Vem är jag...?

Länge har en och samma fundering ploppat upp i mitt huvud. Den har nog faktiskt funnits med mig hela livet när jag tänker efter. Vem är jag i andras ögon? Hur ser andra människor på mig som person och hur skulle de beskriva mig om jag frågade? Till saken hör ju att man aldrig frågar sina vänner, familj, bekanta rakt ut -"Vem är jag?". Så jag har aldrig fått svar på den frågan.

Jag har en självinsikt om vem jag är och hur jag fungerar samt har en trygghet i min identitet. Vad jag tycker och inte tycker, vad jag tycker om och inte samt hur jag agerar med folk. Uppfattningen jag har om mig själv känns positiv (men man har alltid sidor som  man kan förbättra - ingen är ju perfekt) och jag tycker om mig som person. Men det behöver ju inte överrensstämma med övriga människors uppfattning om mig. Det är bara något jag kan hoppas på men som jag inte vet med säkerhet.

Men så idag läste jag en fin förklaring om vem jag är i
min goda vän Ankis blogg och jag blev så rörd. Det berörde mig på djupet och det gick upp för mig att folk tydligen ser mig och snappar upp vem jag är som person även fast jag inte tror det alla gånger. Ibland kan man känna sig så osynlig att man inte vet om folk ens uppmärksammar att man finns... Att man bara är en obetydlig människa i mängden... Men hennes ord stärkte mig och jag kände en sån härlig och upplyftande känsla i hela kroppen! Jag kände mig bekräftad som person på nåt vis. Oj vad djupt det här blev men jag kände att jag måste bli väldigt personlig här och nu och skriva av mig mina tankar och känslor. Tack för att du finns Anki!

Det här är tydligen jag enligt min bästa vän:

"Jag har turen att i min närhet få ha den mest omtänksamma människa jag träffat dessutom. Hon är allt som man vill vara, glad, genomsnäll, rolig, fin & en jättebra vän! Visserligen har vi i många år nu inte umgåtts så frekvent, men det spelar ingen roll för det är så enkelt & roligt när vi väl träffas. Hela mitt liv skulle sett annorlunda ut om det inte var för den där gången i mellanstadiet då två påskkärringar tussades ihop & fann varandra!! Glad att du finns kvar Anna, trots att jag är kass på att hälsa på fast jag säger det!"

Uj, nu när jag läser det igen får jag en klump i halsen och ögonen tåras, ja på ett bra sätt förstås! Wow vilken boost för självkänslan att få läsa detta :)

Rent generellt är nog vi svenskar dåliga på att visa att vi uppskattar varandra och dåliga på att bekräfta varandra som personer samt för det man gör. Men som med allt annat kan det som är mindre bra alltid göras mer bra! Saker och ting kan förbättras med träning som tur är *ler*

Sen är vissa personer sådana härliga sprättar som verkligen bekräftar en med världens kraft! De kommer emot en med världens största ärliga leende och bamsekramar när man träffas och det går ju in som ren och skär lycka i hjärtat på en. Jag har många olika sorters människor i mitt liv och jag vet att alla som jag älskar och som betyder något för mig också älskar mig tillbaka. För som tur är så känner man ju det i hjärtat och själen på nåt vis även om det inte alltid visas i handlingar. Samma sak gäller mig. Jag kanske inte heller alltid är så duktig på att visa att jag tycker om folk. Men jag hoppas de som ska känna det också gör det *ler*

För jag tycker om människor, många människor och vill att ni ska veta det!!!! Och jag tycker faktiskt om kramar, fast det är något jag fått lära mig för i vänskapskretsarna har det inte alltid varit så naturligt som det är numer. Men nu blir det mer och mer och det känns mer och mer naturligt och jag gillar det! Jag försöker alltid vara glad och positiv och bjuda på ett leende när jag möter folk. Dels blir jag själv mkt piggare och gladare av att välja att vara på det viset och sen vet jag att gladhet smittar av sig och kan göra en ledsen själ glad igen. Därför vill jag påminna alla om att aldrig underskatta värdet i ett leende... När man ler utsöndras "gladhet" i hela kroppen och får en att mår bra, så det så *ler*


*Tack för att NI finns - ni är många som gör mig lycklig*




Kommentarer
Postat av: Helena, The Swenglish Home

Söta Anna,

vilket underbart inlägg!



Just idag var jag tidigare inne och hälsade på här på din blogg, men hann då inte kommentera och tänkte titta in nu på sena kvällen igen. Och vips hann du före med en gullig hälsning hos mig, samt att du hann lägga in ett mytt inlägg här hos dig.



Och visst är det väl så att man ibland undrar hur man uppfattas av andra, även om man är relativt "vuxen" och har en ganska god uppfattning om det egna jaget och de värderingar med vilka man styr sitt liv. Att dessutom få bekräftelse på att "jaget" är så omtyckt av en vän som uttrycker det så fint i ord, ja det är ju underbart!



Men vet du, trots att jag inte känner dig ett endaste litet dugg, bara ytterst flyktigt som "blogg syster", så är det faktiskt just ett sådant positivt intryck du ger. En positiv och go tjej, som vågar vara personlig här på bloggen, men som gör det med integritet, precis som du visar ditt hem, dina kreationer och idéer på ett ödmjukt och trevligt sätt, utan minsta tillstymmelse till skryt. Och vet du, det är nog därför jag känner för att "hälsa på" lite då och då, för att det inte bara är fint hos dig, utan trevligt också.



Kära Anna, ha nu en riktigt skön jul och gotta dig länge i de fina orden från din vän Anki!



Kram, Helena

Postat av: Hannis

Vilken start till mitt morgonkaffe!

Att läsa ditt fina inlägg som andas kärlek och värme.

För visst har du rätt, glädje, optimism och värme är något som förgyller livet både för en själv och andra.

Och att bjuda på ett leende och kanske en kram kan förändra mycket.



Så fint skrivet och så fin DU blev beskriven av din vän!!



Kram till dig/Hannis



Ps,Du bjöd mig på ett stort leende kl 05.30 en snöig morgon, en väldigt bra start på dagen!

2010-12-21 @ 05:32:25
URL: http://www.hannishem.blogspot.com
Postat av: ninni

Halloj.

Tack snälla gulliga du för det fina julkortet,jag blev så glad och du ha nu en riktigt skön och fin jul så hörs vi vidare.

Många kramar från mig till dig.

Ninni

2010-12-23 @ 07:20:49
URL: http://hagagården.blogspot.com
Postat av: Ullis/Leva på landet

Så fina ord om dig. Man blir ju så glad när man får höra bra saker om sig själv fast jag tycker ibland att det känns lite genant. Måste bli bättre på det. Hoppas att du får en riktigt bra helg.

Önskar dig en riktigt ♥GOD JUL♥!

Kram Ullis

2010-12-23 @ 21:36:47
URL: http://levapalandet.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback