Jag tackar för mig!

Dagarna på jobbet går fort, imorgon är sista dagen på min "prova-på" vecka och vad jag vet än så länge blir det dagis igen till nästa vecka. Få se om de ringer nåt från gruppboendet och vill att jag ska vikariera där nån dag, gärna för mig i så fall!

Igår jobbade jag kväll igen. Kom 13:30 då det var personalmöte till 15:30. De pratade om en massa och jag lyssnade intresserat på allt som sas. Jag umgicks väldigt mycket med en kvinna på boendet igår som jag var "hem" till. Vi satt och pratade först en timme efter maten i hennes lägenhet och sen dryga timmen igen efter kvällsfikat. Väldigt trevligt och intressant att få slå sig ner och prata med dessa människor. De är trevliga och skojfriska också! De ger mig oerhört mycket även fast de kanske inte tror det alla gånger. Jag växer som människa och känner stor respekt och beundran för dessa människor.

Eftersom de går ut och röker väldigt mycket blir det lätt hänt att jag slinker med ut och tänder deras cigg och sen sitter jag ner med dem där ute och umgås och pratar. Snackade lite mer med just 2 killar också igår som bor där så jag har hunnit komma några stycken lite närmare in på liven och de har förhoppnigsvis också lärt känna mig lite bättre. Vi har otroligt trevligt och skoj ihop *ler*.

När jag kom hem ca 21:50 igår var jag väldigt trött. Tog en dusch och la mig i sängen till 22:30. Idag jobbade jag dag igen och klev upp 05:30. Llite smådrygt när man jobbat kväll och ska upp och jobba lång dag dagen efter. Men det funkar när man väl är på benen och på plats. Då rullar faktiskt dagen förbi.

Idag på jobbet puschade jag på en go och ball tant att hon skulle torka golven i sin lägenhet för det hade hon sagt att hon ville göra under dagen. Men timmarna gick och det blev aldrig av, men tillsist sa jag till henne att jag kunde följa henne in till sig och hjälpa henne. Sagt och gjort och jag blev hembjuden in till henne och hon torkade golven för fullt. Skitball och söt tant som man verkligen kan skämta med...hihi! Det härligaste av allt dessa dagar är när jag lyckats locka fram ett leende hos någon, det är härligt! Och när de hänger med på skämt man drar och skämtar vidare med mig så de även får mig att skratta, härligt som fan!

Idag välkomnade en av killarna mig hem till han för att se hans nya skiva och lyssna lite på den. Synd att han mest diggar hårdrock, den typ av musik som jag inte alls lysnar på överhuvudtaget och inte kan ett skit om. De säger att han kan bli lite till sig av tjejer och kanske kan gå för långt ibland så man ska vara försiktigt. Men jag har inte märkt av nånting att han blivit obehagligt närgågen eller något sådant än. Igår böjde han sig över mig när han var ute och rökte och det såg ut som han försökte eller ville pussas men jag klappade han bara lite på kinde och sa "-tjeeena!" med ett leeende och då log han lite och drog sig sen iväg in igen. Bara man har det rätta sättet att hantera situationer och leda undan på andra spår så funkar det otroligt bra. Och skulle det ske att han en gång blir för närgången är jag inte orolig eller rädd utan kommer sätta mina gränser och låta honom veta vänligt men bestämt var gränserna går och vad som är tillåtet beteende och inte. Så nog kan jag ta vara på mig själv alltid även fast karlarna i huset månar om en och gärna vill titta till en när man är med honom. Snällt av dem men jag känner faktiskt att jag kan ta vara på mig själv och säga ifrån. Och det sa chefen också att han trodde att jag kunde så bara för att jag är tjej behöver jag inte "passas" hela tiden. Jag är trots allt en mogen, förståndig, klipsk och vuxen kvinna, så det så!! Så för guds skull kan jag tycka, gör mig inte mindre än vad jag är och diskriminera mig inte för att jag har långt hår och tuttar! Men jag vet att de vill mig väl *ler*

Idag snackade jag och den här speciella killen en hel del och han tyckte att jag skulle komma och bo i hans källare...haha! Han tyckte jag skulle flytta in där hos honom. Han skrattar också så härligt, som en blyg ung kille även fast han är 10 år äldre än mig så är han så liten i sinnet. Riktigt trevlig än så länge.

Idag gick dagen rätt långsamt emellanåt. Vi har varit många personal och det har inte varit så många måste sysslor att göra så det har blivit lite dötid emellanåt och nästan att man fått slagits om de få sysslor som funnits att göra. Det blir jag lite hispig av, jag känner att jag vill göra mer än vad jag gjort hittills. Men efersom verksamheten inte är igång riktigt med rutiner och så vidare är det lite lugnt än så länge i startfållan och jag antar att det kommer att bli mer strukturerat och mer rutinnässigt så småningom och mer ingående arbete med var och en av brukarna i deras rehab-plan.

Imorgon är alltså min sista dag på boendet och jag är oerhört tacksam för den här veckan jag har fått chansen att prova på att jobba inom psykiatrin och jag tycker det har varit väldigt roligt och givande! Jag har känt mig väldigt avslappnad i deras sällskap tycker jag och har inga som helst problem att snacka med dem. Det är roligt och intressant. Kanske anledning till att jag har så lätt för att känna mig hemma i deras sällskap är att jag också är väldigt öppensinnad och egen i mitt sätt att vara. Jag gör inte skillnad på dem som bor där och personalen, känns som att jag kan förhålla mig lika till båda parter fast på olika vis ändå. Ibland kan jag till och med tycka att det känns lättare att sitta och konversera med de boende där än med personalen. Jag känner mig väldigt bekväm i de flestas sällskap, förutom någon som ofta är väldigt arg och säger att han hatar alla kvinnor och han hatade visst mig maximalt igårkväll. Sånt man får ta, allt detta hat är egentligen ett uttryck från en liten, ledsen och förvirrad man som inte på det minsta är så farlig som han kan låta. Han plågas men är egentligen en väldigt gullig kille som är blyg och osäker och det artar sig på detta vis.

Jag har nu imorgon kvar och ska göra mitt bästa även den dagen. Jag tycker faktiskt att jag har kommit långt i mitt kontaktsökande med de boende under denna vecka. De har accepterat mig och låtit mig komma dem nära i deras liv och de har vågat dela med sig av sig själva till mig och det tackar jag för. En ur personalen som har jobbat där nu i några veckor mer än mig hade inte ens presenterat sig för alla brukare vilket jag var noga med att göra redan de första dagarna. Sånt tycker jag är viktigt. Jag tycker verkligen att jag har fått ut mycket av att umgås med dessa männisor och visa intessse för dem och deras person samt intresen och så vidare.

Jag är nöjd med mig själv och mitt arbete där och blir det inte mer jobba av är jag nöjd över att ha fått prova på det en vecka och vet att jag har en fot inne och har visat upp mig och mitt intresse för arbetet. Jag återgår till dagis nästa vecka och kör på där igen i vanlig ordning och har skoj!

Idag efter jobbet hämtade jag upp Hjalle och hämtade ut en kjol jag vunnit på auktion på Tradera, den var supersnygg faktiskt, kul! Nu väntar jag bara på 2 kjolar till som ska komma som jag har köpt, skoj!!!

Nu vill nog Hjalle ha datorn en sväng så jag ska inte blir än mer långrandig än vad jag redan gjort mig.

Vi ses!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback