Rusten är på gång!

Äntligen börjar det hända saker här hemma!!


Eftersom det rustas i både nedre och övre hall, i köket samt i vårat sovrum så bor vi mer eller mindre som ni kan se på golvet i vardagsrummet bland en massa grejer! Men det är lite mysigt att bo i ett stök och bök om man vet att det bara rör sig om en liten tid...hihi! Jag har bäddat med massa filtar, plädar och kuddar på golvet och ligger där och myser om kvällarna, det är faktiskt riktigt trivsamt :-) Jag bara kopplar bort röran i resten av huset för ett tag...hih!


Här är vår hall. Den är stor och rymlig men med en gräslig GUL tapet! Den är snart väck som tur är :-) I måndags och tisdags var det en kille här som la nytt golv i hallen, nämligen ljusgrått klinker istället för plastmatta. Blev kanonfint! Vi hade likadant klinker i lägenheten.


Och såhär såg det ut i köket när jag kom hem från jobbet idag. Jobbet ja, som jag för övrigt återkom till igår onsdag efter en härlig sommarsemester! Nu är man inne i vardagsrutinerna igen och det går bra. Som ni kan se är det en ljus mönstrad tapet i köket men det var flottfläckar nästan överallt!


Här är vårat underbara BLÅA sovrum!!! Nää blått vill jag inte ha, hade det en period när jag var yngre och fortfarande bodde hemma. Då var det blått och massa gulddetaljer som gällde i mitt tonårsrum och den tiden och de färgerna har jag passerat...haha!


Till vänster kan ni se Hjalles arbetsrum som för tillfället får agera sovrum :-) Till höger syns mitt arbets/pysselrum som var det enda rum i huset som var i fint och fräscht skick samt med ljusa och bra tapeter som lämpar sig bra för mig så det rummet gör vi inget med. Men just nu är det ett förvaringsutrymme under rusten!

***********************

Nästa vecka ska även vardagsrummet samt Hjalles arbetsrum tapetseras. Vardagsrummet i samma ljusa tapet som resten av rummen men Hjalle valde en härlig röd medaljongmönstrad tapet till sitt rum som kommer gå i gammal engelsk stil typ.

Eftersom vi fortfarande hyr av Gavlegårdarna är det samma utbud som gäller (som rusten i lägenheten) i val av golv samt tapeter. Eftersom vi vill ha ljusa neutrala tapeter kan man lätt solla bort typ 95% av tapetvalen i de pärmar vi hade att gå igenom. Det blev samma tapet i alla rum, nämligen en ljus tapet. Det kommer bli jättefint och ljust i hemmet sen, härligt! För övrigt blev det samma tapet som vi hade i vardagsrummet i lägenheten vi bodde i tidigare. Från början, det var innan jag tittat i tapetpärmarna så hade jag bestämt mig för att INTE välja samma tapet som i lägenheten eftersom det ju va lite trist. Men jag insåg rätt snabbt varför jag valde den tapeten till lägenheten: det fanns inte nån annan ljus tapet utan struktur eller mönster i...haha!! Helst skulle vi vilja få rummen målade eftersom det då är så enkelt att spackla igen och måla över eventuella hål man gör när man ska sätta upp tavlor och sånt och efter en tid sen kanske vill byta plats på. Då vore det så enkelt med målade väggar, men sånt sysslar tyvärr inte Gavlegårdarna med...typiskt!

Jag har fått rymma hemifrån både i måndags och tisdags då rusten började med att golvet blev lagt i hallen. Ons-tor var jag på jobbet och kom hem på eftermiddagen då rustfolket hade slutat för dagen. Men imorgon fredag är jag ledig igen och måste rymma hemifrån hela dagen så de kan tapetsera i fred. Få se vad jag hittar på. Kanske hör mig för om jag får rymma över till nån kompis...hihi! Jag hoppas på att de har tapetsar några (alla?) rum när jag kommer hem imån eftermiddag. Åååh det ska bli såå roligt att få boa in sig och inreda sen när all rust är klar :-)

För övrigt har jag nu som jag skrev börjat jobba igen efter semestern. Jag började med en mjukstart den här veckan då jag bara har jobbat onsdag och idag torsdag...aaahhh! Alldeles lagom...hihi! Så nu är jag lite ledig igen, fre-sön.

Imån ska även jag och Hjalle åka lite mer tåg, tror det blir till Söderhamn eller lite längre den här vevan. För övrigt har det blivit lite ändrade planer kring tågresan som innebär en ny dos nervositet kring tågträningen igen då det visat sig att vi "måste" åka X2000 från Gävle-Köpenhamn... Det vrider och vänder sig i magen på mig för jag är ju skitnervös för att åka just den tågtypen. Jag har ju precis övervunnit rädslan med att åka vanligt tåg och varit väldigt självsäker i att klara av resan men nu har jag sjunkit en bit igen och måste ta itu med det. Vi slipper kliva upp typ 04:00 om vi åker X2000 och kan då åka typ 10:00 istället och det tyckte ju Hjalle såklart var en bra idé och det är det ju visserligen, det fattar ju jag med rent logiskt. Men rädslan finns där igen.... Att det ska kännas som att åka berg -och dalbana i magen att åka X2000... Men jag förstår ju att vi redan har en lååång tågresa framför oss ända till Italien och kan vi korta ner den med några timmar så är ju det ett stort plus... Så nu efter lite tårar och nervositet så har jag bestämt mig för att jag ju måste provåka, det är bara synd att kortaste biten ändå är 45 minuter.... Tänk om, tänk om ditten och tänk om datten händer med mig??? Usch hemska känsla!!

Nån av er som åker X2000 och hur upplever ni det gentemot "vanliga tåg"???

Jag har en arbetskamrat som just åkt rutten Gävle - Köpenhamn och hon tyckte det var såå skönt! Får väl lita på henne och inte tänka så mkt själv :-)

Men ni får gärna dela med er av era åsikter kring X2000!

Sådärja, då har ni lite koll på vad som händer här hos mig i Valbo :-)








Kommentarer
Postat av: Carina Gerdin

Hej Anna!

Först måste jag bara säga att vilket mysigt hus ni har fått tag på, det blir ju superfint!

Jag och familjen har åkt X2000 flera gånger och det går jättebra, en av våra söner var ganska åksjuk som liten men inte ens han mådde dåligt, det går så smidigt även om det är hög fart, men det upplevs inte så. Det kommer gå toppenbra för dig! Ni kommer få en underbar Italien-tripp.

Sköt om dig, kramar Carina/Hjo

[email protected]

2011-08-18 @ 19:39:45
Postat av: Anki

Va skönt att de rustar allt typ på en gång så ni kan bo in er riktigt sen!!!

Ja, blått & guld det kommer jag då ihåg!! Undrar om man nånsin får för sig det igen?! =)



Jag vet att jag inte har mkt att komma med eftersom jag åkt så mkt tåg och inte är rädd. Men jag skulle inte säga det om jag inte menade det, X2000 är ingenting, bara ett bekvämt sätt att åka! Det må gå fortare men man märker inte skillnaden.

Kommer gå strålande!!

Kramar!!

2011-08-18 @ 20:25:09
URL: http://frokenlovisa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback