge om ditten och datten. Mycket om hans djupa filosofiska tankar. Han sa till mig så här:-" om du ser gud med sin vinkorg, vad tror du att du finner för viner där i hans korg?". Jadu, vad ställd man blir, inte sånna funderingar jag undrar över varje dag inte!. Han frågade mig även vad jag trodde att Guds fru hade för kläder, hur de såg ut samt vilken färg de kunde ha. Han vissste inte men bara undrade vad jag trodde. Han undrade också vad det betydde när en ängel putsar sina vita fjädrar och tappar en av fjädrarna, vad händer då? Dör ängeln då och blir till en staty eller tar den fjädern och lägger i en låda eller förlorar ängeln sin "kraft" om den tappar sina fjädrar eller vad händer med ängeln om den tappar fjädrarna i sina vingar?. Vilka spännande och intressanta funderingar, rikitgt kluriga vill jag säga. Han sa sen också att gosedjuren i affären kan röra sig och tala till en när man går förbi dem i leksakaffären som för att säga "ta mig, ta mig". Jag sa att mina gosedjur aldrig har pratat till mig och jag frågade varför och han sa att det visste han inte men att det fungerar som så att om man verkligen tror på det så visar gosedjuren sitt "rätta jag" för oss människor, man måste bara tro på dem. Han berättade även för mig hur han skulle vilja kliva in i en spegel och komma ut i en annan dimension, i en annan värld. Men det sa jag att det funkar ju inte men då sa han att man måste tror. Och står man där vid spegeln i lugn och ro alldeles ensam och verkligen tror på det  så fungerar det... Så faschinerande han låter när han berättar om saker och ting, som en riktigt "sagofarbrod" som verkligen suger med en in i helt andra världar, han är så inlevelsefull och berättar med sådant djup att man "tror" på honom. Jag gillar hans sällskap och han skratt. När vi hade pratat en stund sa jag till honom att "näedu nu är det du och jag som lirar lite yatzy" och klappade honom kamratligt på axeln och då nappade han på spelet och vi spelade en omgång Yatzy och jag såg på honom att han ju gillade det!! Vilken vinst och vilket framsteg för honom idag och jag känner mig så glad som får vara med honom och skratta med honom och ta del av hans umgänge och framsteg. Han berättade förut för mig att han ville ha fjäderörhängen och jag hittade 2 st på tradera som jag ropade in för 5:- st och gav till honom förra veckan. Han tyckte om dem och idag såg jag att han hade dem på sig och han var så fin i dem. Han hade även tvättat håret och kammat till sig och han håller sig alltid nyrakad och snygg. Och jag tycker det är viktigt att uppmärksamma honom på detta då han tidigare inte varit så noga med sitt utseende men det verkar lite nu som att han håller på att ta vid där han en gång slutade. Han tog väl hand om sig tidigare och var väldigt mån om sitt utseende har jag hört och nånstansn där inne i honom finns det och jag ska locka  fram det hos honom igen. Jag ska "se" honom och besöka honom, uppmuntra honom och skoja och umgås med honom och visa honom att jag ser honom för den han är och att jag gillar honom och hans sällskap. Jag ser att det går framåt litegranna, det gör mig glad!!! Jag vill bryta hans ensamhet och isolering för att bryta hans tid med sig själv och sin sjukdom där han inte mår bra av att spendera för mycket tid. Han har så mycket kvar av det friska inom sig, han har enorm potential och jag vill bara få honom att inse att det han kan och det han gör är bra och att jag uppmärksammar och uppskattar honom. Såklart det blir roligare när man blir "sedd" som människa och inte bara "bortglömd" för att man är lite "tokig" som kanske har hänt här... Näesiddu...jag ska varje dag jag jobbar se till att plinga på hans dörr och komma in och hälsa på och prata och komma med "verkligheten" till honom och med vardagen till honom så mycket det bara går för kanske kan mina små besök få honom lite gladare *ler*. Det bästa jag vet med mitt jobb är att få skratta tillsammans med de som har det rätt jobbigt här i livet, som har det så många ggr mer besvärligt än mig. Min stora glädje och vinst när jag är där om dagarna är att få människorna där att skratta och le för en stund. För det innebär att för den stund de skrattar glömmer de allt det jobbiga som tynger dem varje minut och varje dag, och för varje leende och skratt så lättas de från sina bördor för en liten stund... Det är det värt... Och jag ler med dem och som man säger så botar skrattet själen en smula... Skatt är som balsam för själen... Jag tror på humor och skratt, av leende och positivt bemöttande, ett uppryckande och lättsamt sinne är vad jag vill ge ifrån mig när jag är på jobbet. Jag vill få dem att le!

Min helg har varit lyckad för egen del, jag känner att jag lyckats få vissa boenden att ta sig förbi personliga hinder samt komma ut ur sitt skal och visa vilja på att vilja vara social. Det är stort!

Jag ser fram emot människornas utveckling och deras framsteg. Jag hoppas och tror på deras person och vilja till livet, deras låga ska brina länge till...jag vägrar låte den slockna och låta dem famla i mörket!! Jag ska sprida glädje och ljus till dessa människor och hoppas att de mår bra av det *ler*

När jag kom hem kl 22:00 idag möttes min blick av tända ljus i vardagsrummet och ett uppdukat bord med kvällsfika. Det mysiga som mötte mig hade Hjalle fixat till för mig när jag kom hem, vilken underbar älskling jag har, den bästa <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback