Andra turen

Idag kändes dagen roligare, jag jobbade som sagt 7:00-16:30 idag och märkte av skillnaden att jobba dag/kväll. Det händer ju lite mer under dagarna och det finns saker att göra och de boende ska iväg på ditten och datten =). Idag var jag bl.a. med på ett läkarbesök med en av brukarna samt att jag var med en annan till tandläkaren. Gick hur bra som helst även fast jag förstår att de är nervösa ibland, det är ju jag med! Men bra gick det! Fick bra kontakt med en kille idag och jag hälsade på han inne i sin lilla lägenhet på boendet där han fick spela musik för mig och jag kikade igenom hans enorma musiksamling. Vi pratade och skojade och hade det riktigt kul! Jag har suttit i allrummet och umgåtts och även hälsat på hemma hos några andra brukare där de fick visa mig sina lägenheter och hur de bor. Idag har jag kommit en bit på väg i mitt kontaktsökande med brukarna och jag har fått ytterligare en dag att lära känna dem, skoj!

Jag umgicks mycket med speciellt en man i personalen idag och han tyckte jag mkt om! Han var urtrevlig och berättade mycket för mig, väldigt intressant att höra på. Självklart har jag hört  hur en av brukarna har suttit och pratat för sig själv eller med någon annan som bara han ser och så sitter han där och skrattar och skojar, rätt skoj att höra på och jag log när jag hörde honom skratta så hjärtligt åt det samtal han hade med denne "någon".

Jag känner en ivrighet i mig själv och i min tid att vara där, jag vill vara med på allt och få veta hur så mycket som helst om brukarna samt om verksamheten. Det är fantastiskt intressant, spännande, faschinerande men förstås också väldigt tragiskt för de som plågas och lider så starkt av sin sjukdom. I stort sett alla brukarna, 12 st har en schizofreni- diagnos i botten men den skiljer sig väldigt mycket från de olika personerna. Vissa plågas otroligt mycket av röster som kommunicerar och styr deras vardag, medans andra är mer oroliga, har dålig kroppsuppfattning/kroppskännedom och pratar om att umgås med gud och flyga iväg till andra tider och världar i sin raket.

 Mycket intressant får jag höra och idag har varit en väldigt innehållsrik och givanade dag för mig. Jag lär mig ständigt, minut för minut. Och vad härligt att kunna sitta ner en stund med en brukare och samtala om dennes intressen med mera och skämta med dem så de skiner upp som en sol och ler stort! Det gör verkligen min dag! Jag vill få dem att känna sig viktiga, betydelsefulla och uppskattade för den de är och visa att jag vill umgås med dem och finner det givande. Jag vill att de ska känna sig omtyckta och betydelsefulla helt enkelt och det känns otroligt bra för mig själv när jag känner att jag lyckats med det *ler*.jag vill bry mig om dem och vill att de ska känna det, jag vill ge dem uppmuntrande ord och hjälpa dem med vägledning genom livet. De ska inte behöva känna sig obekväma inför sitt egna sätt att vara utan min strävan är att de ska känna sig väldigt trygga, avslappnade och bekväma i mitt sällskap, de ska känna att de kan vara sig själv, hur det än må vara och te sig *ler*.

Chefen tycker jag ootroligt mycket om, han verkar helt toppen och bra på alla sätt och vis! Idag satte jag mig ner med honom och han berättade om varje brukare för mig. Om hur de är lite som person och vad de gillar och så vidare. En liten bakgrundscheck med lite faktisk bakgrund som kan vara bra att ha i mitt forsatta arbete med dem. Jag känner att jag vill sätta mig ner och lära känna var och en av dem ännu bättre, lite för varje dag är min strävan. Vissa personer intresserar och lockar mig lite mer just pga sitt sätt att vara än vissa andra just nu. Jag lånade hem en teoripärm idag så jag kan fräscha upp mina psykiatrikunskaper en aning nu när jag åter är där. Jag vill förnya allt som lagts på hyllan i mitt huvud och jag vill veta och kunna så mycket som möjligt! Det intresserar mig och jag tycker det känns roligt att kunna få vara med på så mycket som möjligt och få veta så mycket som möjligt under min vecka där!! Jag suger åt mig av allt och alla, öronen är på helspänn hela tiden och jag snappar upp det mesta som händer runtomkring mig =)

Idag nämde till och med chefen att jag skulle få ett eget schema att gå på och jag blev då lite ställd och fattade inte riktigt hur de har tänkt. Jag har bara fått veta att jag ska få gå där den här veckan ut, men vad cheferna har för "planer" som de sa det vet jag inte. Han nämnde iaf att de hade lite "planer" för mig och så senare idag nämde han något om att de skulle göra ett eget schema till mig!! Jag hajjar inte riktigt vart det här är på väg, om de vill erbjuda mig jobb eller vad det vill bära *ler*. Vi pratade inte så mycket mer om schemat för det kom annat i vägen så jag vet inte alls hur många timmar det schemat i så fall ska rymma. Det där får jag väl höra mer om senare i veckan antar jag!

Men jag kan knappt tro att jag hörde rätt då chefen sa att han skulle göra ett eget schema till mig att gå på, hur fantastiskt låter inte det då?! Jag fick ingen av tjänsterna men på nåt vis kanske jag får en tjänst ändå..hahah!! Jag vet inte hur jag ska reagera, småfnittar bara än så länge för det känns ju väldigt häftigt i så fall =). Att de gillar mig i sådan grad att de fixar in mig med eget schema och allt, utan att jag ens fått någon av tjänsterna jag sökt  men ändå kanske får jobb..hihi!

Jag tog ingen rast idag så jag slutade 16:00 istället för 16:30. Åkte hem till mamma och pappa en sväng och berättade om mina 2 dagar på boendet. Sen åkte jag och hämtade upp Hjalle i Gävle kl 17:30 då han spelat innebandy. Jag var verkligen supertrött och när vi kom hem gjorde Hjalle mat till oss och jag har bara legat i soffan sen dess. Imorgon börjar jag inte förrens 13:30 vilket känns skönt och jag behöver inte slänga mig i säng "i tid" ikväll för jag har gott om tid att sova ut. Känns skönt. Igår jobbade jag ju kväll och slängde mig i säng så fort jag skrivit dagbok när jag kom hem och när klockan ringde imorse och jag skulle upp kändes det som att jag precis kommit hem från jobbet på kvällen. Zzz.....

Kommer nog att sitta uppe en stund till innan det blir sängdags och jag ser fram emot morgondagen. Det är fortfarande mycket jag vill veta och få koll på. T.ex. alla rutiner som skiljer sig från varje brukare och så vidare och vidare.  Det kommer kännas skönt när jag får lite mer koll på det och mer kan det som ett rinnande vatten så jag känner mig säker på vad jag ska göra och att jag gör det rätt.

Det här ser lovande ut och det känns väldigt bra att spendera tiden där om dagarn *ler*.
Jag trivs!

Kommentarer
Postat av: Tina

Låter ju toppen det där!!!

Postat av: Tina

Låter ju toppen det där!!!

2006-09-19 @ 21:44:33
URL: http://tiniwinisen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback