Hjalles & min sommarsemester 2010

Semesterrutten:

Måndag:

Åkte ca 8:00 hemifrån och kom till Sthlm vid 10:00. Hälsade på Hjalles syster med familj. Besökte Brunnsvikens Handelsträdgård samt Ulriksdals Slottsträdgård. Sen åt vi på slottscafett och gick i parken. Otroligt fin park med många små smultronställen att sitta och njuta vid. Grillade hemgjorda burgare till kvällen, kollade film å mumsade chips å nötter! Lekte med Castor och hade en mysig dag!

Tisdag:

Hjalle och jag begav oss efter frukosten vid 8:30-tiden. Mot Bjertorp Slott vid Vara! Men först ett stopp i supermysiga Gränna. Gammal-stad-känsla! Åt lunch med utsikt ner mot Vättern. Det blev pannbiff med potatismos, sås och rårörda lingon. Kikade in hos Polkapojkarnas kokeri och butik där världsmästarna i polkagrisbakning bakade för fullt! Blev ett gäng polkagottis :). De kom och bjöd på färsk polkagris som ännu var alldeles varm och seg, mums! Hjalle beslöt sig för att köpa lite lyxig choklad! Det fanns massor och åter massor av polkagrisställen i Gränna vilket ju är förståligt...hihi! Men vill man ha den äkta känslan, det genuina och gammeldagsa miljön är det till Polkapojkarna man ska gå tycker vi!!

Vilket trevligt besök! Vacker bilväg ner längs med Vättern. Solig och härligt väder! Jönköping nästa, besök på Hjalles lager där han träffade sina lagerkompanjoner en sväng.

Vi brummade vidare och kom till Bjertorp Slott vid ca 18:00. Installerade oss på rummet vi själva valt och var väldigt nöjda. Ståtligt slott med jugend-stil. Maffigt! Väldigt vacker entré med härlig allé! Vi åt kvällsmiddagen på slottet och skålade för 10 år tillsammans <3

Trevlig och genuin personal. Gulliga. Middag bestod av pasta med grönsakssås och Hjalle tog kalvfile. Tog sen en promenad runt området och spanade in slottet. Somnade rätt tidigt faktiskt efter en lång dag på vift. Tog ett bad innan dock.

Onsdag:

Sov ut till ca 8:00 eller strax därefter. Underbar hotellfrukost ute i den vackra omgivningen! Solen sken! Jag njöt av hemgjorda plättar med sylt, bröd med skinka, vattenmelon, ananas, vindruvor och juice, underbart gott!!! Sedan en tur till Lidköping. Mysig känsla av gammal stad. Kullerstensgata och gamla fina hus. Bla butiken Sara Videbeck som låg i ett gammalt 1700-talshus och det var verkligen mysigt! Fikade vid torget och strosade runt. Besöket tog ca 2 timmar. En mysig lagom tripp.

Mot Bjertorp igen. Lunchade på golfhuset som låg alldeles intill slottet. Falukorv och hemlagad mos, mumma! Vackert och soligt, vi satt och njöt och kikade ut över golfbanan. Hjalle slog några bollar på ranchen och jag satt vid ett bord och läste tidning. Lagom avslappning. Sen mot slottet igen där vi tog en varsin filt och la oss och solade på slottets gröna vida ägor! Härligt och så skönt! Mysigt. Till kvällen tog vi bilen och åkte runt litegranna. Åt middagen på ett "väghak" faktiskt, ett fint sådant med god mat :). Jag åt varm macka med pannbiff, stekt ägg, stekt potatis och sallad, hur gott som helst! Halle mumsade på nån salladsvariant. Såg en loppis som vi besökte, stannade till och köpte lite kvällsgodis. Mot Bjertorp Slott igen. Myste på kvällen, mumsade gott och kollade på tv. Somnade gott!

Torsdag:
Vaknade utvilade. Åt den underbara hotellfrukosten. Gott bröd med skinkpålägg, plättar med sylt, vattenmelon, ananas, vindruvor och massor av gott! Satt vid ett bord ute i solen och njöt. Checkade ut vid ca 10:00 och tackade för denna gång! Mot Askersund vid Vätterns topp och mot Aspa Herrgård med Laura Ashley stuk, förväntningarna var höga :)

Men först ett stopp i Mariestad. Gick runt i staden och lunchade vid hamnen. Rostbiff och potatissallad med bröd, mums! Nöjda med kiken där efter nån timme drog vi vidare och kom till Aspa Herrgård 15:00 med höga förväntingar då det var 4-stjärnigt och hade ett "world luxury hotell award nominee" och det skulle tydligen utsäga sig för att vara väldigt bra.

Men besvikelsen kom snabbt, tyvärr. Inget äkta Laura Ashely stil om jag får säga, mer gammalmodigt försök till den stilen. Inget var nog uppdaterat på 30 år. Det luktade instängt, gammalt och unket. Sängkappan var trasig, heltäckningsmattan var solkig, utnött till trasighet, prydnadskuddarna var mer smutsigt gula med fläckar och flottringar än vad de var vita, fräscha med rosor på. Usch! Dukar var solkiga, det var dammigt och intrycket var mer fint vandrarhem än lyxig Laura Ashley känsla på 4-stjärnigt hotell. Det var pinsamt dålig kvalitet, standard och fräschör faktiskt. Jag brukar inte klaga men när vi lämnade stället, efter att ha betalat väldigt mkt för en natt dagen därpå så lämnade jag ett A4-papper med tankar om min vistelse. Hoppas bara att de tar det till sig och gör något åt det. I biljardrummet var sittpuffarna helt trasiga. Varför gör de inget åt det, det drar ju ner helheltsintrycket nåt så fasansfullt och att sen kalla sig 4-stjärnigt är ju bara pinsamt för dem. Nåja, vi bestämde oss för att göra en bra vistelse av det hela ändå trots besvikelsen över rummet och vi lyckades rätt bra med det å :). Byggnaderna var vackra och huvudbyggnaden var mer omhändertagen än rumsbyggnaden. Vi strosade i trädgården, letade upp ett gångstråk där vi tog ca 1 timmes promenad, det var skönt! Vi fikade lite på en terass som vätte ut mot trädgården, det var mysigt!

Sedan åkte vi mot Askersund och kollade in den lilla staden som låg fint belägen vid Vättern, trevligt hamnområde med caféer, restauranger, glassbarer och trevliga lunchbåtar. Tyvärr var de stängda när vi kom så vi åt middag på ett pizzahak...haha!

På kvällen skulle vi titta på mini-tv:n där man inte såg texten och fick in 50% av kanalerna som utlovades vilket var 3 st. Vi beslöt oss för att koppla upp lap-topen och köra ett Play-program på 5:an, det blev 3 st avsnitt av Arga Snickaren :)

Åt godis och gott och myste i sängen mest hela kvällen. Charmig känsla men synd på att man visste att det var så orent och ofräscht. Egentligen borde man kräva pengar tillbaka. Fast egentligen borde de ha den servicen att de erbjuder det när de läser omdömet jag gav dem. Får se hur det slutar. Hur som helst var personalen trevlig och jag jättenöjd med mitt sällskap och det var huvudsaken :)

Fredag:

Vi vaknade vid 7-tiden på fredagen och gjorde oss klara och gick till huvudbyggnaden för att avnjuta hotellfrukosten. Det var väldigt fint dukat, trevligt upplägg och mysig musik som vagt strömmade ur högtalare, trevligt sätt att vakna till på faktiskt. Vi tog det vi ville ha och satte oss på terassen och avnjöt frukosten i lugn och ro. Satte oss sen i en rotting-soffrgrupp i trädgården och njöt lite till av den soliga och fina sommarmorgonen. Checkade ut vid 9:30 (måste checka ut 10:00) och åkte hemåt. Gjorde några små stopp längs med vägen för att få nåt i magen, men sen var vi hemma vid 14:00 rätt precis. Jag poade lite hemma först och plockde med packningen, sen åkte jag hem till mamma och pappa och hälsade på. Jag släppte av Hjalle på kontoret på vägen hem för han var tvungen att checka av läget lite då han drar till Las Vegas på måndag och stannar 12 dagar. Först 5 dagar mässa, sen 7 dagar semester där han och hans vän ska besöka Grand Canyon, häftigt! Jag blir hemma med 1 veckas semester kvar, sen påbörjar jag mitt arbete igen med en lugn arbetsvecka på lagoma 3 dagar.

Jag umgicks med mamma, pappa och vovvarna till 17:00 då de var bortbjudna på sommargrillkväll hos pappas syrra. Jag åkte då vidare hemåt. Hjalle och jag åt kvällsmat på vårat kära Valbo-hak igen och det var lugnt och trevligt att vara hemma igen i sina bekanta trakter och med de man tycker om :)

Så fort jag åker iväg börjar jag nästan längta hem meddetsamma, borta är bra men hemma är allra bäst...hihi!

Det var sagan om vår sommarsemester det! Mysigt, minnesvärt och trevligt, puss min älskling och tack för trippen! Han skötte sig galant som förare och jag skulle vilja säga att jag skötte mig minst lika bra som kartläsare :)