Vad hände år 2011?

Tänkte inte att jag skulle göra nån Årskrönika först men sen insåg jag att det ju hade hänt en del trevligheter och minnesvärda ting under året så jag bestämde mig för att göra en ändå. Här kommer min Årskrönika för året 2011!

JANUARI

Mkt tid för mys och avkoppling var det visst denna månad, såhär efter jul. Lika som detta år *ler*. Jag skrev att jag verkligen njutit och tagit tillvara på varje sekund, varje timme och varje dag denna mysiga och speciella tid. Mkt tid för avkoppling och harmoni, det gör gott för själen *ler*


Jag fick världens skönaste och mysigaste pläd av mamma och pappa i julklapp förra året! Den är så mjuk och det är lite tyngd i den så den rår om en så härligt! Den är ett måste på kvällarna...hihi! Den ligger alltid i soffan, även nu ett år senare är den en favorit här hemma! Jag fick också en rosa morgonrock av mina föräldrar i julklapp. Den åkte på direkt när jag kom hem från jobbet ett tag där i början av kalla vintern :-) Mycket mysigt att mysa runt i!


På Nyårsaftonen var syster Jenny och Anders hos oss och firade in det nya året med oss, mkt trevligt! Trettondagen bjöd vi hem mamma och pappa på mat och efterrätt! Vovvarna Nippe & Norpan var också med så de fick lite grisöra att mumsa på  :-)



Efter allt ihärdigt snöande vareviga dag sen november månad, som skapat våran vackra jul det året och därmed också bidragit till julmyset och julmagin samt mycket annat positivt så innebar det också en del skottning upptäckte vi då balkongen var överfylld av snö!!! Vi fixade en spade och turades om att skotta och vips var snön borta och vi bortskämda lägenhetsinnehavare upptäckte muskler vi inte visste fanns och ryggen började värka - träningsvärk kallas det visst ;-)

Kommer ni ihåg att det blev rejäl vargavinter redan i november förra året?! Jag tackar vädergudarna för att snön håller på sig ett tag detta år så kalla vintern blir lite kortare detta år :-)

FEBRUARI
"Alla Hjärtans Dag" fick jag en otroligt vacker rosbukett av Hjalle som förevigades med detta vackra foto.

Mys och massa kärlek stod på agendan...hihi! För övrigt hade han med sig hämtmat i form av kinamums, sen även kex och ost, vindruvor och champagne! Han vände min för övrigt lite smått trista och småknepiga dag till den bästa kvällen med massa kärlek!!

30-årsdagen inföll den 17:e februari 2011!

Åh vilka underbara människor jag har omkring mig :) Inte trodde jag att det var så många som orkade engagera sig i att jag fyllde år men se det var det!

Jag fick så mycket uppvaktning och jag hade ett riktigt härligt 30-årsfirande med många fina presenter!

Ett Stort Tack till ALLA som på ett eller annat vis uppvaktade mig på min stora dag :)

Det största av allt den dagen och det mest nervpirrande var att Hjalles present var en tågresa till Italien som han skulle planera!!


Åh va mysigt - en resa ihop skulle bli av detta år! Jag gav mig tusan på att verkligen försöka mig på att resa med tåg som jag hade en del rädsla inför. Eftersom jag inte vågar flyga så måste jag ta itu med att kunna färdas på annat sätt och det fick bli med tåg. En vår fylld av mycket tågträning hade jag nu framför mig.

Stort Tack Älsklingen min!!!

Fick presentkort av arbetskollegorna och för den slanten + lite eget bidrag köpte jag denna vackra dörr som kom att bli en favoritdetalj i mitt hem och är än idag en väldigt kär ägodel som sätter stor karaktär och charm på mitt hem :-)



Jag pysslade även massor! Stansade smycken, sydde ljuspåsar, snickrade och målade med mamma i snickarverkstan, gjöt betonggrejer och massa skoj!



MARS
Det är äntligen sommartid och ljuset hade återvänt till oss - härligt!! Pelargonerna tog åter plats i det soliga fönstret efter lång vinterlängtan!



Under mars månad stod jag på loppis och sålde grejer tillsammans med kära systeryster! Väldigt mysigt och supertrevlig!



Jag håller också på att träna på att åka tåg denna tid. Eftersom Hjalles 30-årspresent till mig var en tågresa till Italien så var jag ju bara tvungen att försöka mig på att våga åka tåg i och med att jag inte vågar flyga! Min rädsla har även förts över på tåg då förstås.... suck! Det hela handlar om att jag får lite smått panik (tydligen förväntansångest enligt psykologen) när jag inte har kontrollen över det jag färdas i. Mkt mer komplicerat än så är vad som händer i mig och min kropp, med mina tankar och så vidare men det orkar jag inte rabbla upp här.

Jag hade denna tid iaf klarat av etapp 1 vilket var en tågresa mellan Sandviken-Gävle...hihi! Den färden gick som mest i 120km/h och det gick galant vilket känns jätteskönt! Nästa etapp var tåg mellan Gävle-Ockelbo då hastigheten skulle ligga på ca 150km/h, jag var jättenervös! Sedan var planen att åka tåg Gävle-Uppsala eller Gävle-Söderhamn där hastigheten kommer upp till 200km/h vilket var mitt största mål att nå. Jag lade själv upp planen för mitt tågtränande och det fick hela tiden ske på mina villkor vilket kändes tryggt. Ibland kom ja inte längre än till stationen då gråten och paniken trängde fram och vi fick vända om. Men tillslut tvingade jag mig ändå och det gick vägen!

Jag ville starkt ut  och resa med min Älskling och utforska delar av världen :) Det här tramset fick vara nog nu! Skulle jag inte ta tu med min rädsla här och nu skulle det nog aldrig bli av. De var helt enkelt rätt tidpunkt nu! Jag hade med Hjalles hjälp blivit tillräckligt stark för att motarbeta min rädsla. Gick även och samtalade med en psykolog och fick väl lite tips därifrån också kanske även om jag tyckte att jag nog klarat mig utan de samtalen så var det på nåt vis ändå skönt att få allting ur sig! Sen var det ju faktiskt jag som gjorde jobbet och jag är jädra stolt över mig själv :-)

APRIL
Våren tittade fram och solen lyste upp vår tillvaro och värmen började komma så smått!

Vaknade upp till strålande sol en ledig dag så det blev frukost och tidningsläsning på balkongen varvat med lapande av sol!

Påsken bjöd tydligen på väldigt härligt väder - sol och värme, nästintill sommarvärme! Självklart passade mamma och pappa på att grilla så vi avnjöt årets första grillning under påsken, ute på altanen :-)

Tågträningen fortsätter och jag lyckas efter en jobbig stund i väntsalen kliva på tåget som tar oss till Ockelbo och jag klarar nu av delmålet med tåg i hastighet av 150km/h! Ett till steg framåt, wiho!!


Till saken hör att tågresan gick över förväntan!! Det gick så himla bra och jag blev så lättad över att jag inte alls tyckte att det kändes som att det gick nå fort. Jag har upptäckt att tågen accelererar så sakta och mjukt och går så tryggt och säkert på ett spår utan en massa annan trafik inblandad. Jag får se vacker natur och det är ju egentligen jättemysigt att åka tåg!! Jag måste bara träna lite mer och sen förhoppningsvis tycka att det känns lika mysigt att åka tåg när det går i 200km/h. Men jag är på god väg nu! Jag klarar av mina små delmål och så småningom hoppas jag att jag och Hjalle kommer iväg på Italien-resan som jag fått av honom i 30-årspresent!!

Detta var min önskan i april detta år *ler*

En fredag i april lagade Hjalle mat åt mig och vi hade en jättemysig kväll med gott vin till. Mysigt att vi börjar laga middagar ihop och inte bara intar maten framför tv:n i vardagsrummet. Det här med att äta i köket ger fina stunder tillsammans där man faktiskt pratar med varandra...hihi!


Tänkte jag skulle visa lite av vardagsrummet i lägenheten - det var det rum där vi vistades i mest och där vi slappar allra mest och bäst *ler*

Soffan spelade på sista versen och vi letade efter en ny och större soffa, gärna med divandel eller helst hörnsoffa! Bordet däremot älskar vi! Stort och slukar massor. Sen är det himla charmigt med alla beslag samt alla naturligt tillkomna skavanker :)
Vi fick bordet av en vän till Hjalle, otroligt snällt och jag är så glad för det!

Det kom en väldigt gråmulen, regnig, dimmig och väldigt SÖMNIG söndag i april..... Varken jag eller Hjalle gjorde många knop den dagen. En riktigt skön innedag hade vi då vi slappade hela dagen lång och bara myste! Vi slappade mest framför tv:n där vi knölat ihop kuddar och filtar och bara gosat upp oss i soffan. UNDERBART!

MAJ
Våren gör entré på riktigt!!

Valborgsfirandet blev väldigt mysigt! Vi åt hos Hjalles föräldrar och gick sen ut till hagen intill och kollade på kasen som alla grannar samlat ris till.

Alla grannarna från gatan var med och firade in våren med sång och glada miner! Trevligt värre :)


Jag
och Hjalle köpte oss en elgrill för nu banne mig var vi sugna på att kunna grilla även hemma, på vår kära lilla balkong utan att störa grannarna med för mkt rök...hihi!

Vi grillade fläkskotletter samma  kväll och det var riktigt gott! Det kommer bli en riktigt mumsig grillsommar det här, det hade vi på känn :) Vårens bästa köp trodde vi då! Ja för det var innan vi visste om att vi skulle lyckas ha turen att av en slump råka på ett radhus som kom att bli vårat nya hem :-)

Torsdagen den 5/5-11 bestämde jag mig för att bocka av sista delmålet på min tågträning och det gällde tåg i topphastighet på 200km/h! Sa till Hjalle att kolla upp tågtider och vi bestämde oss för att ta en tur till Söderhamn kl 14:05. Tåget skulle gå mellan 140-160km/h på större delen av sträckan men på en sträcka på ca 1 mil skulle det gå i toppfart på mellan 180-200km/h. Min tanke på morgonen var att "Fixar jag det utan obehag vet jag att jag fixar att åka tåg hur snabbt de än går då toppfarten ju inte är mer än 200km/h. Kände på mig att jag skulle va en riktigt lycklig tjej senare den dagen om det skulle gå vägen!

När vi kom till stationen var jag förvånansvärt nog inte alls nervös och tåget puttrade iväg och jag såg fram emot turen! Kan ni fatta? Jag trodde aldrig att jag skulle se fram emot att få åka tåg, för inte så länge sen började jag ju storgrina då folk nämnde tåg för mig för det ämnet var så jäkla laddat! Nu njuter jag av färden och tittar ut och ser vacker natur utanför och bara tycker det är ljuvligt att åka tåg, det är ju faktiskt mysigt och man ser mycket fint på vägen :-)

Vi firade det hela med en munsbit på en restaurang i Söderhamn innan vi tog tåget tillbaka hem igen.

Vilka jädra bamsekliv framåt jag tagit!!! Väldigt stolt över mig själv var jag den dagen och glad att jag bestämde mig för att daska rädslan i häcken och redan från start bestämde mig för att vinna! Det hela verkar funka bra bara man har gett sig fan på det! Trodde inte att mitt jävlaranamma skulle våga vinna över min rädsla men se det gjorde det!

En fredag när jag kom hem från jobbet så hade min älskling gjort såhär fint och mysigt i vardagsrummet!

Det var tända ljus, mousserande vin, choklad, chips och jordgubbar uppdukat på bordet och fredagsmyset var ett faktum *ler* Han kan han min darling, gör så himla fina saker för mig och sånt här romantiskt uppskattas verkligen!! Tack för en fin fredagkväll, mitt hjärta bultar massor för dig *ler*


En annan fredag åkte jag och Hjalle mot Hedemora där vi hade bokat en natt på Dala-Husby Hotell & Restaurang i just Husby, en bit före Hedemora.

Vi skulle sova över en natt och äta gott och bara ha det bra :-) Hjalle hade bokat en middag med 7-rätters avsmakningsmeny, det skulle bli spännande!


Hotellet var väldigt charmigt och kändes lantligt, rött med vita knutar! En stor grönskande gård var inhängnad med rött trästaket med vita grindar. På gården fanns även sittplatser och det var stor mysfaktor! Två stora träd ramade in den vackra byggnaden.


Ett steg närmare hus!!!
Jag och Hjalle kände ett desperat behov att få komma bort från lägenheten som vi redan för några år sen vuxit ur och i många år längtat efter en liten trädgård samt letat hus länge utan lycka... Vi började till och med fundera på att eventuellt hyra en större lägenhet på markplan bara för att komma undan det lilla krypin vi hade fått nog av nu. Det var dags att säga hej då, på ett eller annat vis!
Av ren tillfällighet en dag i maj satt vi vid datorn och kikade och av ren nyfikenhet kollade vi upp vad Gavlegårdarna hade att erbjuda och såg då detta söta radhus!


Hjalle och jag blev GLADA hyresgäst-tagare av detta  2-vånings hyresradhus här i Valbo denna månad!! Oooh vilken olidlig väntan det var innan det blev bekräftat att det var vi som fått det! Vi satte upp oss på intresselistan på Gavlegårdarnas hemsida på internet och hamnade då på 4:e plats med våra köpoäng. Vi trodde inte att vi skulle ha en suck att få bo där för det var ju faktiskt 3 st före oss som hade första tjing.

Dagarna gick och så blev det tillslut sista dagen att tacka JA och jag och Hjalle var under denna tid de enda som visat intresse och även tackat JA och och dagen innan vi skulle få veta svaret började vi så smått tro på att sannolikheten att vi skulle få hyra huset var ganska så stor och vi blev lite nerviga och ivriga :-)

Tillsist visade det sig att ingen annan konstigt nog visat intresse för radhuset så vi fick det!
Med detta i vetskap så tog Hjalle fram en flaska vin som vi korkade upp och skålade med ett varsitt glas, så det så...haha!! Det skulle bli inflyttning redan 1:a juli om inte lite tidigare ändå beroende på hur läget skulle komma att se ut. Men jag var otroligt glad över att slippa lägenhete och veta att vi skulle komma att ha ett litet "minihus" till min sommaren, det var STOR LYCKA för oss båda :-)

Det är ju så att min och Hjalles framtida bostadsröm inte alls innebär radhusboende, vi är inga radhusmänniskor egentligen. Men eftersom det dök upp ett sånt fint radhus i ett jättegulligt område här i Valbo som dessutom var en hyresrätt så tänkte vi att det ju är ett ypperligt tillfälle att mellanlanda på medan vi letar drömhuset! Vi får större yta samt det bästa av allt, en liten "miniträdgårdsplätt" med altan!!! Det är det ABSOLUT bästa med allt :-) Vi behöver inte känna oss stressade varje sommar så fort vi vaknar och solen skiner och man börjar fundera på vart man ska packa kappsäcken denna dag för att få njuta av solen. För på vår lilla pyttebalkong i lägenheten kan man inte sitta hela dagarna och känna lugn och fullständig harmoni i kroppen med betonggolvet under fötterna.

Detta radhus ger oss gräs under fötterna, vi kan köpa utemöbler till altanen och jag kan ta hem min solsäng från mammas trädgård och ligga i min egna lilla trädgård och sola på fina dagar, jag kan stanna hemma om jag vill soliga dagar, jag måste inte fly hemmet! Vi kan äntligen bjuda hem folk lite mer i och med att vi kommer få plats med ett störe matbord med fler sittplatser samt att vi även får uteplatsen att hänga på. Så till sommar ville VI bjuda på grillkväll..hihi! Och vet ni vad? Det fanns till och med ett litet blomland på gräsplätten så jag kan plantera blommor och jordgubbar och påta runt i trädgården :-) Åh va rogivande och roligt, är så glad! Stressen kommer garanterat försvinna och vi kommer att känna ett helt annat lugn i sinnet. Vi kan samtidigt som vi letar drömhuset med stor trädgård få känna mer harmoni samt njuta av tillvaron lite mer i vårat lilla radhus *ler*

Sen när vi väl hittar drömhuset är det enkelt att flytta i och med att det då bara är att säga upp hyresradhuset, kan ju inte bli bättre och enklare!

Med detta i vetskap började jag röja i lägenheten, packar och rensar massor! Massor av flyttlådor införskaffas :-)


Min lediga tid gick åt till just det som bilden visar, att packa flyttlådor och åter flyttlådor!! 18 st är packade redan och när allt sen var packat var jag nog uppe i ca 45 lådor!

JUNI
Midsommarafton firades i vanlig ordning med alla i familjen samlade hemma hos mamma och pappa.

Mamma stod som vanligt, helnöjd vid sin nya proffsgrill och grillade kyckling, fläskfilé och fläkskkotletter. Vi avnjöt det med strips och potatissallad och annat gott! Till efterrätt blev det äkta sommartårta, nämligen en härlig jordgubbstårta som min duktiga syster Jenny bakat!! Mums säger jag bara!

Åker på loppis med kära syster en dag och gör ett riktigt bra fynd! Fönsterluckor från IB Laursen för ynka 170:-. Nypris runt 500-600:-!



Köpte RetroRadio som många andra på Clas Ohlson för väldigt bra peng!

Står i köket och är ständigt på när jag vistas i köket! Ett riktigt bra köp!

Var mycket hemma hos mamma och pappa och njöt av solen i min solsäng.

UNDERBARA SOMMAR :-)


Att ta vara på tiden
En lördag var det soligt väder och varmt! Innan jag skulle börja jobbet vid 12 ville jag gärna komma ut litegranna och få njuta av solen.

Jag och Hjalle tog bilen till Mackmyra Bruk där vi tog en promenad. Det är verkligen vackert där! Och så väldigt avkopplande och härligt att få komma ut och njuta av sommaren en stund innan jobbet kallar. Det gäller att ta vara på tiden och stunden som är *ler*
Vi var mycket i Mackmyra och promenerade i somras, en vacker och avkopplande plats.

Letar ny soffa till radhuset!
Vi är ute efter en
klassisk soffa i engelsk stil med mässingshjul som fötter. Typ Oxford, Howard, Edward och allt vad de nu heter...hihi!

Men de fanns inte i hörnsoffa i det material som vi ville ha. Men vi fortsätter leta och ska prova lite fler soffor så hoppas vi att kan bestämma oss och beställa en soffa snart då vi gärna har en när vi flyttar in i radhuset :-)


Vi letar även efter ett större matbord. Vi vill gärna att det ska vara av rejält massivt fint träslag, gärna ett bockbord eller ett vackert bord med svarvade ben. Ett välarbetat rejält bord helt enkelt som håller länge, det ska inte vara fanér på det. Googlade lite bord en kväll och vi kom fram till att det är något i den här stilen vi letar efter. Antingen helt träfärgat eller både trä och vit i kulören.


JULI
Nya hemmet!
Klockan 12:40 den 4/7 ringde de som hyrt radhuset innan oss och sa att jag kunde komma och hämta nycklarna! Vilken total lycka! Började flytta kartonger som en dåre hela eftermiddagen! I rent lyckorus körde jag på!!


Senare på eftermiddagen kom Hjalle och resten av flyttgänget (kompisar, pappa, Jenny och Anders) och hjälpte till!
Tack Alla Ni som hjälpte oss, det gick undan när alla var på plats!!

Här är vår altan och gräsplätt, supermysigt!!!

Sen har vi även ett litet förråd i anslutning till altanen, perfekt med förvaring. Solen skiner ända från tidig morgon till klockan 20:00 - underbart!!! Sen upptäckte jag att det fanns både lammöron och lavendel i landet som ni kan se til höger på gräsplätten. ÅÅåhhh jag som alltid önskat mig lammöron, man kan göra så mycket fint med dem! Och lavendel som doftar såå ljuvligt :-) Jag är så salig över hur trivsamt det kommer att bli på altanen när allt kommit iordning :-)


Vi köpte vita altanmöbler i gammeldagst lantligt stuk på JULA för 2500:-, det var sommarrea på dem för tillfället. En soffa, två fåtöljer samt ett kryssbord som passar perfekt!


Hjalle köpte en cremevit Webergrill som vi var snabba med att inviga och den blev flitigt använd under hela sommaren! Det var riktigt smarrigt och mysigt för den delen att kunna grilla i vår egna lilla trädgård samt sitta ute och njuta när det är skönt väder :-) Äntligen en riktig grill! Bortschasad blev elgrillen vi köpte i början av sommaren då vi fortfarande bodde i lägenheten...hihi!

En solig eftermiddag bestämde Hjalle och jag oss för att åka till Högbo Bruk och äta på restaurang Högbo Qvarn samt strosa runt lite i den vackra miljön i Högbo. Sen skulle vi avsluta med ett kvällsdopp i Öjaren!



Efter den kommande helgen skulle Hjalle försvinna till Las Vegas (igen!) och bli borta 10 dagar så det gällde att ta vara på tiden som var! Vi hade en jättemysig eftermiddag/kväll tillsammans och första doppet blev avklarat på den soliga kvällskvisten - mys!

Jag grejjade mkt med att inreda nya hemmet så gott det gick att få det hemtrevligt innan vi skulle få omtapetserat.


I köket fick jag till och med en liten plats över där jag ställde mitt vita symaskinsbord och pyntade lite fint med blommor och en spegel! Riktig glad över köket som är fyrkantigt och ger bra plats åt matbord och plats för en till möbel att dekorera med massa fint!

 

Hejdå Älskling!
Den 11/7
påbörjade min Älskling sin resa mot Las Vegas tidigt på morgonen. Jag klev upp samtidigt som Hjalle och kramade och pussade på honom så mkt jag bara hann innan det var dags att säga hejdå för 9 dagar isär från varandra. Jag somnade om efter att ha sagt hejdå till min Älskling och de timmarna jag sov drömde jag bara om Hjalle och när jag vaknade saknade jag honom redan! Ja herregud vad kärleken är stark *ler*. Och när man vet att man inte kommer att ses på flera dagar så känner man ju av saknaden på en gång!

När jag kom hem från jobbet den kvällen möttes jag av ett tomt hus vilket kändes jätteensamt och ovant utan min Älskling. Jag knäppte på datorn och då kommer det upp en påminnelse från Hjalle som löd: "Det finns nu nåt trevligt att hämta längst ner i brödlådan". Jag skyndar mig in till köket, rotar igenom brödlådan och under allt bröd hittar jag en choklad samt en trisslott!


Överraskningarna avlöste varandra och varje dag kom ett nytt pling på datorn och en ledtråd om var jag kunde leta.

Under 9 dagar hade han gömt små rara, tänkvärda små gåvor till mig, åååh vilken underbar romantiskt kille jag har! Vet att det var många tjejer som "Ååååhhh-ade" åt Hjalles fiffiga påfund...hihi! Och lika många killar som fick kalla fötter och började klura på hur de kunde uppvakta sina flickvänner därhemma..haha!

Under tiden Hjalle var bortrest fick jag äran att glida runt i hanss snygga Audi A5! Så jäkla skön att köra och så jädra snygg!!!


Syster Jenny sällskapade mig
hemma en av dagarna.


Jag klippte jag gräset för första gången med min handdrivna gräsklippare och gud så roligt det var! Det var precis lika roligt som jag minns det sen jag var liten och klippte gräset i mormor och morfars stuga :-) Härligt minne!

Mamma sällskapade mig också.

Hon hjälpte mig gräva bort 2 st döda vinbärsbuskar, planterade 2 st rosor, en klematis samt massa andra fina blommor! Solen sken hela tiden och det var så varmt och skönt och riktigt mysigt att få påta i landen med mamma i min egna lilla trädgård :-) Jag längtar redan till nästa sommar!

En måndag besökte jag, syrran och mamma Bollnäs för lite trevlig shopping! Vi brukar åka dit med jämna mellanrum just för att det finns en hel del roliga ställen att kika på. Det var deras första semesterdag och jag var ledig så det passade utmärkt för en liten tjejtripp! Och jag hade bara 2 arbetsdagar kvar innan jag äntligen skulle gå på semester!

Butiker vi besökte:


Albert&Herbert
Gammalt&Nytt
Centrum
Mobackes Handelsträdgård
Karlssons Varuhus


Som ni kan se blev shoppingen väldigt rosa den gången :-)

Sen kom en väldigt lycklig dag! Älsklingen kom äntligen hem efter 9 dagar på vift!

Det blev Välkomstmiddag och massa myyys!

I slutet av juli
besökte jag och Hjalle IKEA där vi köpte nytt golv som hetter just "GOLV", till köket, jättefint!


Hann mysa några dagar tillsammans med Hjalle innan det var dags för mamma, Jennys och min årliga husbilstripp!

Vi var borta från söndag-torsdag och hade det supermyisgt som alltid :-)

Besökte bland annat Ullared för första gången.

En del shopping men inte särskilt mycket, blev inte sådär jätteimpad av stället om jag ska va ärlig men roligt ändå att ha besökt det.


Nästa besök blev High Chaparral!!

Åååh wow vilket ställe High Chaparral va!!! Ooooh va jag önskade att jag va lite igen eller åtminstone hade några småbarn i mitt sällskap, fy sjutton vad jag hade lekt cowboy då :-) Definitivt ett ställe att ta med framtida barn till, jag vill då tillbaka!


Efter husbilstrippen blev det mer njuta av hemma i nya trädgården!

Åh vad jag njöt av att kunna kliva ut barfota i gräset en solig dag och lägga mig ner i solstolen och bara koppla av. Ingen mer stress över hur jag skulle spendera soliga dagar längre som jag hade i lägenheten, nu hade jag min efterlängtade lilla trädgård *ler* En obeskrivligt härlig känsla!


AUGUSTI
Sommaren är kvar även om vädret några dagar varit lite svalare, molnigare och regnigare än tidigare. Jag njöt av sista semesterveckan!


Jag blev ägare till detta vackra matbord!

Precis ett sånt matbord som föll inom ramen för vad jag och Hjalle letade efter! Jag blev såå glad att det blev mitt och det var min vän Ninni som skulle sälja det så jag fick köpa det!


Och som ni kanske redan noterat på föregående bild så blev det i augusti månad nytt golv i köket!

Mamma var här en dag och hjälpte mig att lägga klickgolv i köket. Jag och Hjalle ville definitivt inte ha det fula linoleumgolv som fanns här i radhuset så vi kostade på oss ett nytt golv. Det ser verkligen gammalt ut och det ser ut som om tiden har satt sin tand i det. Man kan se spår av "märken" i golvet, som om träplankorna har legat där i flera år och blivit naturligt kantstötta, men det är förstås fejk! Golvet har vi köpt på IKEA i Uppsala och detta golv heter just "GOLV".


Tågresan till Italien börjar ta fart och mer seriös planering pågår!
Kommer ni ihåg att jag tågtrände lite tidigare i våras? Detta eftersom Hjalle ska bjuda mig till Italien i september som 30-årspresent *ler*.
Vi planerade att komma iväg den 10:e september och bli borta i ca 10 dagar. Det skulle ta ca 1 dygn att resa ner till Itailen med några tågbyten samt lika lång tid hem. Så vi räknade med 1 vecka på lite olika ställen i Italien, vilka var då inte riktigt bestämda till 100% ännu men vi ville iaf se Venedig och Gardasjön så det var vi nog rätt säkra på att vi skulle besöka :-)

Jag såg verkligen fram emot resan och planerandet inför den gjorde mig inte längre rädd eller nervös. Det kändes mer som ett härligt pirr istället för ett otäckt pirr i magen. Resan skulle komma att bli min livs resa och jag skulle bli så glad och stolt om jag kom iväg och upptäckte att jag kunde övervinna rädslan!

I inredningsväg köper jag mig en stor vit lykta!

Jättevacker och för en billig peng blev den min på den lokala inredningsaffären Lundins Säljlager, eller som vi i krokarna säger, Owe Jansson.

Familjen bjuds hem på grillat!!

Jag och Hjalle bjöd på grillkväll med massa gott att äta och mumsig AfterEight-kladdkaka till efterrätt, mums!


En vacker lördag hade jag och min syster Gårdsloppis i hennes trädgård i Storvik för andra gången nu denna sommar och det blev väldigt lyckat! Väldigt trevlig tillställningen som vi påbörjat, det ska nog få bli en tradition varje sommar :-) Det mysigaste av allt är ju att jag får göra allt det här med min älskade syster, vi umgås från fredagen då jag i vanlig ordning sover över hos henne och sen är vi ute och har riktigt fin kvalitetstid hela dagen lång på lördagen. Det är bara sååå himla mysigt!!

Rusten av huset påbörjas!





Äntligen börjar det hända saker här hemma!! Allt blir till ett kaos för ett tag :-) Men ett bra kaos förstås!

Hjalle och jag åker lite mer tåg
, tågträning inför Italienresan!

För övrigt blev det lite ändrade planer kring tågresan som innebar en ny dos nervositet kring tågträningen för mig igen då det visat sig att vi "måste" åka X2000 från Gävle-Köpenhamn... Det vrider och vänder sig i magen på mig för jag var då skitnervös för att åka just den tågtypen. Jag har ju precis övervunnit rädslan med att åka vanligt tåg och varit väldigt självsäker i att klara av resan men nu blev det fler steg bakåt igen...X2000...

Men jag förstod ju att vi redan skulle få en lång tågresa framför oss ända till Italien och kunde vi korta ner den med några timmar så var ju det ett stort plus... Så efter lite tårar och nervositet så bestämde jag mig för att jag ju måste provåka, det är bara synd att kortaste biten ändå skulle ta 45 minuter.... Tänk om, tänk om ditten och tänk om datten händer med mig??? Usch hemska känsla!! Men jag fixade det tillslut utan obehagskänslor, det var ju superbekvämt att resa på detta vis! Självförtroendet stärktes återigen :-)


SEPTEMBER
Det största och bästa som hände denna månad är solklart tågresan till Italien som jag efter mycket träning och envishet kom iväg på med stort stöd och uppmuntring från min Älskade Hjalle! Jag kommer adrig kunna tacka nog för denna upplevelse men den har en otroligt stor plats i mitt hjärta och jag är så tacksam för den *ler*

Vi reste mellan 9/9-19/9

Att få dela den här upplevelsen med min Älskling har varit otroligt minnesfullt och värdefullt och en livserfarenhet jag för alltid kommer att bära med mig.

För att läsa om hela resan samt se alla bilder kika HÄR!


Första stoppet var i staden Desenzano vid Gardasjön.


Andra stoppet var i mytomspunna Venedig.


Tredje stoppet var alpbyn Zermatt vid berget Matterhorn i Schweiz.

När vi kommit till Italien befann vi oss i nån magisk extas över att vi var där och över allt vi skulle komma att uppleva tillsammans! Helt otroligt att vi faktiskt kom iväg på resan, det är så fantastiskt att jag fortfarande ler så fort jag tänker på det *ler*. Extasen höll i sig ett bra tag även när vi kommit hem.

Senare i september hittade vi soffan vi letade efter och beställde soffan Oxford i färgen West (white) i hörnmodell (319cm X 319cm) och den kom inom 5 veckor!!!

Vi såg verkligen fram emot en soffa då vi varit utan i ca 3 månader...haha! En härlig soffan att sträcka ut sig i efter en arbetsdag samt bjuda hem gäster till, vi var glada! Vardagsrummet blev liksom lite mer komplett när soffan var på plats och det var så roligt att få inreda!

Hjalle fyller år - vi firar på hotell Dala Husby vi tyckte så mkt om sist vi var där. Vi åt  & drack gott och Hjalle öppnade presenter!


OKTOBER
Nu är höstpysslet igång igen! Åh va roligt det var att sätta sig ner och sy igen nu när jag rotat fram symaskinen efter flytten :-)

Började sy ljuspåsar igen, tycker det är så roligt! Också är det så avkopplande att få sitta och bara drömma sig bort framför symaskinens surrande för en stund :-) Ännu roligare var att så många ville köpa dem av mig, tack för det! Det blev alltså en hel del ljuspåsar såhär till hösten när mörkret kommer, det passar liksom bra då :-)


En fredag åker jag, mamma och syrran på en shoppingdag i Västerås! Vi strosade i centrum, besökte Åsby Hem & Trädgård, shoppade på Nisses och sist besökte vi det nyöppnade Köpcentrat Erikslund. Och som vanligt i Västerås så hittar vi alltid massor att shoppa :-)

En annan fredag var jag ledig och jag och min goda vän Anki hade bokat relaxavdelningen på ett "spacenter" i Sandviken som heter "Annas Topp Till Tå". Jag hade fått presentkort där av Anki och hon hade i sin tur också fått där så vi bestämde oss för att gå tillsammans. Vi hade relaxavdelningen för oss själva mellan 09:30-12:00 och det var den bästa starten på dagen på länge! Gud så skönt det var, avkopplande och så mysigt att gå med en vän. Snacka om att man verkligen får kvalitetstid tillsammans, vi pratade om allt man inte hinner alla gånger annars.

Vi badade bubbelpool, bastade, peelade ansiktet och hade på oss en ansiktsmask, fikade litegranna, det fanns massor av gott! Vi låg i relaxstolar och bläddrade lite i tidningar och bubblade lite mer. Jag kände mig så otroligt bortskämd och det blev verkligen en underbar start på dagen! Vi bestämde att vi definitivt måste göra om det där igen, perfekt kompisgrej att göra :-)


NOVEMBER
Jag fick för första gången piffa till en entré, min alldeles egna entré!

Åh va roligt att  ha en alldeles egen entré och inte bara en lägenhetsdörr i en trappuppgång! Jag planterade ljung och gjorde höstfint!

Som ni kan se bor jag i ett tegelrött radhus med röda och vita trädetaljer. Såklart pryds entrén av en knallröd dörr! Jaja, inte den färgskala jag själv skulle valt, men vad gör man när man bor i hyresradhus? Jo, man gör det bästa av situationen och gör så tjusigt man kan...hihi! Kan nog säga att jag fick den mysigaste, mest ombonade och mest inbjudanden entrén här i grannskapet, iaf i mitt tycke :-)

Många myskvällar bjuds det på denna höst!

Avslutar många kvällar i soffan med Hjalle med varsin härlig kopp kaffe och tända ljus!

Snart närmade sig Julmarknaden vid Nybo Handelsgård här i Valbo som jag skulle stå på tillsammans med en god vän, Ninni samt en bloggbekant, Sonja. Julmarknaden var lördagen den 26:e november kl: 11-16.


1:a Advent kommer och jag börjar julpynta så smått! Åååh vilken ljuvlig tid som väntade!

Som ni kan se på bilden strålar solen, gräsmattan är fortfarande grön och inte en gnutta snö. Förra året var det hur mkt snö som helst i november månad och vintern blev lång. I skrivande stund (januari) har det ännu inte kommit riktigt vinternsö. Det har kommt lite, regnat och blåst bort för att sen bara ligga väldigt smått vitt på backen. Vintern blir kortare detta år och det tackar jag för :-)


Jag, mamma och systeryster tog en till tripp, denna gång till Uppsala där vi besökte Fullerö Handel samt BauHaus. En mysig tjejdag som alltid!

Jag
fick jag reda på att min semester runt jul blev beviljad så i julhelgen kunde jag vänta mig 6 långa lediga dagar, underbart!!!

DECEMBER
Den månaden var ju alldeles nyss och den var riktigt mysig och avkopplande.
Myskvällarna och julpyntningen fortsätter.

Åååh så jag njuter av många härliga dagar. Så roligt att få julpynta rahuset för första gången *ler*.


Vi får mycket besök av vänner och famillj
vilket vi tycker är väldigt trevligt! Vi tycker om att få bjuda hem folk samt få besök i radhuset, det känns mer bekvämt här än i lägenheten.

Firar jul
hos mamma å pappa och sen hos Hjalles föräldrar. Äter gott, myser, rår om varandra och bara njuter massor - mår jättebra och är väldigt glad och tillfreds i livet *ler*.


Bjuder mamma & pappa samt jenny och Anders på Annnanadagsjullunch.


Firar nyår hos mamma och pappa sen hos oss med Jenny & Anders till kvällen.

Hjalle har köpt Xbox Kinect i julklapp som vi spelar flititgt på, vilket roligt tränngssätt!!

"You are my sunshine" - tavla! Julklapp till mig själv :-)

Den här sångtruddelutten är lite "Min & Hjalles", för nån gång när jag va lessen eller hur det nu var så sjöng Hjalle just den här truddelutten för mig och sen dess nynnar vi på den lite då och då och den har därför kommit att ta en väldigt speciell plats i mitt hjärta *ler*


Fick en ny bloggvän, Sonja som jag träffade första gången på julmarknaden. Hon hälsade på en dag och vi drack kaffe, mumsade saffransgifflar & pepparkakor och babblade massor, så roligt att träffa på en likasinnad tjej :-) Sen dess har även jag besökt henne.

Jag gjorde ett härligt inredningsfynd!

Jag har letat efter ett vitrinskåp till vardagsrummet där jag kan förvara finporslinet och glas utan att man behöver se allt. Och sen ville jag gärna att skåpet skulle ha glasluckor så jag kunde dekorera dem med kransar och se här vilket superfint skåp jag hittade på en Köp&Sälj-sida på Facebook för en billig peng!


Sådärja! Nu har jag gått igenom HELA ÅRET 2011 !! Va skoj att se att det är en del roligt som hänt ändå och det här med Årskrönika är ju faktiskt ett bra sätt att minnas året på :-)

Nu släpper jag år 2011 för stunden och siktar in mig på det nya 2012!!!





Kommentarer
Postat av: Under en vind

Härlig tillbakablick!!



God fortsättning på ett nytt år att fylla med roligheter! Kram!

Postat av: Anette& Dicks

Härliga bilder! Och så intressant!

Det är nog ganska nyttigt att tänka tillbaka på det gångna året så år inte bara minnen som försvinner.

Kram Anette

2012-01-08 @ 18:01:41
URL: http://sekelskiftesdrom.blogspot.com/
Postat av: Camilla

Hej vännen.



Det var skojigt att läsa om ditt 2011. Jösses så mkt som hänt. Kul med flytten till radhus, och spännande med Italen. E det nåt du rekomenderar, vi funderar på en weekend i Italien, kanske Milano.



Så vackert och hemtrevligt ni fått det hemma, du är så duktig på att få till det där lilla extra:)Sen är du ju ursnygg på alla bilder på dig själv också, en annan e ju så "not fotogen" haha.



Hoppas du får en fin kväll. Kram Camilla

2012-01-08 @ 18:17:51
URL: http://vitaboet.blogspot.com
Postat av: Josefin

Vilket maffigt inlägg på det härliga gångna året. Fina bilder! Den dörren är ju bara så fin! Skulle gärna vilja ha något liknande. Vi får se om det kanske dyker upp nåt under året.



Tack för tipset om fotoredigeringen. Var ju toppen :)



Kram Josefin

2012-01-08 @ 19:33:04
URL: http://villacarllarsson.blogspot.com
Postat av: Linda

Å vad mycket intressant läsning du bjuder på! Tufft av dig att övervinna din tågrädsla, verkligen! Ovh vilken underbart romantisk kille du har :) Ni är så söta ihop! Nu blev jag nyfiken på att se mer från resan, ska nog klicka mig vidare! Och pläden du fick är precis den jag fick från jobbet nu i julklapp (fast grå), visst är den skön?



Massor av kramar från lilla mig :)

2012-01-09 @ 00:46:46
URL: http://hagbacken.blogspot.com/
Postat av: Sonja

Kul att läsa om ditt 2011. Hoppas 2012 blir minst lika bra. Kram Sonja.

2012-01-09 @ 13:28:40
URL: http://hammarsbacken.blogspot.com
Postat av: Sonja

Hej igen!

Kika in till mig, jag har nåt till dig...

Kram Sonja.

2012-01-09 @ 15:46:40
URL: http://hammarsbacken.blogspot.com
Postat av: Sofia

Hejsan du! hoppas att det nya året har startat bra för dig...

Ta och kika in till mig, jag har en liten utmärkelse till dig!

kram Sofia

2012-01-09 @ 17:26:28
URL: http://sofiasbod.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback