Intervju

Vik skötare, 3 tjänster           

Arbetsplats, ort: Boendestödsgruppen och gruppboendet Björksätra inom enheten för personer med psykiska funktionshinder

Anställningsvillkor: Heltid, vikariat 060901-070228 med ev förlängning. Schemalagd arbetstid, vilket innebär arbete på dagar. kvällar och helger.

Arbetsuppgifter: Som skötare i boendestödsgruppen och gruppboendet arbetar du med personer med mycket stora psykiska funktionshinder. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande synsätt. Det innebär att vi stödjer och coachar våra brukar i deras vardag, med en klart uttalad målsättning att tillsammans skapa en livssituation med "egen makt" och egen kontroll över sitt liv.

Kvalifikationer: Skötarutbildning eller motsvarande och en gedigen och väldokumenterad erfarenhet från arbete med psykiskt funktionshindrade personer.


Imorse åkte jag till jobbet till 06:30. Jobbade till 07:40 då jag åkte iväg på min intervju som skulle vara mellan 8:00-9:00.  Jag åkte dit med ett icke-bultande hjärta och jag såg mer fram emot själva intervjun än var nervös. Det skulle bli så intressant att få höra om arbetet och arbetssättet och allt jag ville ha svar på! Intervjun startade kl 8 och det var 3 personer som satt med. De tyckte först och främst att jag hade skrivit ett väldigt bra brev om mig själv i ansökan och de tyckte att de fick en väldigt fin bild av min därigenom. De berättade om tjänsterna, om arbetsplatserna samt om deras arbetssätt och syn på deras möte och agerande med de psykiskt sjuka i deras vistelsemiljö.

Jag var positivt laddad med nyfikenhet samt en vilja att berätta om mig själv och deras sätt att jobba lockade mig mycket och jag blev så ivrig att jag tänkte till mig själv att jag nog måste lugna ner mig så de inte skulle tro att jag försökte för hårt..haha! Men jag pratade på och ställde frågor och tyckte hela intervjun var jätterolig, givande och jag tyckte det var roligt att få träffa dem och de tyckte detsamma om mig. De var nöjda efter en timme och frågade mig vad jag hade för löneanspråk samt när jag kunde börja ifall jag skulle få en av de 3 tjänsterna.  Tjänsterna var 6-månaders vikarat på heltid till att börja med och det fanns stora möjligheter att iallafall 2 av de tjänserna kunde leda till fasta tjänster vilket kändes än mer lockande!

Kl 09:00 kände jag att jag hade gett en så pass bra bild av mig själv som det bara gick och jag kände mig väldigt positiv, log mycket och kände mig väldigt avslappnad i deras sällskap. Jag var nöjd med samtalet helt enkelt. De sa att det var 50 personer som sökt jobbet men att de tagit ut 7 till intervju och när de intervjuat alla 7 skulle de ta ställning till ifall de ville intervjua någon annan av de sökande eller någon av de redan intervjuade en gång till eller om de var klara på vem de ville ta in. De skulle höra av sig så fort som möjligt och i och med att tjänsten skulle ha tillsatts redan den 1:a september och datumräknaren idag står på den 5:e september så jag räknar inte med en alltför lång väntan.

Oavsett om jag får jobbet eller inte pga av några omständigheter är jag glad att jag fick chansen att "visa upp mig" och visa dem vem jag är.

Jag åkte sen väldigt upplyft och lättad tillbaka till dagis för att återgå till jobbet som sträckte sig till 13:30 idag eftersom jag inte tog någon rast under dagen. Något som jag känner att jag kan falla på i val av person till tjänsten är detta som stod i annonsen:

"Kvalifikationer: Skötarutbildning eller motsvarande och en gedigen och väldokumenterad erfarenhet från arbete med psykiskt funktionshindrade personer."

Jag har tyvär ingen väldokumenterad erfarenhet från detta och det kan jag  eventuellt se som min nackdel och kanske mitt fall. Om så blir utgången blir jag väldigt ledsen för det här är verkligen det arbete jag vill prova på men det ska alltid vara så svårt att få in en fot på sånna här ställen i och med att tjänsterna oftast sköts internt.

Jag håller mina tummar och ska imorgon höra mig för hos Kommunal om vad för slags lön jag kan tänkas begära med tanke på att jag har några års arbetslivserfarenhet på nacken, samt faktiskt har utbildning inom detta område men inte än har jobbat inom det.  Jag fick då klart för mig att jag inte kommer att tjäna mindre än vad jag gör nu men jag vill heller inte tjäna samma summa som jag tjänar nu som outbildad barnskötare. Lite mer i kassan hoppas jag ändå att det här i så falla ska ge!

Nu ska jag inte spekulera mer i detta utan tar dagen som den kommer och när väl samtalet kommer tar jag även det som det är.

Jag har varit väldigt trött idag. Ögonen har känts blytunga och mitt huvud har inte riktigt varit närvarande känner jag. Åkte hem till mamma och pappa efter jobbet och stannade där till ca 15:30 då jag åkte in till Gävle och hämtade hem Hjalle. Vi lagade pasta med köttfärsås när vi kom hem och jag kollade på filmen "Nanny McPhee" som jag fått låna via jobbet. Den var rätt mysig och spännande, en riktig sagofilm som jag älskar!

Jag kommer bara ligga och ta det lugn i soffan tills sängen kallar och sen är det jobb img igen som vanligt. Tjing, tjing!!!




Kommentarer
Postat av: Tina

Vad roligt att det gick så pass bra på intervjun.. Nu ska jag hålla en tumme för dig att du får jobbet... =)

Postat av: Anna

Tack för tumhållningen, jag hoppas den funkar annars ska du få dig en rejäl utskällning..haha!

2006-09-05 @ 20:52:17
URL: http://levinda.blogg.se
Postat av: anki.

åh va skoj!! Jag ska hålla alla tummar jag har också, det kommer nog gå bra!!!

2006-09-05 @ 22:28:51
URL: http://ankibjork.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback