*Resan till Italien*

Efter många timmars tragglande vid datorn med att försöka få ihop ett inlägg om hela resan så tror jag nu att jag kan säga att jag är klar :-)

Jag har med bilder och text försökt så gott jag kunnat med att delge vad jag/vi upplevt. Och det är många tankar, känslor, intryck och upplevelser som ska sättas på pränt så det här inlägget har tagit ett tag om man säger så :-)

Vill bara poängtera att det här blogginlägget mer är som ett dagboksinlägg för mig själv, så att jag för alltid kan minnas och se tillbaka på den här tiden vi varit i Italien. För mig har detta varit en otroligt stor upplevelse i mitt liv *ler*

Hur ska jag börja?

Jahapp..... hur ska jag nånsin lyckas få till en rättvis bild om min resa till Italien, om de obeskrivligt underbara upplevelser jag tagit del av, allt jag sett och gjort och upplevt med min Älskling med endast skrivna ord?? Det är en ren och skär omöjlighet! Var ska jag börja, hur ska jag gå tillväga för att få ner hela denna berättelse som rymmer så mkt? Det är så många tankar, känslor inblandade att det helt enkelt gör det svårt att få till!

Det kommer aldrig att med ynka ord gå att beskriva och delge upplevelsen av resan till fullo, det är som sagt var så många känslor inblandade och för stort att greppa och linda in med ord. Samma sak som att det inte går att delge endast med ett kamerafoto hur hus, natur, omgivning såg ut på en liten liten bild! Men allt finns ju därinne i min "minneslund" och det är ju egentligen det som är värt något. Att jag minns och att Hjalle minns. För hur jag än försöker så kommer inte det som varit att komma tillbaka, det kommer för alltid att vara blott ett minne nu. Och det får jag acceptera även fast det känns väldigt vemodigt att släppa taget om det jag älskade så mycket när jag befann mig mitt i det. Men minnet i sig är ju underbart, det måste jag tänka på! Vi har skapat ett minne, en upplevelse och jag är nu en livserfarenhet rikare i livet *ler*. Och det är väl det i slutänden som räknas, att jag närsomhelst jag vill kan ta fram det här minnet och minnas mig bort för en stund, le lite xtra åt allt det fina som varit - för att sedan återgå till vardagen igen. Men då återgår jag förmodligen med ett härligt leende på läppar och i sinnet *ler*. Tack Hjalle.

Ihärdig träning och vilja ledde mig fram till resans verklighet - med bra pushning från min andre hälft!
Jag är såå tacksam nu såhär i efterhand över att Hjalle satte lite pres på mig där i februari, närmare bestämt den 17:e februari i år då jag fyllde 30 och fick denna resa i födelsedagspresent av honom. En resa med tåg samt boende i Italien. Då på min födelsedag tog jag väldigt motvilligt emot denna present och fick genast en obehaglig klump i magen. Min första reaktion var "nej, nej, nej" -jag vågar inte!!! Usch va nervöst och jobbigt allt plötsligt blev för mig då. Men jag kunde ju inte bara nobba den här fina gåvan av min Älskling. Jag fyllde ju trots allt 30 och det är ju lite speciellt i sig sägs det och då kände jag mig väldigt taskig om jag bara skulle avfärda denna underbara present utan att gett det en ärlig chans, jag var ju tvungen att försöka åtminstone! Under ett halvår arbetade jag mig igenom min rädsla av att åka tåg och den ångest jag hade för att inte ha kontrollen över det jag färdades i samt över att jag var fast och inte kunde ta mig ut om det skulle bli obehagligt och min ångest kunde träda fram. Min första tågträning skedde i april och den sista tågträningen med X2000 skedde nog så sent som bara 1 vecka innan vi skulle åka. Det var väääldigt jobbigt många gånger då jag bla grät i vänthallen för att rädslan var så stor. Jag fick bla en ångestattack hemma i sängen en kväll, det snörpte åt i bröstet och det kändes som att jag inte fick luft överhuvudtaget. Men jag hade bestämt mig den här gången - rädslan skulle inte vinna och få växa sig större och större. Den här gången skulle jag krympa rädslan så jag kunde göra det möjligt för mig själv att färdas med tåg med Hjalle till italien*ler*. Och se här står jag nu, med en helt annan syn på tåg än innan. Jag älskar att åka tåg, det är mysigt, rogivande och ett väldigt spännande sätt att resa på har jag upptäckt! Här står jag nu med enorm erfarenhet, lycka och kärlek att det inte finns ord att beskriva det! Jag har fått mersmak minst sagt. Och jag har vuxit i mig själv, fått gett mig en klapp på axeln då jag fattat att jag verkligen gjort det! Jag har varit i Italien!

Den här resan, ja inte bara resan utan själva arbetet jag gjort som ledde fram till att resan överhuvudtaget blev av, är så stort för mig. Jag trodde aldrig att en resa med min Hjalle skulle bli möjlig pga min färd-rädsla som från början för många år sen höll sig till att vara "bara" en flygrädsla/fobi. Nu, utan att jag vet hur det har gått till har jag helt plötsligt blivit rädd för att åka tåg, buss och åka med andra människor i bil överhuvudtaget och då är det dags att göra nånting åt det! Kontrollbehovet och ångesten har tagit över för mkt av mitt liv och jag ville inte längre ha det så.

Det här är så stort för mig - hela resgrejen har varit något jag längtat efter men aldrig trott att jag skulle kunna bli förmögen att ta del av. Så...hur går man tillväga för att få denna uplevelse att sjunka in i hjärnans "minneslund" på ett bra sätt så jag inte glömmer hela denna fantastiska upplevelse? Jag vill fortsätta leva i resans tid även fast jag nu är hemma igen sen 1 vecka och snabbt blev inslängd i vardagen igen vad allt det innebär. Jag är rädd att jag ska glömma bort resan och hur stort värde den har för mig. Rädd för att glömma det vi såg och upplevde tillsammans, bara Hjalle och jag. Rädd för att det "bara" ska bli ett bleknande minne.


Hur säger man tack för nåt sånt hä
r?

Hur ska jag nånsin kunna tacka min Hjalle för allt det här? Att han bjöd mig på min livs resa, att han planerat allting själv med tågbyten hit och dit, tider som skulle passa samt hotell som skulle bokas och ja allting som ingår på en tågluffar-resa *ler*. Han har lagt ner såå oändligt mycket tid på att planera den här resan och han har gjort det sååå bra! Allt har flytit på så fint och funkat utan större problem. Hur kan jag nånsin tacka honom och vad säger man? Ett tack verkar ju så otroligt fjuttigt att det käns pinsamt att säga det för det käns så ynkligt. Men det är ett TACK som kommer från djupet av mitt hjärta och jag är så tacksam för allt han gett mig på denna resa, de känslor och uplevelser som jag tar med mig i mitt sinne och hjärta *ler* Jag kan inte fatta att han gjort allt detta bara för att han vill att jag ska få chansen att se en del av världen för han vet hur lycklig jag skulle bli av det och det har han ju rätt i, jag upskattar verkligen denna erfarenhet och har fått mersmak på resandet och tror nog att det är möjligt med fler resor! För någon mer tågresa kommer det garanterat bli och vem vet, det ena kanske leder till det andra. Det arbete jag påbörjade med mig själv här i april när tågträningen satte fart kanske leder till att jag kan ta fler steg och träna mig mer och vem vet, kanske flygning kan stå på schemat en dag? Men just nu är jag inte där och tänker inte riktigt i de banorna. Just nu är jag bara överlycklig över att åtminstone kunna se en del av världen via tågförbindelser och bara det är en jackpot-vinst för mig och den tänker jag gotta mig i ett tag till *ler*. Jag känner mig friare än jag var förut och världen har öppnat sig en bit för mig.

Hjalle har gjort detta för att se mig lycklig över att få upplevla något nytt och spänannde och det är KÄRLEK det - jag kan inte fatta att jag är värd nåt sånt här storslaget överhuvudtaget. Jag var redan lyckligare än lyckligast innan allting satte fart - lycklig här i mitt lilla trygga Valbo med min Älskling och mitt boende och familjen att jag faktist inte behövde mer för att vara lycklig. Men min Älskling ville krydda min tillvaro och han fortsätter att överraska mig - DU ÄR OTROLIG och jag är så lycklig som har dig!! Hur ska jag nånsin kunna tacka dig nog för detta? Hoppas du vet mitt hjärta hur otroligt lycklig jag är för att jag har dig och att du känner av det i mitt sätt att vara till dig - ÄLSKAR DIG!

Att han har ansträngt sig så med att planera och boka hela resan så otroligt bra från Sverige till Italien och hela vägen tillbaka bara för att få ge mig denna upplevelse, det är så osjälviskt och en sån romantiskt sak att göra. Jag känner mig verkligen omtyckt och älskad - högt över skyarna!

Det är invecklat och svårt att plita ner ord som på nåt vis ska beskriva det bara jag och min Hjalle har varit med om, för oss är det något unikt. Att beskriva hur det i verkligheten var på plats det är en omöjlighet men för han och mig finns verkligheten kvar i form av verkliga minnesbilder djupt inne i själ och hjärta och det kan man aldrig sudda bort, så det så!

TACK ÄLSKLING för denna livserfarenhet och upplevelse som du delgett mig - JAG ÄLSKAR DIG!!!



Är ni beredda för en resa till Italien??
Nu kör vi!



Fredag 9/9:

Jag hade på torsdagen varit hemma hos mamma och pappa och sagt hejdå och ska jag vara ärlig så slank väl nån tår nerför mina kinder när jag åkte hemåt den kvällen... Inte har jag varit borta så länge från mina föräldrar förut, vi umgås så ofta att jag kände att jag skulle sakna dem. Men det ska vara bra att längta och få perspektiv på saker och ting sägs det :-) När jag skulle lägga mig den kvällen hade jag ingen som helst nervositetskänsla i kroppen. Bara en spännande och skön iver i kroppen om att "imorgon händer det, då ska vi verkligen resa iväg" :-) Det som vi arbetat mot och planerat är på väg att bli verklighet! Jag sov jätteskönt hela natten och vaknade upp utvilad och lugn till fredagen som var vår dag att påbörja hela karusellen. Jag var lugn och ville nu faktiskt inget hellre än att komma iväg, få resan i rullning så att säga :-) Jag blev väldigt paff över att jag var så lugn. Men jag var väl i det stadiet så pass mentalt förberedd på att det skulle bli av. Allt var ju bokat och betalt för. Vi fick skjuts till tågstationen i Gävle av Hjalles mamma som där gav oss en lyckatill kram och så försvann vi in.

Redo för avfärd:


Vi skulle först åka X2000 till Sthlm. Tåget gick ca 10:00, vi klev på och satte oss i 1:a Klass och hade det riktigt bekvämt...aaah!! Hjalle vill resa så bekvämt det bara går och lägger även extra slantar på bra boende så vi hade 4- samt 5 stjärniga boenden bokade och att se fram emot :-) Har man inte massa lyx i vardagen kan man ju gott ha det på semestern tror jag hans motto är...hihi! X2000 har jag fått mig en uppfattning om att det är otroligt bekvämt att åka! Det låter knappt nånting, går väldigt smidigit på rälsen och det bara "susar fram" är min känsla. Det märks definitivt inte att man åker fort, inte om man sitter ner då iaf...hihi! Men om man står upp i bistron eller nåt så vinglar man rätt rejält emellanåt...haha! Men det är ett bekvämt sätt att resa som jag verkligen föredrar. Haha, kan inte fatta att jag var så livrädd för det här tåget förut, va knepigt skapta vi människor är.. Jag och Hjalle lyssnade på musik, läste lite och pratade med varandra och satt mycket och bara tittade ut och njöt av landskapet vi färdades genom. I Sthlm bytte vi X2000 tåget mot Köpenhamn och var framme i Köpenhamn ca 17:30. Även fast vi då rest många timmar så kändes det inte alls jobbigt eller drygt på nåt vis. Under hela resans tågluffande fram och tillbaka kom vi båda fram till att det trots den oändligt långa restiden inte kändes som att det var drygt på nåt vis. Utanför tågets fönster hände det ju ständigt saker, skepnaden utanför förändrades hela tiden och det var så spännande att titta ut och tiden gick faktiskt väldigt fort!

Sen tog det nog inte lång stund förrens jag såg såhär ut på tåget:

Den här bjuder jag på ;-)

Helt plötsligt vaknar jag av att det plingar till i mobilen och upp får jag den här bilden via mms! Hjalle tyckte visst det skulle vara roligt att föreviga hur lugn jag var på resan ;-)

Första turen till Köpenhamn gick med X2000


Väl i Köpenhamn hade vi ca 1 timme på oss innan nattåget skulle ta oss till Basel i Schweiz. Då passade vi på att ta oss en bit mat att äta och sedan gick vi till spåret där vi skulle hoppa på nattåget som skulle ta oss den längsta biten av resan!


Andra turen i resan fortskred med nattåget CityNightLine


Den här resan tog oss genom Tyskland och in till Schweiz där slutsstationen dagen därpå var Basel. Vi klev på runt 18:30 och steg av på lördag morgon vid ca 10:30. Vi intog vår 1:a Klass hytt som bestod  av våningssäng, bord och stolar, toa och dusch, härligt med egen hytt! Och vid bordet fanns 4 stora fönster som vette ut mot landskapet så jag satt länge och väl på en stol och bara tittade ut och njöt :-) Sen låg vi i varsin säng och slappade och kikade ut. Nattåget var en riktig höjdare måste jag säga - supermysigt! Till kvällen gick vi till restaurangvagnen och åt lite mat. Sen sussade vi väldigt sött hela natten lång! Skumpade litegranna fram och tillbaka men det var bara mysigt tycker jag. Jag vaknade nångång under natten och då tyckte jag det var spännande att kika ut genom fönstrena för att se vad som hände utanför sådär mitt i natten.


Lördag:
Vi vaknade runt 8:00 och då på morgonkvisten gillade jag att sätta upp fötterna mot fönstret och kunde sitta länge och väl och bara kika ut och njuta av att vara på resande fot och allt närmare första stoppet Desenzano vid Gardasjön i Italien :-) På morgonen kom personalen och serverade smarrig frukost på vårt bord och gud så lyxigt det kändes att sitta och mumsa frukost med denna härliga vy. Det ni!

Tåget var framme i Basel vid ca 11-tiden nångång om jag inte minns helt fel och då skulle inte nästa tåg mot Milano gå förrens va 12:30 nångång.

Vi gick då till ett Starbucks och fikade lite, sufade lite internet och bara tog igen oss en stund. Tåget kom sen och vi hoppade på det och vips var vi på väg mot Italien! Dock så blev det ett tågfel så vi fick hoppa på ett ersättningsståg som bara gick nån station innan en man på obegriplig tyska sa nåt i skräniga högtalare på tåget och vi fattade ingenting. Tyska var enda språket de gav detta  meddelande på och vi satt där som två fån. Helt plötsligt stannar tåget och alla andra resenärer går av tåget och försvinner bort på stationen, vart vet vi inte. Men vi kliver också av och försöker leta oss vidare till nåt annat spår. På tavlan står bara att tåger blivit ersatt men inte på vilket spår det nya tåget skulle avgå från... Suck! Vi ser en italiensk kvinna stå vid tavlan och fråga någon på engelska vart ersättningståget ska gå så vi kommer att börjar prata med henne. Vi går sen gemensamt till informationen en bit bort och där kollar de upp vad som hänt och tydligen har någon man visat de andra resenärerna till ersättningståget och vi har missat det... De ersätter iaf våra biljetter till Milano med andra och vi får göra 2 eller om det var 3 byten på vägen, men fram skulle vi komma :-) Den italienska kvinnan ville ta sällskap med oss då hon kände sig tryggare på att hamna rätt så vi åkte gemensamt några timmar till Milano. Det blev ett byte i Bern och sen ett till byte i Brigg tror jag det var innan vi nådde Milano! Äntligen i Italien! Milanos tågstation och vänthallar var den maffigaste stationen vi stannade till vid. Så himla stor och pampig!! Resan genom Schweiz och Alperna var fint att se, vilket landskap! Och husen såg så mysiga ut. Vacker vy att beskåda från tåget! Tåget susade igenom långa tunnlar då vi åkte genom berget och då kunde det slå lite lock för öronen men inget mer obehag än så fick jag under hela resan faktiskt. Även fast vi åkte rätt mycket tåg då vi satt åt fel håll, alltså att vi fick åka baklänges så blev jag inte illamående eller så. Det enda vi led av efter att ha åkt tåg väldigt länge var att vi blev lite yra och vingliga, som att det kändes som att vi fortfarande åkte tåg fast vi gick omkring. Typ samma fenomen när man åkt båt och sen står stilla så känst det fortfarande som om man skvalpar fram på vågarna :-)



Vi åkte såväl Regionaltåg samt Eurocity-tåg och InterCity-tåg till Milano. Och från Milano var det så bara en tågtur på ca 1,5-2 timmar sen skulle vi vara framme i Desenzano! Vi åkte ett rätt gammalt skraltigt regionaltåg den sista biten och var överlyckliga när vi ca 19:30 klev ut från tågstaionen i Desenzano :-) Då var det så enkelt att vi bara kikade på kartan som Hjalle varit så fiffig att ha skrivit ut och där såg vi hur vi skulle gå för att komma till hotellet. Från stationen till hotellet tog det ca 15 minuter, superenkelt! Vi gick igenom stadskärnan av Desenzano där på kvällskvisten och jag kom ihåg hur vackert det var! Alla byggnader var vackert upplysta och det såg ut som en teaterscen! Så vackert och första intrycket var lyckat! Vi gick till hotellet VillaRosa och checkade in. Glada att äntligen vara på plats efter 34 timmar på vift...hihi! Men vi har hela tiden haft synsättet att själva tågresandet också ska vara en del av resan och semesterupplevlesen och inte bara en färd mot målet. Själva tågresandet gör det möjligt att se saker som man inte ser med flyg, man upplever medan man reser och det är väligt spännande att se både natur och hus skifta skepnad :-)

När vi pustat ut en stund begav vi oss ut på stan efter lite mat, superhungriga som vi var. Vi beslöt oss för en restaurang av många och skulle nu avnjuta en riktigt god italiensk pizza hade vi tänkt oss! Men vad vi får in är så smaklöst och blaskigt att det skrämde skiten ur oss! Är det inte mer till Italiensk mat än såhär, då har vi ju verkligen gått på en nöt tänkte vi. Missnöjda men ändock mätta beger vi oss sen till hotellet igen för lite välbehövlig sömn. Hjalle kan inte släppa tanken på den dåliga pizzan att han bara måste kolla upp restaurangen på TripAdvisor, ett ställe på internet där resenärer betygsätter ställen de själva besökt. Tydligen var restaurangen vi lyckades pricka in det ställe som fått absolut sämst betyg i hela stan...hahah!! Så då återfick vi lite hopp om att kunna få smaka lite god italiensk mat ändå :-) Mer än så innehåller inte lördagen utan vi sussade nog rätt tidigt och rätt sött *ler*

Söndag:
Under hela resan tog vi oss inte an en enda sovmorgon tack vare mig tror jag...hihi! Klockan var ställd på 8:oo varje morgon :-) Jag ville såklart upp i tid och äta frukost och ta det lugnt på morgonen i lugn och ro, utan stress om att man sovit för länge och då få en "bråttom-känsla" inombords :-) Frukostbuffé tycker jag är lyxigt! Det avnjöt vi varje dag och det var toppen! Mumsig blandning av massa bröd, frukter och kakor och desserter, yummie!! Hotellet här hade världens "to die for"-utsikt! Vi satt ute på terassen och åt frukost i strålande solsken varje morgon och kikade ut över den glittriga Gardasjön, ljuvligt att
starta dagen på det viset vill jag lova!


Sedan tog vi oss an dagen som först bestod av en kik i stadskärnan, själva centrumet. Byggnaderna var så vackra i sten med vackra träluckor i olika former och färg! Balkongerna var vackert blommande och detaljerna var snirkliga och vackra! Det var en fröjd bara att gå runt och titta på allt! Många mysiga gränder och torg och allt var så rent och fräscht.

Vackra byggnader och hamnen


Det blev många goda italienska glassar, mums va gott!


Vackert promenadstråk längs med sjön, måste ju bara sitta ner och njuta lite och insupa allt!


Lite bad i sjön hanns också med förstås och det var en av höjdpunkterna på resan, det var sååå skönt! Jag rullade runt i vattnet som en glad delfin :-) Hjalle kunde tyvärr inte bada då han hade ett stort brännsår som han hade lite omslag på och det fick han ju inte blöta eller smutsa ner. Han låg i solen och njöt i stället :-) Men det hade varit riktigt mysigt att simma runt och kramas med Hjalle i vattnet istället, så det var ju synd att han hade gjort sig illa.


Nån av dagarna såg vi sen bergen längre bort lite bättre! Annars låg dem mest i nån form av dis eller dimma. Men här ser man de maffiga bergen längre upp vid Gardasjön.


En båttur till Sirmione gjorde vi också den här dagen - grannstaden mitt emot! Där finns en vacker stenborg samt massa mysiga hus och byggnader, torg och gränder även här. Och ett av husen är nästan helt täckt av en vackert lilablommande klätterväxt! Vi mumsar lasagne och canneloni på en jättemysig och frodig uteplats.När vi går och tittar på alla vackra hus tittar helt plötsligt en söt liten vovve ut på oss från en fönster- det var ett sött ögonblick :-)


Kvällen avslutar vi på restaurangen "Ristorante Pizzeria Desenzanino" som låg alldeles nedanför vårat hotell, vid strandkanten och promenadstråket! Den restaurangen hade till vår tur denna gång fått 5 stjärnor via TripAdvisor, vilken lycka! Där kom vi att äta fler gånger då vi älskade stället och maten var riktigt god! Personalen var jättetrevliga och lite "egna" på ett trevligt och charmigt sätt. Sista dagen vi åt där fick vi ett visitkort där det  stod "Your presence makes a disabled person work here, thank you". Det var alltså så att de som hade det lite svårare för sig fick chans att komma in på arbetsmarknaden och arbeta här, vilket toppenställe! Och det var just människorna i personalen som gav ställlet sin genuina och härliga charm och karaktär. Och där åt vi faktiskt världens godaste pizza två gånger om, mums vad de kunde laga mat på det här stället :-) Vi hade en riktgit mysig helkväll med förrätt, huvudrätt, efterrätt och vin. Vi skålade för att vi tagit oss ner till Italien, jag kunde fortfarande inte fatta att vi var där! Ungefär som när man vill nypa sig i armen för att se om det är verklighet eller dröm *ler*. Den här kvällen åt jag pasta med tomatsås till förrätt samt någon slags stekt/friterad kyckling med sallad till huvudrätt samt mumsig efterrätt!

Måndag:
Den här dagen bestämde vi oss för att ta tåget till Verona, bara 20 minuters resväg. Åt väldigt god lasagne vid någon slags torg och marknadsplats där vi sen kollade runt lite och jag köpte mig en riktig italiensouvenir! Nämligen en teatermask gjord i Venedig, tydligen högsätet för dessa teatermasker vilket vi senare på resan kom att se för oss själva. Vi gick och såg "Arena Di Verona" - riktigt pampig byggnad för en liten människa att gå omkring i! Ett litet mini-Colosseum ungefär. Pizza på restaurangen vid hotellet avslutar kvällen! Tonfiskpizza för mig och strips-pizza för Hjalle :-) Inte helt fel att äta mat och se ut över Gardasjön...hihi!



Tisdag:
På förmiddagen gick vi på marknaden som kommit till stan just denna dag. Marknadsstånden slingrade sig längs med alla små gator i stadens centrum. Det var riktigt roligt och mysigt att strosa runt och jag köpte mig 2 vackra tavlor. Det blev mer sol och bad i Gardasjön - härligt, härligt! Det var så underbart skönt att jag inte kunde sluta le, jag trivdes sååå bra! Vi bestäamde oss sen för att ta en upptäckar-promenad mot grannstaden som tillsist inte ledde nån vart, pust och stön! Det var helt enkelt för långt och tillslut gav vi upp och vände hemåt igen..haha! Hjalle var skiträdd för de små salamanderliknande små ödlorna som sprang mellan våra fötter lite då och då :-) Jag tyckte mest de var söta jag ;-)

På kvällen, som för övrigt var vår sista kväll på hotellet så väntade en middagsbuffé på uteserveringen på den lilla innergården. Otroligt mysigt och romantiskt med vacker utsikt mot sjön! Hotellet i sig var vackert, rent och fräscht med mjuka fina färgskalor och lyxig känsla.



Onsdag:
Den här dagen kunde vi ta det lite lugnt på förmiddagen då tåget till Venedig inte gick förren 12:37. Själva resan tog inte mer än ca 1,5 timme och vi var framme strax efter 14.

Det här spejsade monstertåget har jag åkt några gånger under resan, ser ganska farligt ut med den långa nosen va ;-) Ser ut att gå raketfort...haha! Men riktigt så fort gick det nog inte! Jag tyckte det såg så jäkla ballt ut och bara måste ju va med på bild då jag kände mig ganska "tuff" som vågade mig på det här tåget, kände mig rätt stolt! Det var ett EuroCity tåg har jag för mig och var ett väldigt modernt tåg och verkligen bekvämt att åka. Jag kunde efter alla tågturer med olika tåg konstatera att det här tåget samt svenska x2000 var det absolut bekvämaste tågen att resa med. De bara susade fram och det gick så väldigt smidigt om jag jämförde hur mycket mer man hörde och kände av rälsen osv i många andra tåg.



När man klev ut från tågstationen i Venedig blev man verkligen inslängd till vatten och kanaler på en gång! Kanalen ni ser här är Canal Grande-den största kanalen av dem alla och själva huvudleden kan man säga. Här gick ständigt massor av vattenbussar och vattentaxi. Samt mängder av gondoler och andra privata båtar där människorna tog sig fram genom staden.



Hotellet vi bodde på här heter San Clemente Palace och ligger på en egen ö, 12 minuters båtväg från själva Venedigs centrumkärna. Vi går ner mot Markusplatsen som ligger alldeles vid båthamnen och letar hotellbåtsplatsen i evighet! Vi går fram och tillbaka utan att hitta båten. Passar på att ta en första turistbild av mig utanför Markuskyrkan, svettig och eländig..haha!


Vi går fram och tillbaka och trängs bland tusentals andra turister och vi är svettiga och flåsiga efter att gått omkring med packade ryggsäckar i nån timme! Tillslut slutar det med att vi får ringa hotellet och fråga vart båten ska ligga och på så vis hittar vi till den lilla båtplatsen som var rätt dåligt skyltad så det var inte så konstigt att vi missade den. Det var såå skönt att få slänga av sig packningen och bara sitta ner en stund och vänta in båten, som för övrigt gick så ofta som var 20:e minut.



Vi var såå nöjda när vi fick sätta oss i båten och äntligen var på väg till hotellet! Jag hade stånkat och stönat och blitt riktigt slut efter letandet efter båten så jag var knallröd i ansiktet sa Hjalle..haha! Det var tookvarmt och en riktigt tryckande värme i Venedig samt att man trängdes med massa andra människor! Båten vi åkte var en gammal träbåt, jättecharmig med tillhörande lika charmiga "båtgubbar" som var stiligt klädda och väldigt trevliga och tog i hand när man skulle kliva i och ur båten och kallade en "madame" eller nåt sånt..hihi!




Såhär ser hotell-ön ut samt hotellet San Clemente Palace:

Inte så pjåkigt va ;-)

San Clemente Palace är det lyxigaste hotellet jag varit på, 5-stjärnig lyx :-) Det var ca 4 meter takhöjd, pampiga möbler, långa korridorer och bara det att hotellet är ett slott på en egen ö, läckert! Har egen kyrka, restaurang ut mot vattnet, tennisbana, golfbana och härligt grönområde och pool! Vi känner oss lite malplacerade, som exklusivt utvalda att få vistas på denna lyxö....hihi!

När vi kom till hotellet blev det lite vilande och en välbehövlig dusch! Framåt kvällen, vid 18-tiden tog vi hotellbåten till staden och strosade runt på kvällskvisten till kl. 21. Det första vi siktade in oss på var mat! Vi hittade ett mysigt ställe som hetter DaRoberto och där blev det pasta carbonara, mums! Vi myste mitt i smeten av allt folk som gick förbi.



Sedan promenerade vi runt på alla små gator som vart som labyrinter, över små broar som ledde oss över alla de små kanaler som ju är Venedigs vägar. Vi slogs då av att Venedig inte alls var så vackert som vi trott. Det som slog mig var att det ibland kändes som en kåkstad, eftersom vi varit i rena, fina och vackra Desenzano med välbevarade och välskötta byggnader. Här i Venedig var många av byggnaderna fuktskadade, fasaderna var trasiga och stenputs hade släppt, vissa fönsterluckor i trä var lortiga, trasiga eller hängde på sne. Det var lite klotter här och var och kändes på nåt vis lite "lortigt" även fast det inte låg skräp på gatorna. Men det var ju finare på en del gator och längs med vissa kanaler så vi njöt för fullt ändå av att vara i staden och se allt! För byggnaderna och husen i sig var ju vackra och många av dem väldigt dekorerade och snirkliga i arkitekturen. Och alla små rara broar som man gick över och att gå längs med kanalerna där husen står rätt i vattnet var läckert att se! På Markusplatsen spelade orkestrar på uteserveringarna klassisk live-musik vilket var väldigt mysigt att stanna till att lyssna på. Vacker musik på sitt rätta ställe! Vi mumsar också cannoli på ett litet konditori!


Torsdag:
Ställde som vanligt klockan och klev upp ca 7:30. Vi gjorde oss klara och gick ner till matsalen där det hade dukats upp för frukost och det var en lyxig buffe! Med massor av bröd, frukt, pålägg, fikabröd och kakor och tårtor och massa mumsigt!  Sen hoppade vi på hotellbåten till Venedig kl. 10:00. Vi såg Markusplatsen och Rialtobron samt Suckarnas Bro. Massa gränder och torg och smågator överallt. Det är nog väldigt lätt att gå vilse eller hamna fel eftersom gatorna delar sig överallt och blir bara fler och fler känns det som :-) Lätt att gå vilse! Vi har gått över massa småbroar över alla kanaler. Mysigt när tvätten hänger mellan husen på linor, det var charmigt. Det var fullkomligt proppat med marknadsstånd överallt med masker, smycken och glas.


Vi äter brödlunch på ett TripAdvisorställe som heter All ´Arco. Man får små brödbitar med massa olika fisk och skinkpålägg. Ett ställe som andra resenärer tipsat om ska vara ett geuint lokalhak och det var det verkligen. Sen tar vi en paus från hektiska innerstaden Venedig och beger oss ut till lugna hotellet och lägger oss och solar vid poolen :-) Hotellet kändes så väldigt exklusivt att det kändes lite som om vi hamnat fel, för sådär "fina" människor är väl inte vi att vi passar in här? Så det var lite roligt att ta till sig den extrema lyxkänslan som fanns där överallt...hihi! Lite senare, efter en dusch tar vi åter båten in till staden ingen för att äta kvällsmat. Den här gången vid Rialtobron.


När vi sen kommer tillbaka till hotellet på kvällen är vi nöjda men utmattade efter många nya intryck och nya upplevelser så vi slänger oss i sängen och kikar på en film vi hade på datorn.

Venedig var en hektiskt och stressig stad - ett riktigt turistmecka och staden hade pga detta blivit en ordentlig turistindustri. Det skulle prackas på oss turister både det enda och det andra och det var som sagt var marknadsstånd överallt med turistprylar! Den gamla känslan/legenden om lugn och romantik fann vi inte riktigt. Venedig var inte riktigt så som vi trott men upplevelsen av staden blev fin och bra ändå och vi är jätteglada över att ha upplevt stället! Man fick tänka om och ta staden för vad den är i verkligheten och visst är det läckert med en stad i vatten!


Fredag:
Den här morgonen är det dags att kliva upp tidigt! Vi ska nämligen med tåget till Milano kl 9:00. Vi kliver upp vid 6-tiden och hinner nätt och jämt med att äta frukosten som börjar 7:00 för att sedan sätta oss i hotellbåten kl. 7:20 som tar oss till Markusplatsens båthamn.


Vi promenerar genom staden till tågstationen. Och oj vilken skillnad på morgon och dag i den staden! Nu var det så lugnt och skönt. Det var bara lokalbefolkningen som syntes till såhär tidigt. Gator och torg städades och folk gick till skolan och jobbet. I butikerna var personalen i full gång med att städa och förbereda för ytterligare en dag!

Hoppade på 9:00 tåget till Milano. Där äter vi på Burger King och häpnas över att en vitklädd nunna sitter bredvid oss och gör detsamma...haha! Den bilden stämde liksom inte :-) Men jag antar att nunnelivet moderniserats litegranna över åren..haha!



Från Milano tar vi tåget till Brig i Schweiz för att sedan ta ett tåg från Brig till staden Zermatt, 1600 m.ö.h. med utsikt mot berget Matterhorn! Jag åker spejsade tåget EuroCity från Milano till Brig! Har åkt hur många olika tåg som helst nu :-) Det var ett mysigt gammalt lokaltåg som tog oss den slingriga vägen upp till Zermatt. Det gick i snigelfart men det var ändå lite pirrigt när man åker så nära kanten och ser stup...iiih! Mycket vackert att se såsom vattenfall och vackra dalar och bergstoppar! Husen är i trä med många små fönster med fönsterluckor i varierande färg, supergulligt!

Vi är framme i Zermatt 16:15. Hotellägaren hämtar upp oss i elbil. Det körs bara elbilar här i Zermatt, skitcoolt :-) T.o.m. polisen kör elbil. Från att ha kommit från Venedig med båttrafik kommer vi nu till Zermatt med elbilstrafik, lite komiskt faktiskt! Hotellet heter Hotell Phoenix. Toppenmysigt rum med utsikt över Matterhorn. Efter att vi har installerat oss och kikat in det mysiga rummet med massa trädetaljer, verkligen "fjällen"-känsla men modernt, så knallar vi ner på stan och kollar in den lilla mysiga alpbyn och äter jättegod hamburgertallrik! Vi spelar frågespel på hotellet på kvällen och tar det allmänt lugnt. Känns skönt att få komma till den här sömniga lilla byn och varva ner lite efter Venedig..haha! Vi är tydligen trötta för vi somnar tidigt, kl. 21:30....



Lördag:
Hotellfrukost hägrar vilket ju alltid är hur lyxigt och gott som helst! Det är underbart att få ta del av ett proppfullt dukat bord med massor av godsaker! Sen kikar vi i gamla delen av staden med gamla träbyggnader. Vi fortsätter upp en bit längs liftarna till Blatten, där vi fikar i en stuga med vacker utsikt. Vi ser liftarna gå alldeles intill oss för att sedan fortsätta ännu högre uppåt. När vi blickar högre upp, mot berget mittemot där vi sitter ser jag något röra sig bakom grantopparna.. Efter att ha kikat en stund ser vi att de är tåget som sakta tar sig upp till utsiktsplatsen mot Matterhorn!! Hualigen va otäckt det såg ut - vi vågade oss inte på den färden, haha! Onödigt att utmana ödet när tågåkandet hade gått så bra hittills...hihi! Vi nöjde oss rätt bra med att se tåget åka där på bergsväggen, bara det fick det att kittla till i magen :-) Sen börjar det regna och vi traskar hemåt hotellet.

Vi går förbi kyrkan och möts av något konstigt. Människor går omkring i cirklar och tittar upp mot himlen och sjunger... Va sjutton är det här, tänker vi men fattar sen att det är ett nummer ur musikfestivalen som höll på i staden. Mycket märklig upplevelse då de var vanligt klädda, gick nästan zombieliknande och stirrade och sjöng och sen bara försvann de ut i folkmassan. Medan de sjöng stod en dj vid kyrkan och spelade lite techno-musik typ fast i det lite lugnare melankoliska slaget.

Sen fortsätter det regna hela dagen och är dimmigt. Vi lunchar återigen burgaren på samma ställe. Sen kikade vi igenom den lilla fina staden och i de trevliga butiker som fanns där. Kikar tv på hotellet och spelar spel senare under kvällen. Kvällsmat på stan. Sen ligger vi på rummet och tittar ut och njuter av fin utsikt samt spelar spel.



Söndag:
Resan hemåt börjar idag! Från att inte överhuvudtaget ha tänkt på Sverige och hem och hus så börjar vi nu längta hemåt när resan ditåt ska påbörjas. Vi börjar drömma om snabbmakaroner med falukorv och mjölk..haha!  Vi äter frukost, myser, slumrar till och slappar. 11:40 tar vi tåget neråt igen och njuter av fina vyer! Vi kliver av i Visp.


Därifrån tar vi tåg till Basel. Vi får nån timme att spendera i Basel innan nattåget går. Då äter vi mat på den fräcka lokala lilla puben/restaurangen Stöckli! Mysigt värre. Där blir det rösti för Hjalle vilket jag provsmakade, det var riktigt gott!


Där sitter vi dryga 1,5 timme innan vi drar vidare till tågstationen och hoppar på nattåget 18:20 som ska ta oss vidare till Köpenhamn! Vi bjuds på champagne eftersom vi reser 1:a klass och det var lyxigt. Vi sitter och kikar ut, spelar spel och senare går vi till restaurangvagnen och äter kvällsmat. Somnar väldigt gott strax efter 22-tiden. Vaknar till ibland av att tåget byter spår och det rycker till lite och man gungar litegranna i sängen fram och tillbaks. Det tycker jag bara är mysigt! Sen gillade jag när jag vaknade till på natten, la mig bättre tillrätta i sängen och låg och tittade ut på de städer vi passerade och tyckte det var spännande att se vad som hände i nattens mörker :-)

Måndag:
Vi vaknar upp strax före 8:00 och en ur personalen kommer och serverar oss frukost på hytten ca 8:30, mums! Tåget är i Köpenhamn ca 11:00. Vårat tåg till Lund blir 10 minuter försenat och därmed missar vi vårat anslutningståg i Lund som ska ta oss hela vägen till Gävle. I Lund får vi strula med SJ och lokala tågtrafiken för att få biljetterna ersatta för ett senare tåg. Vilket visade sig vara svårare än väntat då en ur SJ satt och knappade på datorn minst 30 minuter för att finna platser åt oss båda hela vägen till Gävle från Lund på ett tåg på en tid vi inte var bokade på. 3 minuter innan tåget skulle avgå (13:30) fick vi äntligen biljetterna i hand och allt skulle tydligen klaffa, så vi fick springa till spåret och precis när vi kom fram kom tåget...puhh!! Det var bara till att springa på tåget och ta sin plats och pusta ut, villken jädra rysare!!! Hade vi inte kommit på det här tåget hade vi varit tvunga att vänta ytterligare timmar i Lund för att sedan hoppa på nåt annat tåg, göra nåt tågbyte för att sen hoppa på en buss i Uppsala för att komma till Gävle - herregud vilken tur att det löste sig! Också fick vi 1:a Klass mestadels på denna resa som vi ju hade bokat och betalat för. Vi fick göra ett byte i Norrköping och hoppa på Sj Regionaltåg som sedan tog oss vidare hem till kära Valbo och vi var på tågstationen ca 20:00 på måndagkväll! Konstig känsla att hoppa på ett tåg i Schweiz och sen helt plötsligt vara i Sverige igen - hur hände det liksom? Samma märkliga känsla som infann sig när vi hoppade på tåget i Sverige och helt plötsligt var i Italien..hihi!

Åååhh va skönt det kändes efter allt tågåkande men det kändes även väldigt vemodigt och lite ledsamt att allt nu var över... Men så är det nog alltid när man reser tror jag. Det tar några dagar att acklimatisera sig till det nya och lägga det som varit bakom sig och leva här och nu igen och inte i det som varit, även fast man gärna stannar kvar i semesterkänslan ett bra tag till när man är hemma. För mig har det tagit ca 1,5 vecka innan jag känner att det är riktigt ok att vara hemma, när alla resminnen, upplevelser och intryck har lagt sig och sjunkit in och jag börjat ta mig an nuet istället och minns resan med en varm känsla inombords*ler*

Desenzano:

Glass var grejen! Äkta italiensk glass: Gelato. Små salamanderödlor sprang omkring på vissa gator samt i buskar. Vädligt rent och fräscht och fint. Trevligt och tryggt. Prisklass ungefär som Sverige.

Venedig:

Teatermasker var grejen! Massor av lösgående hundar med halsband som gick som de ville i staden. In i butiker och ut igen, helt vant gick de omring och brydde sig knappt om alla människor. Hektiskt, stressigt, massa turister, tusen intryck!

Zermatt:
Klockor och fällknivar såldes det här. Kissekatter sprang omkring i vart och vartannat hörn. Schweiz uppfattar vi som ett dyrt land. Mysig liten by, sömnig och lugn.

Vi hade strålande sol och klarblå himmel alla dagar förutom den sista i Zermatt.

Jag köpte:
2 tavlor med blomstermotiv på marknaden i Desenzano. Tog även med mig stenar från Gardasjön. En teatermask som var gjord i Venedig köpte jag i Verona. I Venedig köpte jag en vacker vit fotoram samt ett prydnadsföremål föreställande ett bevingat lejon som fanns som staty på Markusplatsen bla tror jag det var.


Några Italienska fraser:


Hej! Ciao!
God dag! Buongiorno!
God kväll ! Buona sera!
Hej till tjejer! Ciao bella!
Hej till killar! Ciao bello!
Jag heter Anna Mi chiamo Anna.
Vad heter du? Come ti chiami?
Vad heter Ni? Come si chiama?
Jag är svensk. Sono svedese.
Jag gillar italienska. Mi piace italiano.


Jag förstår inte. Non capisco.
Hur mår du? Come stai?
Adjö! Addio, Ciao!
Hej då! Arrivederci!
Det går bra
Va bene
Stor grande
Liten 
piccolo
Varsågod. Prego.
Tack! Grazie!
Det är bra. Benissimo.
Hallå, ursäkta. Senta, scusi
Vad önskas? Mi dica.
Vad vill ni ha? Cosa desidera?
Vill ni ha något att dricka? Volete qualcosa da bere?
En stor ljus öl tack! Una birra chiara media per favore!
En liten mörk öl tack! Una birra scura piccola per favore!
Ett glas vin. Un bicchiere di vino.
En smörgås med skinka. Un panino al prosciutto
Toalett 
il gabinetto
Mycket snällt. Molto gentile.
Det är mycket varmt. Fa molto caldo.
Mycket bra, tack!
Molto bene, grazie
Tack
Grazie
vatten acqua
smörgås
panino
tåg
treno
älskling
amore
Betalar ni med kort? Paga con la carta di credito?
Fort! Presto!



Såhär vill jag minnas hela resan - vi två väldigt lyckliga *ler*

Att få dela den här upplevelsen med dig Älskling har varit otroligt minnesfullt och värdefullt och en livserfarenhet jag för alltid kommer att bära med mig.

*JAG ÄLSKAR DIG*

*TACK FÖR DENNA GÅVA*




 


Kommentarer
Postat av: ninni

Vilken upplevelse för dig/er,det ser ut att vara helt underbart på alla olika ställen ni varit på.

Tack för titten hos mig och för en givande pratstund om ditten och datten.

Kramar till dig från mig.

Ninni

Postat av: Stina

Oj,vad mycket mys.:-) Kram Stina

2011-10-02 @ 15:11:45
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Emelie

Vilket äventyr! Det var ni värda. Du skriver så vackert om din Hjalle så man blir rörd. Ha en fin fortsättning på kvällen.

Kram från Emelie

2011-10-02 @ 18:47:04
URL: http://www.vitsockerbit.blogspot.com
Postat av: Jenny/Jema

Vilken resa..!



I Sirmione har jag ätit den godaste pizzan någonsin!!!



: )



KRAM, Jenny

2011-10-04 @ 22:42:08
URL: http://jemarose.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback