Idag kom symaskinen fram!

Jag fick en symaskin av mamma och pappa för några år sen och det var den bästa julklappen det året vill jag minnas :). Det jag sydde var ett par gardiner till datarummet då och sen blev det aldrig nå mer. Varför? Jo därför att jag inte hade nån plats för symaskinen så den hamnade långt in i mitt städskåp och där har den på nåt vis liksom fått stanna tills idag! Det har inte blitt av att jag sytt just för att det varit så bökigt med att jag inte hade nån bra plats för den samt att med tiden som gick så mindes jag ju inte hur jag skulle spola undertråd och massa annat. Då orkade jag inte ta tag i det och pysselsuget fanns väl inte heller där då kan jag säga. Det har kommit som en härlig vind som svept över mig och jag har så många ideér och saker jag vill pyssla till och skapa.

Idag kunde jag inte hålla emot, plockade fram symaskinen i hopp om att sy en ljuspåse, lättast möjliga till en före detta syslöjds-älskare och fena på det också vill jag minnas...hihi! Har ju alltid tyckt om att sy egentligen. Det skulle bli spännande att se om sykunskaperna fanns kvar långt därinne nånstans *ler*

Nu har jag bestämt mig för att aldrig stoppa in symaskinen i mitt städskåp nå mer! Den ska stå lättillänglig nånstans i mitt lilla kök om det så måste bli rätt under bordet så får det bli det får nu är jag i sytagen må ni tro!

Jag mindes att sist jag sydde så trilskades vi lite med varandra syhögen och jag. Det strulade hit och dit och jag kollade i instruktionsboken hundratals ggr innan jag fick till allt. Likadant var det den här gången då jag glömt bort det mesta med hur man skulle spola undertråd samt hur den skulle placeras och sånt småpiller som måste fixas innan det överhuvudtaget går att sy.

Jag plockade fram stuvbitarna jag köpte för nån vecka sen och klippte till och nålade och sen var det bara att gasa, härlig känsla! Tyvärr så råkade jag bryta av själva synålen så den måste på nåt vis bytas ut. Men som tur var så hade jag precis hunnit sy klar ljuspåsen så när som på nån centimeter så det fick jag sy för hand men det gick lika bra det :). För att piffa till den en aning sydde jag fast en vacker spets på kanten och knöt en spets runt.

Voilá!!


Va roligt, nu ska här sys fler ting framöver och jag kommer må så bra! För det är lugnande att sy på nåt vis. Man sitter där med durrandet från maskinen samtidigt som jag diggar radio, bättre kan det inte bli :)

Kram, Anna

Kommentarer
Postat av: Annica

Härligt när symaskingen åker fram:) Själv äger jag ingen för tillfället men maken har lovat mig en fin och bra en...har bara väntat något år på den nu men skam den som ger sig:)



Fina saker du fått till med tyg och tråd:)

Kram Annica

Postat av: Linda

Vilken söt ljuspåse du sytt! Fick en symaskin i 25-års present och känner igen mig. Det är jättekul och bra att ha en, men...var ställer man den?! Min står i garderoben och kommer bara fram när jag ska sy en gardinkappa till köket. Senast den var framme blev det vimplar...men det syr jag inte igen på länge... Nu är det snart dags för en gardinkappa igen, ska ta mig i kragen först ;-)



Vilka fina bokstäver du gör förresten, kul idé!:-)



Kram

2008-07-26 @ 20:21:15
URL: http://lindasvitatankar.blogspot.com
Postat av: Jenny/ Jema Rose

Vad söt den blev!



: )



Jag ska också sy, men är inte så bra på det dessvärre...



Kram, Jenny



<3

2008-07-26 @ 20:50:29
URL: http://jemarose.blogspot.com
Postat av: Ullis/Leva på landet

Gillar också att sy, men det blir inte så ofta nu för tiden. Måste röja upp i källaren där jag har den står så jag kan sätta mig när andan faller på. Min symaskin gick söner i våras och nu ar jag en begagnad hemma på prov. Gillar den så den lär nog bli kvar. Vi får väl se när det kommer till priset. Tycker att du lyckades väldigt bra med ljuspåsen.





Kram Ullis

2008-07-26 @ 20:55:45
URL: http://levapalandet.blogspot.com/
Postat av: Maarit

Gillar också att sy, men för mig är det som en dråg. Kan inte sluta, när jag väl börjat, så jag sitter halva nätterna när jag väl har börjat. Vill få allt klart på en gång.

2008-07-26 @ 21:43:19
URL: http://danielsgarden.blogspot.com
Postat av: Lotta

Å, jag längar också efter att sy. har inget tyg bara hemma. Min man har fått ordning på vår maskin. Fin påse det blev.

Kram Lotta

2008-07-26 @ 21:47:14
URL: http://mittlivplandet.blogspot.com
Postat av: ninni

Den blev ju jätte fin din ljuspåse.

kramis

ninni

2008-07-27 @ 18:01:31
URL: http://mormorelsie.blospot.com
Postat av: Linda/Småglädjen

Åh vad fin påsen blev! Jag hade ju tänkt att jag skulle sy gardiner, men jag har inte hunnit ännu. Tänkte ta tag i det till helgen. Har inte sytt på flera år så det kan bli spännande. Dock har jag ingen egen maskin så jag ska låna grannens, hoppas jag inte har sönder den :-) Kram Linda

2008-07-30 @ 15:05:31
URL: http://smagladjen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback