Första decembermys och julskyltning

Igår var det 1:a december. Mysigt, nu är julen på väg. Hjalle och jag åkte till Fullerö Handel vid ca 10.30 tiden. Det ligger mot Gamla Uppsala. Var in och kikade och de har verkligen mycket fina saker! Hittade en grej till mig själv plus en till julklapp, roligt! Äntligen har min julklapps-stress försvunnit nu när det äntligen har lossnat. Och nu inser jag att jag fortfarande har 22 dagar på mig och det är ju faktiskt rätt mycket ändå. Men det är lätt hänt att man blir lite stressad när man inte har hittat en enda julklapp (iofs inte tittat efter klappar heller) och december kommer på intågande. Men nu så! Plus att jag har en massa julklappstips uppskriva i min mobil så jag är inte idélös direkt.
Hjalle och jag kom hem från Fullerö vid ca 14-tiden skulle jag tippa på. Åkte till Copp och handlade lite grejer inför kvällen då Jenny och Anders skulle komma vid 17-tiden. Sen åkte jag hem och kom hem vid 14.30 och började dona i köket. Skivade fläskfilén, la i marinad. Skalade och kokade potatis. Dukade fint vid matbordet. Stekte fläskfilé, korv, köttbullar och bacon och slängde in i ugnen vartefter det blev färdigt så det skulle hålla sig varmt. Full rulle och snygga förklädet på också förstås, kände mig som en riktig hemmafru! Det sista jag gjorde var nog att skala och skära morötter och gurka och pressa potatisen. Ca 17.30 kom Jenny och Anders och då sa de att det luktade mat ända nere i trapphuset, trevligt!

Maten var klar så det var bara till att ställa sig i kö vid spisen och ta det man ville ha. Hjalle och jag hade bestämt oss för att bjuda på en minibuffé så man fick lite av varje. Sen slog vi oss ner i mitt juliga kök och mumsade mat och drack gott och skrattade och hade det såå trevligt så!

image526

Och gud va gott det var, herregud det hade jag verkligen gjort bra, haha! Mätta och belåtna blev vi tillsist och grabbarna fick lov att gå till datorn och kolla medan vi tjejer donade i köket. Det blev mat kvar så efter detta inlägg ska jag värma på mig en matlådsbuffé, mums! Jag passade på att diska undan hela diskhögen som blev för den orkade jag inte ha liggandes, skönt att få den undanstökad. När det var skinande rent i köket igen var det dags att inta soffläge, jag dukade upp med lite gotte-skålar med variernade innehåll: smågodis, nonstop, jordnötter, pepparkakor, mandariner och julmust och cola! Sen slappade vi i sofforna och mumsade på tills det inte fanns plats för mer *ler*. Kollade på en komedi på Canal plus. Hjalle gick till affären och köpte glögg och russin för han och Anders var sugna. Jenny och jag är inte så förtjusta i glögg direkt så det fick vara. Vid 22-tiden kände man sig rätt dåsig. Jenny och Anders tackade för sig och åkte hemåt och jag och Hjalle låg kvar i teve-soffan ett tag till.

Hjalle la sig vid midnatt medan jag låg kvar i soffan och myste i min röda julstjärnas behagliga ljus. Kollade litegrann på filmen Troja men somnade ifrån den och vaknade 06.00 i soffan och då stod teven fortfarande på. Tittade en liten stund, mumsade några godisar men knäppte sen av och la mig tillrätta i min soffa och slumrade en stund till. Vaknade sen av alarmet på mobilen som jag hade ställt till 09.00 då julkalendern visas. Jag kan ju inte missa julkalendern, den hör julen till och förstäker helt klart julkänslan så den är ett måste i den mån det går! Tycker den verkar vara rätt bra det här året så jag kommer nog fortsätta kika.

Idag är det ju första advent och således den årliga julskyltningen överallt. Hjalle och jag åkte in till Gävle för att gå på julskyltningen idag och titta på Bocken. Egentligen skulle man ju ha varit in lite senare när mörkret kommer och facklor och eldar tänds och så, men Hjalle har ju fotbollsmatcher att kolla på så då gäller det att kompromissa =). Vi kom in till strax före 12.00 och strosade runt. Hittade lite mer julklappar vilket var bra. Köpte även en grej till mig själv, hihi! Inte kan jag önska mig saker och hålla mig till julafton inte *ler*. Klockan 13.30 var det dags att åka, jag skjutsade Hjalle till en kompis för de skulle till Hemlingby och äta. Jag tog sen bilen och åkte hem och här är jag nu! Har vunnit en auktion på Tradera på ett par jättefina gardiner med kappa som jag ska ha i mitt vardagsrumsfönster. 2 längder + kappa för 26:-, bra julfynd!

Nu ska jag värma på maten sen igår och mysa lite med tända ljus och sen tror jag att jag ska åka till Owe Jansson en sväng. Tjoflöjt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback