Solen kom-julen bort!

Ååh idag sken solen på klarblå himmel ända tills långt in på eftermiddagen då den gick ner. Helt underbart att se sol efter så lång tid utan den. Hela jag sken upp! Hörde på radion på väg till jobbet i fredags att det hade varit rekordmörkt under december månad. Nån stad hade bara haft 20 minuters sol under hela december! Och ändå tycker vi här i krokarna att vi haft på tok för lite sol, men det har då varit mer än 20 minuter allfall. Men idag hittade den äntigen fram igen, så underbart!

Kan ju börja med att berätta att jag i torsdags var till Swedbank tvärs över gatan och fick hjälpa av dem att bli ny kund där. Fick nytt konto, löne- och sparkonto. Bankdamen skulle kontakta min bank om förflyttning av konto och att lönen från och med den här månaden skulle gå in på mitt nya Swedbank konto. Fick användar och inloggningsuppgifter och dosa och massa papper. Nu inväntar jag mitt nya bankkkort och när det kommit ska jag aktivera det och när jag ser att lönen (förhoppningsvis) går in som den ska på mitt nya konto ska jag kontakta bankdamen så vi kan träffas igen och hon ska då avsluta mitt konto hos min nuvarande bank - Handelsbanken och se till att mina pengar förflyttas till mina nya konton.

Slutade 13.30 på jobbet i fredags efter att ha jobbat i köket hela dagen. Åkte hem till mamma och tvättade undan lite tvätt. Sen umgicks jag med mamma till ca 18.40 då jag åkte hem. Hjalle var hemma och vi blev bjudna hem till hans föräldrar på lite mat. Åkte dit en sväng och sen när vi kom hem hörde vi oss för om Niklas var hemma och det var han så då åkte vi hem till han och spenderade fredagkvällen där. Vi kikade på en rolig film som hette "Balls of fury" och det var faktiskt en film man garvade till. En slapp och bra kväll som avslutades vid 00.00 då Hjalle och jag åkte hemåt.

Lördag morgon
klev jag upp 07.00 eftersom mamma och jag skulle till Falun och gå på loppis. Åkte till mamma till 8.00 och vi drog till Falun. Jag hittade inget på loppisen men mamma gjorde några fynd i form av trädgårdstidningar. Sen åkte vi på stan och strosade runt där i snö/regnblasket som kom. Blött och jäkligt var det. Jag köpte lite handdukar på rea på Hemtex, sen tror jag inte att jag hittade så mkt mer. Vi åkte därifrån 13.10 och stannade till på en pizzeria där mamma bjöd på pizza, det satt verkligen fint! Nu hade det börjat snöa rejält, stora vita flingor som singlade ner och bilen blev rätt översnöad på bara några minuter. När vi mättat våra magar med ordentligt "helgkäk" åkte vi vidare hemåt Sandviken i snöovädret. Snön avtog i hemtrakterna. Mamma och jag stannade till på Jysk och där hade de rea på handdukar så jag köpte 2 badhanddular och 2 små handdukar i turkos färg. Passade också på att köpa 4 st stora blockljus att ha i min stora ljusstake jag fick i julklapp. Kostade bara 10:- styck.

När vi kom hem till mamma slängde jag i lite mer tvätt (vi har samlat på oss en hel del här över jul om man säger så) och slappade i tv-soffan med mamma och pappa. Åkte till Gävle och hämtade Hjalle hos Sjösse klockan 19.00. Vi åkte hem och slöade ett tag men vid ca 22.30 kom Hjalle på att han ville ut och åka lite så det gjorde vi. Åkte runt i Hagaström och kikade på hus. Vi var borta ca 40 minuter innan vi var hemma i kära Valbo igen. Då kikade vi tv och gick och la oss så småningom.

Idag är det söndag
och dagen idag har också gått fort, hela helgen har gått fort då jag haft att göra hela tiden. Hjalle väckte mig 11.00 idag och undrade om jag inte borde gå upp snart. Klev upp på en gång och diskade, vilket jag ofta brukar göra precis när jag klivit upp. Vet inte varför men jag har väl nån slags energi då :). Klockan blev 11.30 och jag hade klätt på mig och stod och sminkade mig. Idag hade Hjalle sagt att vi skulle ha en "Anna-dag" och göra nåt som jag ville göra, gulliga han *ler. Sjösse ringde där vid 11.30 och var hungrig så vi bestämde att vi 3 skulle åkte till Hemlingy och äta brunch-buffén de har där. Vi åkte upp så vi var där till ca 12.15 och åt av det som bjöds. Mat och efterrätt. Vi blev kvar till ca 13.30 då vi åkte vidare. Jag föreslog att vi skulle åka ut till Bönan och kika lite eftersom Hjalle sagt att han ville göra det nån dag, och den här soliga dagen passade väl alldeles utmärkt. Sjösse hade inget speciellt för sig så han hakade på och satt i baksätet och sällskapade oss.

Hjalle har en jobbarkompis som bor jättefint ute vid Bönan och vi passade på att åka förbi där och kika och svängde in på deras uppfart där vi skulle till och vända när vi ser Daniel som han heter kika ut från garaget. Vi klev ur och han visade oss garaget och bjöd sen in oss söndagsåkare på fika, hur trevligt som helst! Vi fick gå en runda i huset som de har byggt ut själva och det var riktigt mysigt! Hans fru var och en av hans två söner var hemma. Han lirade Wii på övervåningen medan vi satte oss vid köksbordet och inväntade kaffet som Daniel satt på. Utsikten i köket var jättefin, man ser ut över havet och alla båtar eller fartyg kanske är bättre namn på de stora "båtar" som åker i viken därutanför. Jättevackert och behagligt läge att ha hus. Urmysigt! Vi drack kaffe och fikade bullar till och pratade tills det började skymma så sakteliga. Vi hade tänkt att vi skulle hinna med att åka vidare ut på udden till Utvalnäs och kika på husen där också innan det skulle bli riktigt mörkt. Klockan 15.30 åkte vi och tackade för sällskapet och fikat och drog iväg. I Utvalnäs var det lika fint och husen låg till och med lite närmare havet här. Vi hann precis med att se husen innan det blev riktigt mörkt.

Det blev en skaplig utflykt för oss och när mörkret kommit blev vi rätt sega i bollen och tyckte det skulle bli skönt att komma hem. Skjutsade hem Sjösse och följde med han upp en sväng. Åkte därifrån klockan 16.30 och väl hemma en kvart senare dök jag ner i soffan och somnade :). Vaknade till vid 17.45 då det var dags att kliva upp för vi skulle hem till Hjalles föräldrar på söndagsmiddag. Den här gången blev det kalkon och potatis. Vi var väldigt trötta alla 4 så vårt besök blev inte långvarigt, en timma stannade vi och åkte sen hem.

Jag hade planerat att ta bort julen här hemma, sätta upp nya gardiner och pyssla en del nu under helgen men det hann jag inte riktigt med förrens nu här på kvällen då jag fick lite energi. Började med att knäppa på teven och kikade på "Singing Bee" som är ett nytt svenskt sångprogram där det gäller för de tävlande att ha koll på sångtexterna när de ska sjunga. Jag tyckte faktiskt om programmet och man kunde ju sjunga med hemma i tevesoffan också och det var ett väldigt trevligt söndagsprogram tycker jag och ett perfekt program att stöka omkring här hemma till :). Jag tog ner julgardinerna, satte upp nya mer våriga gardiner. Tog bort julgranen och allt julpynt och gjorde om lite på fönsterbrädan och donade lite här och lite där. Höll väl på mellan ca 19.30-21.30 sen kände jag att det fick räcka då jag städat undan julen och välkomnat våren i vardagsrummet. Köket har jag kvar men det får vänta till en passande dag i veckan. Tände sen lite ljus och kikade teve och Hjalle och jag kvällsfikade. På tok för sent för kvällsfika egentligen men jag var ju hungrig och det är totalt omöjligt att sova om man är hungrig och illamående på grund av det.

Nu måste jag in i duschen innan det blir bums i säng eftersom det är arbetsdag i morgon igen.

Kommentarer
Postat av: Tina

Ja solen gör så mkt för välmåendet.. :-)
Låter somm du hade en riktigt bar dag igår.. :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback