Söndagsresumé

Mors Dag. Söndagens morgon började med att alarmet på min mobil gick igång kl.08.00 precis som jag ställt det innan jag somnade kvällen innan. Hjalle mumlade nyvaket sömnigt till mig: "Men herregud, har du ställt telefonen? Så här tidigt?". Jajjamänsan det har jag! Vill absolut inte förspilla massa värdefull tid på att sova för länge inte...hihi!! Började morgonen med lite dator. Hjalle kom faktiskt upp snabbare än 30 minuter efter mig..haha! Han drog iväg till Mackmyra golfranch ca 08.40 för att slå lite bollar denna soliga söndagsmorgon. Varmt i luften var det också. Jag var pigg och glad och såg fram emot en väldigt mysig och trevlig dag tillsammans med våra mammor och familj :) Vid ca 9-tiden körde jag igång dammsugaren som värsta pensionären och drog av hela lägenheten, skönt!!

Kl. 10:15 åkte jag hem till Hjalles pappa och hämtade upp honom där. Ola skulle få låna Hjalles bil. Jag och Hjalle åkte hem till mamma för att fira henne på sin dag. Vi kom dit till ca 10.30 och Jenny och Anders var också där. Jenny höll på att gräva upp lite blommor som har fått övervintra i mammas kompostjord :). Mamma och jag satte oss på farstukvisten där hon fick öppna sin present med tillhörande kort. Av mig fick hon den söta gjutjärnsstolen. Den kan man sen ställa en blomkruka på. Har en kruka till vänster i bild bara som storleksjämförelse till stolen. Mamma blev glad! Av syrran fick hon en välbehövlig och efterlängtad stor vattenkanna!


Efter presentöppningen gjorde jag våren/sommarens första rabarberpaj av mammas rabarber! Så vid ca 11.30-tiden satte vi oss allihopa ute på altanen och mumsade rabarberpaj med vaniljvisp, kladdkaka, bulla, singoallakaka samt coca-cola!! Åh, mamma har världens godaste recept på rabarberpaj i sin kokbok!


Hjalle och jag stannade kvar hos mamma till ca 13.00. Vi satt ute i trädgårdsmöblerna på altanen och bara njöt av det sköna sommarvädret och det porlande vattnet i mammas damm. När vi tackade för oss åkte vi till Owe Jansson och köpte en likadan Mors Dag present till Hjalles mamma för de har lite lika smak/stil i vissa avseenden och den här stolen var ett av dem som passade båda två!

Efter Owes åkte vi till Elgiganten och kikade på en 50" Plasma tv för 10.000:-. Blev rätt sugna på att byta upp oss i vardagsrummet och ta in 40"s Lcd:n till sovrummet. Men så blev inte fallet den här gången så vi nöjde oss med att bara kika :)

Efter Elgiganten släppte jag av Hjalle hemma och sen åkte jag vidare till loppisen på Spiken. Där hittade jag en jättesöt vik-pall i furu för 20:-...


...samt en stor kockumsgryta för ....håll er i hatten..... TIO spänn!!


När jag åkte mot Spiken såg jag att inredningsbutiken Madame Nyberg hade öppet.

Det är en tjej som har lantlig, charmig, romantisk, gammalt möter nytt, skavd och sliten, vit, dansk, shabby-chic-stil på sina grejer. Det finns både möbler och massvis av andra vackra och söta heminredningsting! Jag bara ÄLSKAR den butiken! Idag var det rätt lugnt när jag steg in så vi började prata om hem och inredning, pyssla, måla, jag frågade henne hur det går med butiken (hon har tagit över och är ny ägare sen ca 9 veckor), snackade bloggande, hur man syr stolsöverdrag (fick ett rikttigt bra tips!) samt mkt mer! Hon visade mig sin lilla "verkstad" på övervåningen av det gamla huset och där hade hon en hel del möbler som hon skulle renovera där på övervåningen. Sen fick jag även se massor av fina bestick, spetsar m.m. som den förra ägaren hade lämnat över till henne.

Jag hade det riktigt trevligt på Madame Nyberg idag och hon (vet ju inte namnet på henne än!) som äger stället är en riktigt trevlig, glad och härlig tjej! Dit kommer jag garanterat komma på fler besök och få inspiration och bara för att babbla en stund med nån som har samma brinnande intresse för inredning och pyssleri som jag! Görtrevlig tjej! Har ni vägarna förbi Valbo så måste ni stanna till på denna charmiga butik, det finns sååå mkt fint! Jag kan gå omkring och bara kika på alla fina grejer i evigheter där inne. Den butiken har nåt alldeles extra :). Och den mysiga byggnaden butiken är belägen i är gammal och gör sitt till helhetsintrycket och charmen den med! Bredvid Madame Nyberg ligger
Nybo Café och Prylar. Ett 50-talshak som är riktigt gammeldags härligt det med!

Alltså, vid Nybo i Valbo, det är dit ni ska om ni har vägarna förbi!

Jag köpte med mig en present till mig själv innan jag gick därifrån. Man får alltid sakerna man köper så sött förpackade i en vit papp-påse med en söt detalj. Den här gången var det en grön träblomma, förra gången fick jag ett vitt trähjärta! Bara en sån sak gör det roligt att handla...hihi!


Min present bestod av 5 st pyssliga ljus samt 2 st små odlingsburkar, superfina och såå söta!!!  Pyssla med ljus har jag tänkt göra ett tag nu men inte kommit mig för, och så hittar jag så här fina ljus för 8 kronor stycket! Odlingsburkarna tre kronor stycket. Kunde absolut inte motså dem :).


När jag sen kom hem vid strax efter 15.00 så var jag i pysselhugget! Ut på balkongen och började måla den lilla träpallen jag fyndade.


När klockan började närma sig 16.30 åkte vi till Hjalles mamma och pappa för fortsatt Mors Dag firande. Hjalle hade köpt mat med sig som kocken Ola tillagade. Det blev innanlår, potatiskrocketter, bönor samt gurka, hur gott som helst! Hjalles mamma fick sin present där Hjalle hade lagt till en kruka+blomma som toppen på moset :)


Sen bara måste jag passa på att visa detta söta arrangemang som Agneta alltid har om somrarna, tycker det ser sådär underbart romantiskt ut :)


Klockan 18:30 åkte Hjalle och jag hemåt för vi skulle få besök av Annika och vovven Musse vid 19-tiden för lite snack innan imorgon då jag ska få äran att vara hundvakt hela dagen och bara gosa med lilla Musse! Med mig hem fick jag en påse jord att plantera mina pensér som jag köpte idag. 10st för 40:-. Hem och började plantera massor i krukor. Spisen och diskbänken fungerade ypperligt som planteringshörna!


Sen bestämde jag mig för att äntligen ta itu med balkongen och börja göra fint därute nu när värmen kommit lite och det ser ut som den ska stanna och då klarar ju sig penseérna förhoppningsvis rätt bra. Fick till det rätt bra med de saker jag hade till hands såhär på kvällskvisten, är väldigt nöjd hittills :). Nu ser jag fram emot att få fortsätta med resten av min lilla minibalkong...hihi!


Närbild på blomsterarrangemanget


Hittade en lerkruka i skåpet och piffade upp den lite genom att limma på en bild samt knyta ett snöre runt den.


Och strax efter 19.00 kom Annika och Musse och jag fick ett papper där det stod tider för hans måltiderna samt kisspromenaderna :). Bjöd Annika på lite kaffe och bulla och vi satt och pratade ett tag och hon berättade lite mer om Musses vanor o.s.v. Sen tackade de för sig ca timmen efter och vi vinkade av varandra för att synas 07.00 imorgon bitti igen. Då ska Musse och jag åka och hälsa på mamma och pappa lite och då får han ju vara ute i deras trädgård och mysa istället för att sitta här inne i lägenheten bara. Efter Annikas besök forstatte jag mitt pysslande på balkongen och slutresultatet för kvällen såg ni på bilden.

Klockan har blivit rätt mkt och Hjalle har gått och lagt sig. Jag ska sällskapa honom vilken minut som helst! Först ska jag avlusta mitt internettande och sen blir det bums i säng! Eftersom jag har min 4-dagars ledighet är jag ledig även måndag och tisdag den här veckan vilket känns riktigt lyxigt!! Nedräkningen till semestern har börjat, 12 arbetsdagar kvar nu bara! Shit, och jag som ska hinna med så mkt innan dess!!!

Och från det ena till det andra hade jag den bästa avslutningen på min fredagsvecka på jobbet då jag och en till personal lyckades få med en kvinna som har lite av "social fobi" ut på ett fik för att fika. Det slutade med att vi var borta i 2 timmar och hon tyckte det var hur trevligt som helst! Innan vi kom iväg skulle hon absolut inte åka iväg för det kunde hända både det enda och det andra. Med med lite ihärdigt motiverande följde hon tillsist lite motvilligt med och det blev en sån lyckad utflykt! Sånna här saker är stora vinster i mitt arbete och det är såå roligt att få ta del av dem tillsammans med dessa människor!

Nu är det dags för God Natt!!

Kommentarer
Postat av: anki.

Shit va snabb du är på att måla saker & fixa i ordning!! Iofs blir jag oftast avbruten när jag håller på så det kan ju vara det...

Ser jättemysigt ut på balkongen nu ju!!!

Postat av: Annah

Igår var jag på Madame Nyberg och håller med hon ägaren Anna Lena är jättetrevlig. Fick komma in trots att hon egentligen inte hade öppet och tur var väl det för där hittade jag en skolbänk till sonen som jag letat efter ett tag nu!!! Total lycka!

2008-07-07 @ 12:04:33
URL: http://elsklingen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback