En fantastisk och romantisk resa till fjärran land!

Jaha, då blir det ett sånt där inlägg där jag inte riktigt vet hur jag ska börja. Det är mycket som ska sättas på pränt, många känslor och upplevelser som jag gått igenom den sista tiden som jag på nåt vis vill försöka förmedla och sätta ord på, för att jag sen ska kunna återuppleva hela scenariot igenom bara genom att läsa detta inlägg. Uppgiften känns svår, minst sagt!

Jag och min Älskling har haft 2 veckors semester ihop from 30/8-11/9 då vi bilade ner till Frankrike!! Jajjamänsan! Efter förra årets fantastiska tågluff till Italien så bestämde vi redan efter den resan att vi det här året ville göra en resa till Frankrike och den önskan har vi nu uppfyllt vilket känns fantastiskt!

Vi bilade ner till Trelleborg där vi tog nattfärjan över till Travemunde, Tyskland. Där började sen vår bilresa mot nya äventyr!!

Vi har bla bott i Paris 4 dagar, besökt distriktet Champagne och köpt Champagne förstås, besökt landsbyggden, bott på många magnifika och helt sagolika slott, varit på Disneyland Paris där jag blev barn på nytt och nästan fick glädjetårar i ögonen för att allt var så himla glatt och "må-bra-känslan" var skyhög! Vi gjorde en snabbvisit till Luxemburg, har bott i en gammal slottsborg i Tyskland med utsikt över vackra floden Rehn och massa mer!!

Vi har sett så mycket, upplevt så mycket och denna resa har varit intensiv med sååå många nya intryck varje dag!

En Hälsning Från Paris!
 Detta foto skickade vi som vykort till våra nära och kära via postens hemsida - så perfekt grej att göra! Enkelt och billigt, bra 30:-!!

Första stället vi bodde på var Schlosshotel Hugenpoet i Essen, Tyskland. Där bodde vi en natt innan vi skulle ta oss till Paris dagen efter.
Vädret var regnigt och kulet så jag satte mig i det mysiga fönstret och kikade ut över slottsträdgården! Sedan letade vi oss genom en park med gigantiska träd ner mot den lilla staden med korsvirkeshus. Vi letade oss in på en mysig restaurang där vi åt gott och drack vin och servitören tände ljus på bordet och placerade en vackert röd ros bredvid. Hjalle hittade ett biljardrum i ett av rummena på slottet så där lekte han av sig lite!

I Paris insöp vi den romantiska atmosfären, såg massor, åt gott och bara njöt! Det är definitivt en stad jag vill återvända till! Det finns såå otroligt mycket vackert och spännande att se och göra att man inte får nog på 4 dagar! Den ljuvliga atmosfären med att sitta på uteservering och sippa vin om kvällarna med smarrigt tilltugg, äta baguette, mumsa franska bakverk och bara leva livet! Jag mådde såå bra och känslan av att få uppleva allt detta med min älskade Hjalle är ett gigantiskt minne för livet som jag inte vill släppa taget om och låta blekna bort!
Vi letade oss till Disneyland Paris och parkerade bilen på långtidsparkeringen på tågstationen. Efter lite strul med fransmän som inte förstår eller vill förstå engelska  så lyckades vi tillslut fortsätta vidare mot Paris! Ett litet ordlexikon kan rekomenderas att ha med då man inte kommer nånvart med att försöka prata med varandra :) Vi trodde definitivt inte att fransmännen skulle vara så ovilliga på engelska samt okunniga men det var faktiskt precis så det va! Det fanns knappt nån information alls på engelska så det var inte det lättaste att förstå saker och ting alla gånger för två personer som oss som aldrig någonsin lärt oss franska i skolan. Men det går ändå och löser sig ju alltid, om än ett gäng suckar senare :) Vi tog tåget in till Paris vilket tog ca 1 timme. Sen letade vi oss fram till vårat hotell "Duc de Saint-Simon" som låg på en bakgata mitt i smetan av Paris! Underbart hotell med ordentlig "Paris-känsla" med vackert draperade gardiner, sammetsstolar/soffor, blommiga tygtapeter och överdådigt överallt. Så mysigt! Första kvällen slog vi oss ner på en liten restaurang/pub på en gata ifrån oss där vi sippade vin, åt baguette och crepes och efterrätt och tittade på folk som passerade på trottoarerna samt lyssnade till bordsgrannarna som samtalade på snabb franska! Finns ingen möjlighet att hänga med eller ens kunna lista ut vad som sägs, haha!

Eiffeltornet, Triumfbågen, Notre Dame, Champs Élysée
När vi sovit ut en natt i Paris var det så dags att börja turista! Vi såg Eiffeltornet där vi "klättrade" upp en bit, til första etappen närmare bestämt men det fick räcka för det var tillräckligt högt! Man fick superläcker utsikt över staden. Kameran smattrade gott varje dag under vårat Parisbesök må ni tro! Vi såg Triumfbågen, gick på Champs Élysée och såg de dyra butikerna där bara rikt folk har råd att sätta foten...hihi! Vi besökte katedralen Notre Dame. Vi promenerade helda dagen lång och såg vackra byggnader överallt!

Vackert i Paris
I Paris översvämmas man av vackra ting att vila ögonen på vartän man går! Mängder av mysiga restauranger med café bord och stolar ute på trottoaren, enkelt att slå sig ner och ta en matbit. Vackra statyer, byggnader, massor av blommor överallt samt snirkliga balkonger som är detaljerade och utsmyckade in i minsta detalj! Till och med stuprören och fönsterlåsen var detaljerade! Vackra lyktor och notera den fina gamla bilen som fungerade som glasstånd!

Hotellet Duc de Saint-Simon
Hotellet var som sagt perfekt! Låg med lagom gångavstånd till alla sevärdheter, men när man kom in i hotellet blev det så tyst och lugnt och inget av trafiken utanför hördes vilket gav oss ordentlig lugn och ro samt vila när vi väl kom hem om kvällarna efer att ha varit igång hela dagarna och gått, gått och åter gått :) Hotellet hade en källare med välvt tak och stenväggar! Vackra målningar i trappen ner samt på en bit av väggarna. Charmiga möbler, vackert dukade bord med kaffet serverat i silverkanna och frukosten serverades på silverbricka med vackert porslin. Här åt vi frukost varje morgon och njöt av ett lugnt och skönt uppvaknande för att sedan känna oss redo för att ta oss an Paris ytterligare en dag *ler*

Loppismarknaden i Clignancourt
En dag tog vi Metron till Clignancourt som ligger en bit i utkanten av Paris, man kommer helt enkelt till en förort kan man säga. Där finns Paris största marknad som rymmer flera olika områden med olika typer av loppisprylar/marknader. Vi valde att besöka en som har det mesta, Vernaison hette den. Jag såg mängder av vackra fönsterluckor, kaminspeglar, sifoner, industrimöbler, lådbackar, och mängder av äkta vacker fransk inredning! Det var otroligt roligt att gå¨där och kika men det var ju på tok för dyrt för att överhuvudtaget ha råd att köpa något! Men en väldigt skojjig upplevelse att få gå på loppismarknad i Paris och se inredning på äkta franskt vis :)

Sacre Coeur
Vi fortsatte vår upptäcksfärd till katedralen Sacre Coeur som ligger på vad jag har för mig Paris högsta punkt vilket man kan se på utsikten samt på den lååånga trappan vi gick upp i. Strosade llite i Montmartre och åt crepes med potatis, bacon och annat gotta i!

Godsaker och god mat
Vi åt även massor av gott!!! Mängder av goda bakverk och godis såldes överallt och allt hann vi inte med att provsmaka så då fick det bli bilder på det iaf. Mysigt att stanna till på härliga konditorier samt bagerier och se allt!
Vi åt bla en hel del crepes samt Croq Monsieur, en tartlett slank ner samt nån annan god maräng/choklad/glass-variant!

Louvren
När vi skulle besöka Louvren upptäckte vi att det var stängt på tisdagar....haha! Det va inte bara vi som stod där och funderade utan en hel del andra också. Som tur var är vi inte så intresserade av konst och Mona Lisa har jag ju sett på bild så jag vet ju hur tavlan ser ut :) Eller så får det bli en av många andra anledningar att återbesöka staden Paris!! Lite turistfotning blev det dock och vi har ju ändå varit där, utanför Louvren men inte inuti. Vi gav ett annat museum "Museé dÓrsay" en chans men vi orkade med 10 minuter sen sket vi i konsten och begav oss vidare ut i solskenet och värmen istället vilket vi tyckte var en såå mycket bättre ide :)

Seinepromenad samt besök i "Jardin du Luxembourg"
Vi strosde längs med floden Seine och sen besökte vi den vackra trädgården "Luxembourg". Palmer, vatten, fontäner, grönska, blommor i mängder och en stunds avkoppling blev det där!

Sista kvällen i Paris besökte vi Eiffeltornet igen på kvällen och såg hur vackert det lystes upp i mörkret! Varje timme under 5 minuter blev det ljusshow då Eiffeltornet blinkade för fullt av starkt lysande lampor! Vi satt då på en uteservering med utsikt över tornet och vi fick en fin show den kvällen :)

DIisneyland Paris
När vi turistat klart i underbara Paris tog vi tåget tillbaka till Disneyland och gick omkring där hela dagen lång! Med ett ord beskriver jag Disneyland som magiskt!!! Det var underbart och helt fantastisk, jag blev som barn på nytt och bara gick omkrign och log mest hela tiden och kände en varm och fin känsla i min kropp hela dagen lång! Självklart måste man ha Musse-öron med rosett för att förstärka upplevelsen! Det sista vi kikade på var paraden då alla Disney-karaktärer kom åkandes på otroliga kreationer, de sjöng coh dansade och musiken spelades glatt och hjärtligt för oss alla besökare!

Champagne
Efter Disney tog vi bilen och styrde kosan mot distriktet Champagne! Där bodde vi på ett väldigt vackert slott med 4-5 meter i takhöjd och en sänghimmel lika hög! Jag verkligen kände vingslagen av en svunnen tid i rummet, från en tid när kungligheter bodde där! Väldigt häftigt! Till kvällen åt vi middag på restaurangen där ingen kunde engelska utan maten fick vi beskriven för oss på franska vilket såklart inte gav oss nån förståelse för vad det va men vi högg in på hare som var riktigt gott medan jag verkligen ogillade ostvagnen som kom och luktade riktigt, riktigt illa och smakade precis likadant...usch och fy!! Självklart beställde vi in en flaska äkta champagne och delade på när vi ju var i just Champagne. Mer rätt än så hade det inte kunnat bli...hihi!

Landsbyggden i Épernay
Vi åkte genom mysiga byar och genom landsbyggden och vi besökte staden Épernay där vi besökte MOET samt en liten lokal vinodlare Thierry Rhodes där man kan få en guidad visning genom att knacka på dörren. Tyvärr hade de lite fullt upp för tillfället i och med att de höll på med förberedelser inför skördning av vinet som skulle ske inom nån vecka. Men vi fick ändå komma in en stund och prata lite med kvinnan som berättade litegranna för oss och vi köpte med oss 2 champagneflaskor hem, det var skoj! Vi såg vinkullar med vinodlingar överallt, så vackert och precis så som man föreställt sig att det ska se ut! Magnifika kullar som höjer sig över byarna och det var verkligen så att var och varannan människa höll på med vintillverkning och på vart och vartannat hus såg man skyltar på olika vinproducenter.

Chateau Hattonchatel
Det här slottet var hela orsaken till våran Frankrike-resa. Det var genom Groupon, som hade en bra deal som vi beslöt oss för att boka 3 nätter här och utefter det planerade vi sedan Frankrike-rutten på 13 dagar. Hjalle har planerat och han är verkligen duktig på att planera resor må jag säga! Allt klaffar så bra med restid och upplevelsetid på alla ställen. Och vilka ställlen han har valt sen, så fantastiskt att man inte kan tro att det är sant! Har jag verkligen bott på de där ställena och sett allt jag har sett?? Det känns faktiskt helt otroligt och jisses vad jag har mycket fint att tacka min Älskling för *ler*
Slottet ligger högt upp och är omringat av en mur. Enda ingången är genom tunga järnportar på framsidan som mer ser ut som baksidan. Vi kom upp till slottet och hittade en lapp  där det stod att vi kunde ringa ett nummer. Hjalle ringde och från den lilla byn med knappt 30 hus kom en kvinna och visade oss in på slottsgården. Hon visade oss slottet samt gav oss sen en nyckel till slottets järnport och berättade att vi just denna kväll och natt var de enda gästerna på slottet!! Hualigen, ensamma på det där stora lite ensamma stället??? Kvinnan serverade oss mousserande vin och kakor på den vackra stenrundeln med otroligt vacker utsikt över fälten nedanför. Där satt vi några timmar och sippade vin i solskenet och viste inte riktigt vad vi skulle känna över att vara ensamma gäster! Lite häftigt och lite läskigt på samma gång. Med andra ord kände vi en skräckblandad förtjusning över hela situationen just då :) Det fanns ingen reception på slottet och i och med det ingen personal där på natten, bara vi två....

Kvinnan bodde förmodligen i den lilla byn intill slottet och hon kom och gick lite som hon ville och helt plötsligt dök hon bara upp och lika snabbt var hon borta...lite märkligt och udda. Slottet hade även en egen "slottshund" som hon sa. En gammal schäferliknande vovve med gråaktig lite tovig päls och haltande, stel gång. Väldigt söt och vänlig men man kunde precis lika gärna tänka sig att han var en "zombiehund"...haha!  Vi åt mat på byns lilla pizzeria och när vi sen gick tillbaks till slottet i den mörka kvällen börjde kyrkklockan klämta högt och distinkt lite spöklikt sådär. Vi öppnade den tunga järnporten och letade oss in i det mörka slottet, väldigt medvetna om att vi var ensamma.... I korridoren som ledde till vårat rum lyste en läskigt grön lampa som gav ett otäckt sken och framför lampan står en vacker barnvagga men i mörkret var den väldigt läskig! Vi låste snabbt in oss i vårat rum och försökte koppla av. Hjalle var duktigare på det än mig då mitt hjärta bultade på aningen snabbare än det brukar och jag kom på mig själv med att ligga och lyssna, i väntan på att jag närsomhelst trodde att jag kunde höra otäcka ljud därutanför i korridoren. Det var med skräckbladad förtjusning som vi spenderade kvällen på slotetet  som sagt! Tillslut somnade även jag och vaknade till en ljus morgon och kände en skön lättnad....haha! Slottets kock hade lagat frukost enbart till oss just av den enkla anledningen att vi ju var de enda gästerna och en personlig kock till frukost kändes lyxigt!

Verdun
Vi besökte sedan en by som hette Verdun och låg 3 mil från slottet. Där fanns oroligt chrmiga och vackert målade dörrar, fönsterluckor och jag gick och kikade uppåt på husen mest hela tiden :) Staden var liten och vi strosade igenom den rätt snart. Sen tog vi bilen till ett intilliggande Köpcentrumsområde där vi kikade i butiker och shoppade både inredning samt  vin, champagne och öl!

Luxemburg
Nästa dag fanns fler gäster på slottet, närmare bestämt 4 andra par tror jag det var. Många danskar som vi pratade en del med. Vi beslöt oss för att besöka landet och staden Luxemburg nästa dag och det var himla skoj! Jag fann en loppis mitt på torget där jag hittade lite fina saker, får visa dem sen. Vi åt lunch och kikade runt lite i typ 2,5 timme innan vi var tvungna att åka tillbaka till hotellet då vi skulle på vinprovning till kvällen samt äta middag i slottets pampiga medeltida riddarsal till kvällen. Vi hann med lite läskdrickande på stenrundeln när vi kom till slottet, sen bar det av till vinprovningen 3 km ner i byn nedanför. Det var en riktigt dålig vinprovning som med enkla ord var över på 5 minuter. Ingen information om vinerna, inget besök på vingården och inget intresse från den fransman som snabbt hällde i några droppar vin i våra glas och sen några droppar till av nästa tills det sen var klart. Då satte han sig ner och väntade på att vi skulle handa typ. Vi köpte en flaska och hade ju hoppats på att vinprovningen skulle vara mer givande och informerande än så. Nåja, det ges tillfälle att prova på fler vinprovningar nästa gång vi besöker Frankrike :)

Middagen i Riddarsalen var dock fin! Vi satt närmast den stora öppna spisen där det sprakade hela kvällen lång. Romantisk och väldigt mysig var kvällen! Vi satt från 19:30-ca 23:00 innan vi var nöjda och längtade efter sängen och en god natts sömn.

Burghotel auf Shönburg vid Rehmfloden, Tyskland
När dagarna på medeltidsslottet Chateau Hattonchatel var slut åkta vi vidare mot Tyskland igen där vi skulle spendera sista natten på  Burghotel auf Shönburg vid Rehnfloden. Vilken utsikt! Vi åkte serpentinvägar upp till slottsborgen och såg vinodlingar överallt! Slottet var pampigt, vi hade en liten balkong med utgång från badrummet där vi satt och sippade sherry i solskenet på eftermiddagen när vi installerat oss...hihi! Vacker utsikt över floden och vinkullarna. Vi utforskade slottet samt omgivningara och hittade en spännande slottsträdgård där jag strosade runt ett bra tag och vi insöp allt vackert! Till kvällen åt vi middag på restaurangen på innergården utan tak och fönster och man hade utsikt över Rehnfloden. Mysigt värre! Vi åt sniglar (mina första) och massa annat gott och drack förstås gott vin till! När vi var nöjda gick vi tillbaka till hotellrummet och satte oss på balkongen och tände ljus i mörkret och bara kopplade av och sen blev det nattinatti!

Trier, Tyskland
Innan vi kom till Travemunde och färjan som skulel ta oss hemåt igen efter närmare 2 veckors upptäcksfärd genom Frankrike så besökte vi staden Trier, Tysklands äldsta stad. Åt schnitzel och strosadel lite på stan. Trots att det var en söndag och butikerna hade stängt så var det fullt liv på torget! Vackert centrum med fina och välvårdade byggnader och lite magi på gatan!

Vi åkte på färjan på kvällen och den avgick 22:00 och sen vaknade vi upp i Sverige igen på tisdagen den 11e september kl. 7:30. Vi körde från 7:30 och kom hem till kära Valbo igen kl. 15:00. Otroligt nöjda och glada över resan och upplevelsen vi delar tillsammans *ler*

Det känns lika vemodigt att komma hem till vardagen denna gång som det gjorde förra året efter tågluffen i Italien.

Paris var verkligen en romantiskt stad, en vacker stad, en upplevelsens stad och känslan av atmosfären sitter kvar fortfarande och jag går och småler och minns resan varje dag! Att bila ger verkligen mersmak, man ser så väldigt mycket mer än man annars skulle se. Det ger en friheten att åka precis vart man vill och man kan göra avstickare från den planerade rutten och man ser städer, landsbyggd och små smultronställen här och var!

Jag fotade som en galning och har framkallat över 1000 bilder -det ni!! Hahahaha!!!

**********************

Idag, den 29:e september är det min Älsklings födelsedag. Jag har firat honom med frukostbricka på sängen, lite födelsedagssång samt paketöppning i sängen. Ett väldigt mysigt uppvaknande och han blev väldigt glad för sin trådlösa skruvdragare med inbyggd bits-sats! BOSCH PSR Select heter den och morgonen blev lyckad!

Idag väntas gäster och en hel del fika och mumsande och trevligt umgänge! Till kvällen tror jag vi lyxar till det med lite vin och mys!

*Jag önskar er alla en finfin helg*