What about the helg?

Jahapp, då var det söndag och sista helgsvängen. Jag har vaknat i god tid och känner mig inte stressad att jag ska sova bort halva förmiddagen, det känns skönt. Bara jag vaken än, Hjalle slumrar vidare. Ute skiner solen också, det känns förjäkligt underbart! Jag har planer på att stå ute på balkongen och måla lite idag då både fredag och lördag har bestått av rätt mycket loppistid *fniss*.

Jag kan ju börja med att berätta om fredagen då jag var helledig från jobbet. Kan sammanfattas i ett ord: skönt.
Jag sov till 09.00 nån gång och tog det lite lugnt sådär på förmiddagen. Åkte till Gävle Biståndsgrupp och till en gubbe som säjer avlutade möbler, vid 11-tiden.

Det här fyndade jag då:

image1272
* Tvättbräda 20:-

image1273
* Världens sötaste halmgris, 20:- (står på min balkong)

image1274
* Gratis galgar!

Mamma och jag skulle åka till Järbo och gå på loppis hade vi tänkt. De har öppet mellan 13-18 på fredagarna. Jag åkte till mamma till ca 12-tiden och så drog vi iväg till Järbo. Fyndade lite smått och gott men det bästa hittade vi sist - ute i en fyndlada! Jag är ute efter 2 gamla trästolar att ha som nattduksbord och där på väggen i ladan ser mamma att det hänger 2 stolar. Det var de perfekta stolarna och kostade inte mer än 50:- för båda två - verkligen fyndpris!!!

De var rejäla, stadiga och precis i den stil och form jag var ute efter så jag blev kanonglad. De hade nog hängt där i ladan ett tag för det hängde och slängde lite damm och skit på dem :). De hade några lager färg på sina ställen men mestadels hade det skavts bort men jag hade en del jobb framför mig med skrapning och slipning såg jag. Men då får jag ju vara med på det roliga själv också och skapa mina egna drömstolar! De ska målas vita idag söndag hade jag tänkt!

Mamma och jag blev kvar i Jäbo ett tag sen tog vi Ånyo här i stan också. Åkte hem till mamma ett tag sen och tror jag blev kvar till ca 16-tiden då jag åkte hemåt.

Här är mina fredagsfynd:
image1265
* En glasvas 10:-
* Gammal hushållsvåg 40:-
* Kockumsfat 10:-
* Liten pappershållare med gumma på 5:-
* Coffe-kopp 2:-
* Snäckor, 10:-, 15:-
* Fågelbo 45:- (köpt i butik)
* Fågel 45:- (köpt i butik)

image1281
*Fin gammal låda från en affärsdisk, 30:-

image1267
* 2 stolar 50:-

I fredags damp det ner 2 Tradera-paket till mig i brevlådan! Det var de här 2 vackra strutarna med texten "Passion" och "Amour" på den andra. Plus den söta påsen!
image1266

Hjalle och jag de blivit hembjudna till hans gudmor Annika till 18-tiden på fredagkväll. Annika är Hjalles mammas barndomsvännina som flyttat från Stockholm till det nybyggda området ute vid Alderholmen här i Gävle. Alldels vid vattnet. Hjalles mamma och pappa var också bjudna och Tarika, Annikas dotter var också där. Vi samlades runt 18-tiden och åt gott och hade trevligt! Skålade in och välkomnade dem till stan :). Hjalle och jag kunde inte stanna längre än till ca 21.00 då vi hade bokat in en biokväll på fredagskvällen sedan tidigare.

Åkte till bion, slog oss ner i en soffa i mitten längts bak och lutade oss tillbaka och såg filmen "Iron Man". En humoristiskt actionfilm där en man inom vapenindustrin bygger en stridsrobots-dräkt!! Filmen var faktiskt underhållande och bra tyckte jag!


Fredagkvällen slutade väldigt bra och när vi kom hem blev det väl sängen rätt omgående om jag inte minns fel.

Lördag ringde mobilen strax före 07.00. Mamma, Jenny och jag skulle till Falun och gå på loppis och även kika i handelsträdgårdar. Jag åkte till mamma till 08.00 och då åkte vi vidare hem till Jenny och hämtade upp henne. Sen mot Falun! Väl på loppisen lyckades vi hitta nåt fint alla 3 vilket ju är roligt. Vem som hittade mest? Behöver den frågan ställas...? Jag tror inte det, det vet ni redan...haha!

Här är mina fynd från loppisen:
image1268
* Brödskåp 15:- (ska målas vitt)
image1269
* 4 st turkosnötta skålar 20:- (kannan har jag haft sen tidigare)

image1275
* Zinkkruka med plats för ljus 15:- (tänkte ha på balkongen)

image1276
* Zinkställ 20:- (fungerar just nu som ett ställ för post/viktiga papper i hallen)

image1277
* Hjärtdekoration att sätta i blomkruka 29:- (ska sen ha den i en kruka på balkongen)

På hemvägen släppte mamma och jag av Jenny hemma hos sig och vi kikade runt i trädgården lite innan vi åkte hem till mamma igen. Solen sken och det var himla fint väder i Sandviken - i Falun var det då bara moln! Mamma och jag körde driven på Sibylla´s och fick med oss ett varsitt Big Meal hem. Satt ute och mumsade! Sen började jag jobba på stolarna med att skrapa bort massa färg som på sina stället satt som berg! Mamma spolade av altanen med högtryckstvätten. Det var minst 5 lager färg på stolarna upptäckte jag. Från första början var de målade i någon slags matt falu rödfärg. Sen kom vit, gul, blå och 1 eller 2 olika nyanser av brunt. Phu!!! Men jag slet och slet och slipade så tillsist blev stolarna väldigt lena och fina och fria från den mesta färgen.
image1282

Stannade kvar hos mamma till 18-tiden då Hjalle kom och vi drack lite kaffe. Hjalle och jag skulle ut till Jenny och Anders och umgås igår, lördagkväll. Sagt och gjort och vi drog dit till ca 18.30-tiden. Jenny visade mig runt på mysiga promenadstråk runt om i skogarna alldels bakom deras hus - ååååhhh va mysigt det var och vilken kväll sen! Solen sken sådär magiskt och romantiskt och allting var såå fint! Vi hittade ett jättemysigt picknickställe i en liten dunge med utsikt över åkern, där blir det nog nån picknick i sommar, eller hur Jenny!

Vi var nog ute och promenerade runt ett bra tag och det var så mysigt och fint att jag till och med fick till ett glädjeskutt!! Bilder på dessa fina platser kommer sen när Jenny laddat över dem till mig :). Sen blev vi bjudna på ostkrokar, chips och läsk, mumsfillibabba!!! Tack för en som vanligt supertrevlig kväll :). Stannade till ca 22.00 då vi styrde kosan hemåt Valbo.


Idag är det söndag som sagt och dagen har precis börjat. Jag har spendera dryga timmen här vid datorn nu och börjar känna att det är dags att runda av :). Mina planer för dagen är som sagt målning av stolarna och lite till samt en sväng till loppisen på Spiken!

För övrigt blommar min Hibiskus igen - jätteroligt att se!!! Fick ju den på min födelsedag 17:e februari av Jenny och då blommade den, också blommar den nu såhär till våren igen! Se så vacker den är:
image1279

Önskar Er Alla En Härlig Söndag!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vilken fullspäckad & trevlig helg!!! Superfina fynd har du gjort också : )
Jag ska på loppis kl. 13.00 idag, ska bli SÅ kul!!!

Kram, Jenny

Postat av: Jenny

Tack för styrkestrålarna, de behövdes idag på loppisen! Som tur var kunde min mamma ( som vanligt...) agera bärare...och OJ vad jag hittade mycket saker, och dessutom billigt : ) Ska visa sen på bloggen, men ska nog vila en stund nu..!

Jo, jag bor i ett litet hus på 74 kvm som jag hyr, har ju inte råd att köpa ett hus på min "inkomst", jag har bott här i 7 år nu snart, trivs kanske inte alltid HELT bra, men gör man det nånstans..?

Kram, Jenny

2008-05-04 @ 14:43:47
URL: http://jemarose.blogspot.com
Postat av: Petra o Ingela

Hejsan Hoppsan!

Lördagen den 19/5 från kl 12.00 Blir det äntligen av!

Vår första bloggträff i Lev Vackert Huset! Vi hoppas att så många av er som möjligt kan komma och träffas! ÅÅÅHHHH så skoj!

Föranmälan ska göras till [email protected] Detta så att vi kan bjuda på god Kycklingssallad, kaffe, dryck och kaka. Kostnad 135:- Vi håller stängt på övervåningen av huset så att vi till en början kan lära känna varandra där och ha lite lotteri och liknande. Vi kommer också kort presentera hur det gick till när vi förverkligade vår dröm om böckerna och butiken. Sen är det givetvis fritt att röra sig i butiken. För er som kanske vill sova kvar finns bra möjligheter bara ett stenkast bort. Se under Fliken Om Kristinehamn se www.levvackert.se Kram Petra www.romantiskahem.blogspot och Ingela www.inspirationivitt.blogspot.com

2012-03-08 @ 09:32:42
URL: http://www.levvackert.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback