Hipp, hipp, hurra!

Igår var det så Hjalles födelsedag. Jag vaknade 05:15 eftersom jag började 06:30 igår fredag och skulle skjutsa in Hjalle till kontoret före det. Då åker vi 06:00 om mornarna.

Jag väckte honom vid 05:40 och gav honom min present, ett supersnyggt skärp från MQ. Hjalle blev nöjd och tyckte om det, men taskigt nog hade jag köpte en för STOR storlek till honom så idag ska vi byta till ett mindre =). Eftersom vi inte hade så mycket tid där på morgonenen så ville jag fira honom lite mer på eftermiddagen och ge åtminstone en till present.

Igår jobbade jag alltså 06:30-12:00 utan rast och vi kom överens om att igår fredag skulle bli min sista dag på dagis, de tyckte såklart att jag skulle börja på mitt nya jobb redan på måndag. När vi hade bestämt det kändes allt så tråkigt...vilket snöpligt avslut, sådär tvärt och direkt... Men, men, så är det. När klockan blev 12:00 gick jag runt på alla avdelningarna och sa hejdå till mina vänner och kramades lite =).

Jag åkte först hem till mamma där jag lånade telefonen och ringde till enhetschefen Lars för vi skulle ju löneförhandla idag och bestämma tid när jag skulle börja jobba. Men jag fick inget svar och bestämde mig för att åka hem och fortsätta ringa. Mamma och pappa har fullt upp med att göra om i hallen, de tar bort en bit av väggen för att göra öppningen till köket större och där toaletten varit ska de riva ur och bygga en garderob, kommer bli asbra! Mamma har ju tapetserat och gjort snyggt, hallen är supermysig nu.

Jag kom hem till Valbo till ca 13:00 kanske och ringde chefen med detsamma. Han frågade när jag kunde börja jobba och jag sa på måndag. Han blev lite förvånad över att jag kunde börja så tidigt men glatt överasskad tror jag iaf. Sen kom då snacket till lön och jag vet att taket på lönen inte är vidare högt för skötare inom Sandvikens kommun, det har jag kollat upp med facket. Den som tjänar mest tjänar 19500:- och eftersom jag visste om att snittlönen ligger på 18600:- så ville jag såklart iaf inte ha mindre än det. Jag sa att jag gärna ville ha 19000:- men visste att det skulle bli en omöjlighet men försöka måste man =) Jag argumenterade för min sak och sa även att de båda cheferna hade jobbat rätt hårt för att få in mig så de måste ju även de se något väldigt positivt hos mig. Chefen höll med om alla argument jag lade fram och tyckte de var bra, men pratade om att det såklart fanns en rättviseaspekt ur det hela. Att de som redan jobbat i flera år inte heller tjänar 19000:- och då kan såklart inte jag heller göra det, det håller jag med om. Vi stannde så tillsist på en summa  vilken jag känner mig väldigt nöjd med!

Jag börjar mitt nya jobb måndag morgon klockan 07:00 och jobbar till 16:30. Sedan kommer jag att befinna mig i Sandviken, i Björksätra i 6 månader framöver. Och sköter jag mig bra kanske jag kan få stanna för han som jag vikarierar för testade nytt jobb i Uppsala och han bodde visst i närheten där. Chefen lät lite osäker på om han överhuvudtaget skulle komma tillbaka. Vi får se, nu tar jag mina 6 månader och lär av dem och tar den här utmaningen först! Nu ska jag faktiskt på riktigt gå in på en helt nya arbetsplats och lära mig ett nytt yrke, spännande!

Sen har jag såklart en annan dröm kvar och det är att jobba i en klädaffär eller något sånt, det är också nåt som jag alltid har velat prova på. Får se om jag någongång får chansen att prova på det också...hihi!

När jag och chefen hade pratat klart och kommit fram till allt och bestämt att vi skulle ses på måndag för att arbeta fram ett schema för mig så kändes allt toppen!

Jag åkte iväg en sväng till Skohuset för att leta ett par snygga låga finare höstskor men jag hittade inga. Åkte sen hem en sväng och sen in mot stan för Tina och jag skulle gå på stan en sväng när hon slutat vid 14:30. Hon ringde mig och jag åkte hem till henne. Vi gick sen ner på stan och jag ville kika efter en present till Hjalle. Gick in på MQ där jag hittade en supersnygg skjorta till honom som jag kände skulle passa honom så den köpte jag. Och var sen nöjd med det. För min egen del hittade jag ingenting mer än lite skospray som jag ska impregnera mina nya svarta mockastövlar med inför vintern. Ett måste!

Tina och jag gick hemåt vid strax före fem-tiden och jag åkte hemåt med detsama. Hjalle hade precis fått skjuts hem med sin pappa. När vi kom hem ville Hjalle gärna gå ut och käka och det bestämde vi oss för. Fixade till oss lite och så vid 18-tiden åkte vi iväg in till stan. Hjalle hade fått min skjorta i present och han gillade den väldigt mycket så han tog på sig den när vi åkte. Först ville vi äta på Bishops på söder men där var det verkligen smockfullt med folk så det gick inte. Sen kikade vi in på en annan restaurang som jag inte minns namnet på nu men där var det visst så poppis att man måste boka bord vilket vi såklart inte hade. Vi anade att det på en fredag är rätt mycket folk precis överallt så Church Street var inte heller något alternativ även fast Hjalle och jag gärna skulle gå och äta där nångång. Men Hjalle har ätit på Järnvägskrogen ett par ggr med några polare och tyckt om maten där så vi åkte dit och där var det rätt lugnt. Vi slog oss ner och kände att det här var lugnt och skönt och så beställde vi in mat. Jag tog en smarrig grilltallrik med bacon, oxfilé, fläskfilé och korv med strips. Hjalle beställde in en oxfilé. Maten var verkligen supergod och vi var nöjda och mer än mätta när vi åkte därifrån *ler*.

På hemvägen stannade vi till på COOP där vi köpte lite gotta att ta med oss hem och mumsa på under resten av fredagkvällen. Vi kom hem ca 19:30 och vi var så trötta båda två. Slängde oss i soffan och mumsade lite godis men jag somnade efter en timme eller dryga timmen och Hjalle väckte mig vid ca 22:30 och sa att vi skulle gå och sova vilket vi gjorde.

Imorse vaknade vi ca 08:00 och det kändes väldigt skönt att vakna utvilad den tiden och känna att man har hela morgonen på sig. Jag har nallat lite ur godispåsen men snart blir det väl lite frukost. Hjalles mamma, pappa och syrra och Saman kommer och grattar Hjalle vid runt 16:00 så innan dess ska vi iväg och hämta några tårtor vi har beställt samt att jag skulle baka lite hde jag tänkt. Städa lite behövs samt gå med lite papperssopor och lite sånt där plock.

Men nu ska jag krypa ner med min Hjalle i soffan en stund och bara njuta av den här lördagsmorgonen*ler*.

Kommentarer
Postat av: Tina

Hoppas att det går bra idag på nya jobbet... =)))

2006-10-02 @ 10:01:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback