Hej allesammans!

Nu är det dags för uppdatering minsann!
Sen i onsdagskväll är jag och Hjalle hemma från Sthlm-turen, välbehållna och glada! Vi har haft det kanon i storstaden!

TISDAG:

Vi hoppade på
SGS-bussen (Sandviken-Gävle-Sthlm) alldeles utanför vår lägenhet (så perfekt!) kl 07:10. Sen småslumrade vi lite granna emellanåt på färden ner. Kom till Sthlm kl 09:40 och klev av mittemot tågstationen där busstationen är. Och sen skulle vi leta reda på vårat hotell Radisson SAS Royal Viking Hotell som visade sig ligga bara 100 meter därifrån, så himla perfekt och centralt!! Vi checkade in och fick ett rum. Som vi sen bytte då vi upptäckte att vi råkat fått 2 enkelsängar istället för en dubbelsäng så vi fick ett annat rum, tack! Man vill ju gärna sova ihop när man ska semestra...hihi!

Kan ju passa på att visa rummet som för övrigt var lite sisådär, kändes som att det var kvar i 70-talet och det var väl inte det man väntade sig av ett 5-stjärnigt hotell, men men, vi sov gott och hade trevligt ändå som sagt! Bodde i ett Superior Room eller vad det hette. Eget skrivbord, Queensize-säng och schysst badrum.


Såhär såg utsikten ut från vårat rum - som synes väldigt centralt!


Sky Bar på 9:e våningen. Där satt vi på tisdagkväll och njöt av den lilte smått läbbiga utsikten..haha!


Hotellbilder:


Här är våra entre-biljetter till Gröna Lund som var med i hotellpaketet, perfekt!!


Vi tog igen oss lite och vilade en stund på rummet innan vi bestämde oss för att "göra stan"! Jag hade skrivit upp alla butiksnamn som jag fått här på bloggen, hade skrivit adress och skrivit ut en karta där de flesta gatorna fanns med där det skulle ligga butiker. Kände mig som en äkta turist där jag gick med kartan i högsta hugget! Haha!

Här är butikerna jag hade uppskrivna:
Årstiden
Tiffany
Ambience
Lolodi
Syster Lycklig
Koffert
Hans Mikaels
gåvan
Laura Ashley
Sia
Norrgavel
Sirlig
Kungens Lilla Piga
Tingel Tangel


Jag tänkte att jag aldrig skulle hinna med allihop så det fick bli dem jag hittade och hann med helt enkelt. Vi började med att gå Drottninggatan upp och där besökte vi:

Tiffany Drottninggatan 67

Årstiden Drottninggatan 88


Sedan gick vi vidare en bit på Drottninggatan och svängde höger på Tegnérgatan. Där besökte jag dessa butiker:

Lolodi Tegnérgatan 18

Syster Lycklig Tegnérgatan 12


Vidare mot Birger Jarlsgatan där vi svängde höger och besökte dessa butiker:

Laura Ashley
Birger Jarlsgatan 5

Sia Lustgården Birger Jarlsgatan 27


Vidare en bit sen svängde vi av lite snett vänster mot Humlegårdsgatan. Butiker att besöka där var:

Koffert Humlegårdsgatan 11

Hans Mikaels Humlegårdsgatan 19 & 20
ljusa butiken

mörka butiken

Sen vek vi av in mot Drottninggatan igen och letade oss till Bryggargatan för besöka butiken:
Ambiance, Bryggargatan 6B


Jag blev helt paff när det visade sig att jag hittat till i stort sett alla butiker jag ville besöka på ca 3 timmar, haha överlyckliga jag!! Hade ju hela tisdagen kvar + onsdagen, jippie!!

Mellan shoppingvarven på tisdagseftermiddagen, vid ca kl 14 slöt vi upp med Hjalles kompis som var där på shoppingtur med sin mamma just den dagen. Vi lunchade ihop i några timmar och hade det riktigt trevligt! Sen tackade vi för oss och gick skilda vägar.

Det blev ju inte BARA shopping om ni trodde det, nog för att min älskade sambo är bäst och följde med mig och hjälpte mig med kartan och hade ett glatt humör med sig så hann vi faktiskt med att vila lite emellan varven också, haha!. Vi stannade till på hotellet och slängde oss i sängen och internettade lite (jaaa...vi hade faktiskt dator med oss...haha!). Knäppte på tv:n och lyssnade på MTV och bara kopplade av och samlade ny energi, gud va skönt med hotellrum och lugn och ro mitt i stan - underbart!

När vi vilat upp oss en stund ville jag gärna besöka Gamla Stan och se om jag lyckades hitta de butiker jag ville besöka där. Vi knatade iväg ca 16.30.

Gamla Stan - här besöktes:

Sirlig, Tyska Brinken 22

Kungens Lilla Piga, Stora Gråmunkegränd 3

Ting & Tangel, Österlånggatan 37


Åh va roligt att jag hittde till alla butiker!! Hade visst planerat det här riktigt bra, kartan var god hjälp! Så nu har jag en perfekt shoppingrutt i Sthlm! Varsegoda allesammans att göra samma tur som jag, ni kommer INTE bli besvikna...hihi!

Drottninggatan - Tegnérgatan-Birger Jarlsgatan- Humlegårdsgatan - Bryggargatan och vidare sen mot Gamla stan!!

När vi ändå var i Gamla Stan gick vi vidare till Slussen för att se hur båtarna gick till Gröna Lund och priser och sånt. Färjan "Gröna Lund direkt" gick varje halvtimme så det var ju perfekt. Vi bestämde oss för att göra Grönan på onsdag förmiddag. Sen strosade vi vidare lite i gränderna där, satte oss och tog en fika och bara myste och hade det gött!


Senare på kvällen gick jag och Hjalle till ett närliggande MAX där det blev lite burgare till kvällsmat..haha!
Därefter blev det ett besök upp till Sky Bar på 9:e våningen. Rätt trevligt ställe även om det var läbbigt att kolla ner, usch!
Kvällen blev inte så sen, tror vi somnade nån gång vid kl. 23 efter att ha tagit oss en dusch med det väldoftande schampot och dushcremen...mmmm va det luktade gott!! Ett par tofflor fick vi också som jag tyckte var riktigt sköna!

Onsdag:

Jag hade ställt klockan på 08.00. Frukostbuffén var fram till 10.00. Jag gjorde mig klar och Hjalle slumrade en halvtimme till. Tog hissen ner till frukostbuffén kl 9 och där mumsade vi oss mätta. Buffén var rätt gigantiskt och det fanns det mesta, till och med japansk buffé! Men jag mumsade på plättar med sylt, en liten fralla med skinka och en tallrik fruktsallad och ett glas juice till det, mums! Det fanns mkt gott men det var väldigt mkt folk som gjorde det väldigt surrigt och högljutt.


Under onsdagen sken solen och det var varmt och skönt, en underbar sommardag i Stockholm skulle det visa sig bli! Tisdagen bjöd på duggregn några timmar för att sen bli uppehåll men molningt och lite kyligt. Tack för onsdagens väder!

Vi knallade iväg mot Slussen vid ca 10:15 och när vi kom dit stod färjan där så vi betalade vår biljett tur och retur och sen sen satte vi oss. Det var många som skulle till Gröna Lund idag så båten blev fullproppad!


Sen tog det ca 5 minuter eller nåt så var vi framme och fick kliva iland vid ca 11:15!


Okej, vart skulle vi börja? Jo vi började med att kika runt lite och bestämde oss sen för att köpa lite biljetter för nåt måste vi ju göra när vi är här! Inga vuxen-åkturer som berg-och dalbanan men för det kan väl jag som är vuxen åka barnkarusellerna...haha! Så Hjalle och jag tog oss en tur på Blå Tåget som visade sig bli en riktig skräckupplevelse...haha! Nåja, alldeles lagom för mig även om jag tror Hjalle kände sig lite väl stor för den åkturen :)

Sen gick vi in i Skrattkammaren där det var massa roliga speglar i ett rum där man såg rolig och konstig ut. Jag garvade som ett troll medan Hjalle smålog lite åt det och var väl mest glad åt att jag var så glad, älskar dig!! Skrattkammaren levde då upp till sitt namn för skratta det gjorde då jag iaf...haha!

Sista turen blev Lustiga Huset som jag minns som väldigt roligt då jag sist var där när jag gick i 6:e klass. Och det var precis LIKA ROLIGT den här gången, som 27-åring!! Jag blev alldeles snurrig och knepig av alla synvillor och konstiga golv och grejer, Lustiga Huset är hur roligt som helst, ett sånt skulle jag vilja ha på gården :). Vi avslutade Lustiga Huset-turen med flygande mattan!! Wiiie!! Vi fick sätta oss på en matta också blev vi nerputtade för en rätt brant rutschkana typ och det hann nog kittla lite i magen men det var ett riktigt roligt kittel!! Tydligen knäpptes det kort när man åkte ner därför så jag var ju bara tvungen att kika på vårat och det var sååå fuult!!! Fy fan va jag garvade så tårarna sprutade, hahaha!! Var ju bara tvungen att köpa ett men det visar jag inte här...hihi! Min käft var uppdragen i det värsta flin eller garv du kan tänka dig och jag blundade och såg totallyckllig ut men så jäkla ful så det ska ni inte behöva se :)

Hur som helst var Lustiga Huset det bästa på hela Gröna Lunds äventyret!

Vi tog några lotter och slösade pengar, allt var skitdyrt men vafasen vi unnade oss!

En fin karusell!


Vi beställde en pizza att mumsa på vilket var ur gott som helst! (Jag hivade ju upp kameran just när Hjalle har värsta tuggan i munnen, han försöker dölja den så gott det går)


Sen slog vi oss ner på en bänk i solen och bara njöt av omgivningen och alla glada barn som sprang omkring :). Vi hann med att mumsa en varsin glass och bra njuta! Strosade runt lite och kikade, kollade på dem som åkte Fritt Fall och Berg-och dalbanorna, herregud säger jag! Det räcker gott och väl med att titta på dem som åker...haha!

Solen sken och det var klarblå himmel och väldigt skönt ute! Vi satt alldeles vid vattnet som glittrade så vackert. Hann med att se färjan komma och vända några ggr.


När klockan tickat på till 14:15 kände vi oss väldigt nöjda efter 3 timmar på Grönan så då tog vi färjan tillbaka. Vi skulle avsluta vår dag i Sthlm kl 18:30 då vår buss skulle ta oss hem till Valbo igen. Så det innebar att vi hade några timmar kvar att förspilla. Då besökte jag en butik som jag såg på tisdagkvällen då den hade stängt.

Den hette Himlen Runt Hörnet och ligger på Kornhamnstorg 49 i Gamla Stan. Den butiken tycker jag också är värt ett besök!


Vi gick vidare i Gamla Stan och kikade lite på alla tvärgator och gränder och vips såg jag en skylt om loppis, den första jag sett! Den visade sig va rätt bra och man kan nog gör sig några fynd, det gjorde iaf jag men mina fynd visar jag längst ner. Den ligger på Själagårdsgatan 17-21. Tror det var nr 20.


Gick sen vidare ner mot stan där jag besökte American Classics på Plattan.


Sen bara råkade jag snubbla över en butik med bra priser, den heter Berry Details och ligger på Gamla brogatan 13. Om man går Drottninggatan mot varuhuset PUB, svänger ner vänster och där ligger den på vänster sida.


När klockan slagit 17:00 hämtade vi ut våra väskor på hotellet och gick sen till busstationen och inväntade bussen som skulle gå 18:30. Vi var trötta i fötter och skalle och längtade hem till lugna Valbo...hihi! Mumsade lite godis och läste tidning medan Hjalle internettade.

18:30 tog SGS-bussen oss vidate hem till älskade Valbo igen, Hem Ljuva Hem!! Var hemma strax före 21:00. Beställde en pizza och hem och slappade. Hjalle slumrade lite på soffan och somnade sen vid 22:30. Jag var upp en liten stund till.

Nu till min shopping!!

* Blått fat, loppisen
* Liten zinklykta, Årstiden
* Litet zinkhjärta med plats för ljus, Ting &Tangel


* Zinkkrukor, loppisen


* Kvinnostaty, Årstiden


* Tvålpump samt tvålkopp i glas, Berry Details


* Tvättkorg, Berry Details

Och när jag kom hem väntade det här vackra dokumentet som äntligen kommit. Åh vad jag är lycklig!!!


Jag och Hjalle har haft det super, supermysigt i Sthlm och jag är så glad att vi tog oss i kragen och fick en liten minisemester, älskar dig!!!

Kram, Anna

Kommentarer
Postat av: Piffa och puffa

Oj, vad mycket ni verkar ha hunnit med. Jag gillar också Stockholm och åker dit lite då och då. Tror jag ska följa din rutt nästa gång för jag har aldrig besökt många av dom butiker du skriver om. Ha en bra dag. Nu ska jag förbereda till Norrskedika och bakluckeloppisen vi ska sälja på imorgon.

Kram Anette

Postat av: Tina

Härligt att ni haft det så bra!!

Vi sticker på torsdag vi. :-)

2008-07-11 @ 12:57:00
URL: http://tiniwinisen.blogg.se/
Postat av: Camilla

Det låter som en helt perfekt Stockholmstripp!! Oj, vad många butiker ni hann med,impad!;) Mycket fint som fick följa med dig hem.



Ha en trevlig helg!

kram Camilla

2008-07-11 @ 13:18:39
URL: http://livingbymilla.blogspot.com
Postat av: Frökensidenskär

Hej!

men Vad kul Ni verkar ha haft det(: jag vill oxå!

mycket fina saker har du Shoppat oxå... Tvättkorgen skulle jag vilja ha(:

Trevlig helg!

2008-07-11 @ 13:39:58
URL: http://frokensidenskar.blogspot.com
Postat av: Fröken Fräken

Oj, ni har verkligen hunnit runt mycket - trötta i benen?! ;-)

Jag tyckte att den nästan mysigaste butiken i Sthlm var Lolodi även om jag inte köpte något där, men den var väldigt fint inredd!! Jag blev nästan mest avis på er fantastiska hotellfrukost, där vi bodde var det lite sådär. Mycket om man jämför med hur man har det hemma iofs!!

Nu när man har hunnit vara hemma från Sthlm i en vecka så är det nästan så att man börjat längta tillbaka.. aldrig är man då nöjd!! KAn ju vara för att jag har det lite kaosigt hemma när jag håller på att måla om, på vad som visade sig bli en jättevarm och solig dag. Inte helt idealiskt målarväder...

2008-07-11 @ 17:17:23
URL: http://tusenideer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback