Church Street Saloon



Igårkväll åt jag och Hjalle på Church Street Saloon i Gävle. De öppnar 17.00 och vi såg till att vara i tid eftersom stället tydligen ska vara väldigt poppis vilket jag inte visste något om eftersom jag aldrig varit där innan, men efter gårdagkvällen insåg jag att stället bara måste vara det bästa i Gävle! Jag befann mig inte längre i Gävle när jag klev innanför dörrarna, nu var jag långt borta i Texas, cowboysens rike!

Stämningen, ståhejet, inlevelsen av vilda västern och cowboystuk inföll sig direkt innanför dörren. Cowboytjejerna som serverar visade oss till sheriffen som tilldelade oss ett bord för 2. Sen kom den söta servitrisen med cowboyhatt, röd "line-dance-klänninga (tänker jag på!) och lika väl matchande röda läppar fram till oss, slänger jordnötter på bordet samtidigt som det krasar under fötterna på henne där hon kliver fram på jordnötsskal som ligger spridda på golvet, precis som det ska va tydligen! Musiken skrålar sådär perfekt i bakgrunden och jag känner mig sådär härligt sprudlande glad och väldigt trygg och tillfreds på denna avslappnade restarurang. Jag gillar stället! Gamla träbord och trästolar blandat med plåtbord vilket vi fick sitta vid. På bordet ligger en varsin gammal tidning i gulvit färg och med svart text. Jag tänker mig att få se ett uppslag med typ "Wanted - 1000 Dollar Reward". Börjar vika upp den gigantiska tidningen för att läsa menyn. Verkligen världens största meny tror jag, roligt sätt att läsa den på.



Vi tittar noga och bestämmet oss sen för maten vi vill ha. Jag beställde en kyckling i sås, wokgrönsker med ris och färska frukter. Medan vi väntar in maten bryter vi upp några jordnötter, äter nöten och sopar glatt ner skalet på golvet. Jag kan inte hålla mig från att småle på ett barns vis över att få stöka till så dant som jag gjorde, helt tillåtet! Det var roligt! I väntan strömmade mer och mer folk in och inom loppet av ca 20 minuter var alla bord upptagna och resten av gästerna som ville äta fick gott roa sig med annat ute på stan ett tag innan borden blev lediga. Snacka om poppis ställe, och det förstår jag!

Maten kom in och den var gudomligt god...mmm!!! Hjalle fick en halv meter lång tallrik fylld med mat och glasen vi drack ur var stora kalla ölsejdlar så jag kände mig som en riktig buse där jag håvade i mig läsken på gubbigt ölvis och sen dunkade ölglaset i bordet...hihi! Men sisådär billigt var det väl ändå inte att äta där direkt, men helt klart värt det för den underbara glada, annorlunda saloon-känslan. Det kändes som att det i vilken sekund som helst kunnat dyka upp en snubbe, slänga upp revolvern a´la vilda västern stil och haspla ur sig "Hands-up" samtidigt som en gnutta tuggtobak rinner längs mungipan!!! Som tur var hände inte det men känslan och inlevelsen var så total på stället, de hade verkligen (tror jag iaf) lyckats återge äkta vilda västern-stil. De hade hela konceptet. Det var pråligt pyntat med juldekorationer överallt och det hängde hinkar och grejer i taket. När vi ätit färdigt kom servitrisen och bjöd på geléhallon, trevligt.



Vi kommer garanterat gå dit många fler gånger, det är jag säker på. Jag kunde lätt ha stannat kvar flera timmar till enbart för stämningen och alla leende glada servitriser och gäster samt den otroligt härliga countrymusik som spelades. Men varje vecka lär det inte kunna bli, inte heller ens en gång i månaden tror jag då notan stannade på läckra 600 spänn inklusive dricks. Men som sagt, helt klart värt varende öre!!!

Bra jobbat Church Street!

Kommentarer
Postat av: Tina

Vad mysigt det lät att äta där. Har hört så mkt om det men har aldrig ätit där själv. Trist bara att det är sån väntetid för att få ett bord där.
Men vi ska väl ta oss dit nångång jag o Mattias också och uppleva cowboystiden.. hihi!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback