Shoppingtur till Dalarna!

Igår for jag och syster Jenny till Leksand för lite shopping :)

Jag åkte 08.00 hemifrån, tankad och klar med både bensin och pengar! Hämtade Jenny vid ca 08.20-tiden och vi blev kvar ca 10 minuter. Drog sen från Jenny ca 08:30 mot Dalarnas regioner!

Åkte igenom Falun och dit tog det bara 40 minuter från Jenny. Genom Falun och mot Borlänge. Från Falun till Borlänge tog det bara 10 minuter på motorvägen! Genom Borlänge och mot Leksand!

Vi hade tidsplaneringen på topp för första stället vi skulle till var vid Insjöns Väveri samt inredningsbutiken "Inredning och sköna ting". Dit kom vi ca prick 10.00 då butikerna öppnar, perfekt timing :)


På detta stället köpte jag en vit anslagstavla i form av ett hjärta, 149:-


Vidare mot nästa stopp vid nästa avfart, Hjultorget!

Det första vi skådar är den här minihusbilen, så söt att den förevigades på bild...hihi!


På Hjultorget besökte vi massa olika butiker. Men det var inredningsbutiken "Små Glädjen" som var huvudmålet! Linda heter tjejen som har butiken och hon har en blogg också som heter just Små Glädjen! Ta dig en kik vettja!

Hon har sååå mkt fint så man blir ju alldeles knäsvag...hihi! I ett hörn, där jag skulle avsluta mitt tittande står hon, den magnifika stora madonnan som är en sån i större modell som jag vill ha. Men de brukar ju vara så dyra så jag vände på lappen och ser till min förvåning att hon endast kostar 350:-!!! Som hittat, hon var min :) Madonnan är ca 58 cm lång! Köpte även denna rara termometer som jag spanat in ett tag på diverse heminredningsbutiker på internet. Men nu slog jag till i butiken Små Glädjen, 69:-!


Köpte även detta trähjärta, 45:- på en annan liten butik som hade lite smycken och prylar.


Jahpp, då var 2 ställen avklarade! Mot Leksands centrum. Parkerade och traskade in till centrum. Det var så lugnt och stilla, man fick kika i lugn och ro överallt, helskönt! Men först tog vi oss en fika på Gårds Cafeét, jättemysigt :)

Sen gjordes ett besök på butiken Lantliv samt på alla de andra mysiga butiker som ligger i lilla Leksands centrum, det är så mysigt att strosa där.

Vi var in på en liten butik som sålde barnkläder + lite heminredningsprylar, vi höll på att missa den butiken när vi gick förbi, men som tur var vände jag blickarna in och får plötsligt se att hon hade prylar därinne! Vi gick in och där hittade jag ett superfint växthus, eller vad man ska kalla det! Ett sånt som jag sagt till mamma att jag ska köpa för semesterpengen jag och fick av henne. Så det köpte jag där! Såå happy! Kostade "bara" 350:-, de i den här storleken brukar vara mkt dyrare så jag är nöjd som sagt :). Fick 500:- av mamma så den vita anslagstavlan jag köpte ingår också i sommarpresenten :) Tack mamma!


Sen gick vi in i en jättesöt blomsterbutik och där hittade jag en sån där vit stor metallkrona som jag velat ha ett tag så en sån köpte jag, storshoping på G! 250:-


När vi var nöjda gjorde vi oss ett stopp på loppisladan Lop-Nor, oj vad grejer!

Det här är övervåningen på ladan, sen fanns det lika mkt grejer på nedervåningen också! Det jag fick med mig var lite trägrejer som ska fungera som pyselmaterial att måla och skriva på och sånt, ni får se sen :)

Lop-Nor och Leksands Centrum avklarat. Då stannade vi till vid Leksands Knäckebröds-fabrik!! Där köpte Jenny lite 2:a sorteringens hårdbröd till sina poppon, 8 kg blev det :)

Bilden är lånad från Leksandsbröds hemsida!

Nu började det kurra i magarna då klockan var runt 13-tiden. Vi stannade till på Trollkrogen som ligger alldeles intill vägen, riktigt mysigt ställe att mumsa på, så trevligt så :). Där var min syster så gullig att bjuda mig på mat eftersom jag körde sa hon, tack söta du. Det var förresten hon som bjussa på fika i Leksand också! Tänk vilken snäll syster man har :)


Som synes så mumsar vi på en varsin tallrik stuvade makaroner med bamsefalu!! Hur jädrans gott som helst...hihi!

Vidare med fullproppad mage till Tulavippan i Gagnef!

Jag fyndade 2 gardinlängder för 125:- plus en tung ram 30:- som jag tänkte måla. På gardinerna är det änglar!

Nästa stopp; Kupolen i Borlänge!

Där blev det fyndat en jacka för 100:-. Sen höll vi på att missa Panduro som ligger där, jag som nästan beställde grejer från internet dagen innan! Sicken tur att vi gick in för det var massor av pysselgrejer jag vill ha! Det här fick jag med mig hem för 170:-!! Jippie!


Nu klockan 16.30 var det dags att fara vidare hemåt! Men först ett snabbt stopp på Gruvgatan 13 i Falun!

Hemma hos Jenny det var vi ca 17:45. Då var det dags att ta i! De hade fått 100 balar hö hemlevererat och nu skulle det staplas in i ladan! Hej å hå, jobba på!!! Vi slet hårt i 30 minuter och sen var allt på plats!!

Jag drog vidare hemåt vid ca 18:30-tiden med ett snabbt stopp hos mamma och pappa för att ta in post och dra ut lite sladdar, de har nämligen åkt på semester med husbilen nu, ha så mysigt!!

Och Stort Tack Till Älskade Syster för en underbar dag med mkt skratt och skoj :)

Och ett tack till Ullis med bloggen Leva på Landet för alla shoppingtips dagen till ära!!!

30 mil hann det bli denna dag, tur och retur från mig!

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej!

Det verkar ha varit en superkul dag ni hade =)

Å så mycket ställen ni hann besöka!

Kram Malin

Postat av: Martina

Men vilken dag! Härligt med shopping! :-)



Kram!

2008-07-02 @ 12:23:20
URL: http://www.marreshorna.blogspot.com
Postat av: annah

Wow, vilken shoppingdag. Har du tips på några bra ställen här i trakten med loppisfynd?

2008-07-02 @ 12:33:23
URL: http://elsklingen.se
Postat av: GÅRDSROMANTIK

Vilken enorm shoppingrunda! Så mycket spännande och fina butiker ni hann med - och massor med fina fynd.



Kram Maud

2008-07-02 @ 12:58:05
URL: http://havsviken.blogspot.com
Postat av: Ullis/Leva på landet

Det var mycket ni hann med på en dag. Visst finns det många härliga ställen här runt omkring. Kul att du hittade så mycket och att du hade användning av tipsen.



Ha en bra dag!

Kram Ullis

2008-07-02 @ 13:10:54
URL: http://levapalandet.blogspot.com/
Postat av: Lilla huset på prärien

MEN vilken dag ni haft - så himla härligt! Så hoppas jag att min vecka med familjen ska bli i Dalarna! Ska förbereda mig med adresser och bra kartor minsann.



Kram Jenny

2008-07-02 @ 13:35:28
URL: http://lillahusetpaprärien.blogspot.com
Postat av: Jenny/ Jema Rose

Vilken härlig dag ni hade !!!



Jättefina saker du köpt, verkligen i "min" stil..!



: )



Ha det gott vännen!



Kram, Jenny



<3

2008-07-02 @ 14:03:03
URL: http://jemarose.blogspot.com
Postat av: Linda/SmåGlädjen

Hej!



Vad trevligt att du var inne hos oss. Tack för besöket! Och tack för dina fina ord om butiken, blir så glad! Gulle dig! Dock var det min mamma du träffade i butiken. Jag kom precis efter att du gått. Hoppas vi ses en annan gång ;-)



Fin blogg du har, kommer tillbaka.



Hoppas du får en riktigt härlig sommar! Stor kram, Linda

2008-07-02 @ 15:06:55
URL: http://smagladjen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback