Pepparkakebak!!

Jajjemän nu är den årliga traditionen av pepparkaksbaket överstökad :)

I fredags efter jobbet åkte jag hem hem till mamma och syrran kom hon också - det var dags att baka våra peppisar!! Den här traditionen har hållt i sig ändå sen vi var små och vi tycker fortfarande om det lika mycket, det är så mysigt :)

Vi kavlade upp ärmarna och knäppte på julmusiken och stämningen var på topp! En hel del mumsig deg slank ner i magen också - precis som det ska va...hihi!

Lite bilder :

Vi bakade i nån timme sådär och sen festade vi till det hela familjen med nygräddade peppisar och julmust, mums!!!
Här är mina UNDERBARA föräldrar - älskar er!!!


I lördags åkte mamma, jag och syrran på en utflykt till Fullerö Handel - en jättestor inredningsbutik i Uppsala. Tar ca 1 timme från Gävle att åka dit så det är ett perfekt utflyktsmål och vi åker dit med jämna mellanrum :)

Mamma och Jenny hämtade upp mig kl. 9:00 och vi åkte till Gottsunda Centrum först för det var nån butik där som Jenny blitt tipsad om. Jag hittade bla ett par jättesnygga bruna stövlar med snyggt spänne och klack för bara 199:-, världens klipp!


Vidare sen till Blomsterlandet där vi tittade in och köpte oss jättefina kakburkar med vintagemotiv på! Har inte fotat ännu utan för göra en bildkvavalkad med allt nytt sen...haha!

När vi sen kom till Fullerö blev vi alldeles saliga för där finns sååå mkt fint! Mamma fyllde på med tjusiga grejer och även jag och Jenny fyndade också. Vi tog lite paus och åt våfflor och sen fortsatte vi shoppingen. Tror vi var där mellan 2-2,5 timme!! Jag rekomenderar verkligen den butiken - den är väl värd bilfärden samt bensinpengarna...hihi!

Vi kom hem vid 15-tiden och tack för den härliag utflyken kära mamma och Jenny!

Jag har även varit ledig söndag, måndag och tisdag och har fått VÄLDIGT mycket uträttat här hemma!! Det har tvättats överdrag till dynorna i soffan samt kuddfodralen, sängkläder, överkast, kläder och massor mer. Så man kan verkligen säga att jag fått mkt upptvättat vilket känns skönt. Och vilken fröjd att sätta sig i soffan sen! Luktar gott och känns sådär extra piffig nu när det är rentvättad och dammsugen. Jag har rensat bort alla krukor och grejer från balkongen som var kvar från i somras och tvättat alla krukor samt burit ner dem i förrådet.
Det har körts grejer till Biståndsgruppen och jag har gjort smycken och sytt ljuspåsar om vartannat. Jag har dammsugit och torkat golv, arrangerat om lite här och var m.m. Jag kan sammanfattade mina lediga dagar med två ord: Duracell kaninen! Minns ni den?! Jag har bara kört på från tidig morgon till sen kväll utan direkt paus och har inte riktigt kunnat koppla av då jag hela tiden ser fler saker jag kan uträtta och få ordning på :)

Följde med mamma till Gävle igår måndag också där vi kikade runt en sväng. Sen stannade till vid ett litet mat-hak här hos mig och köpte en Bida-tallrik vilket innebär strips, mos och 2 grillade! Mumsigt värre!

Har också varit till Madame Nyberg och köpt mig nyaste numret av JDL idag men har ännu inte hittat tiden eller ro för att lägga mig ner och bara koppla av och njuta. Men efter det här inlägget ska jag banne mig säga till mig att nu får det räcka för Duracell-kaninen idag och så ska jag lägga mig i soffan och njuta av detta nummer:



För övrigt har jag tillverkat lite träbokstäver och målat vita.

De bildar ordet
JUL och finns att köpa på min Tradera-sida ifall nån skulle vara intresserad :)

Näpp, nu säger jag godnatt *ler*


 

 

 



Kommentarer
Postat av: Johanna

Härligt med pepparkaksbak! Det är alltid lika kul med julförberedelserna :)



Ha det gott, kram Johanna

Postat av: Niklas

http://dl.dropbox.com/u/196208/pepparkaksbak.jpg



Kusinerna kan sina saker ;)

2009-11-25 @ 10:26:38
Postat av: Hannis

Vilken energi!

Vart får du den i från i detta mörker??



Mysigt med pepparkaksbak!

Det bidrar till julkänslan=))

Lite snö också sen kan jag kanske få in i huvudet att det faktiskt närmar sig jul nuskrattar

Fullerö är ju en riktig favorit.

Finns mycket vill ha saker där.



Kram Hannis

2009-11-26 @ 07:32:24
Postat av: anki.

Åh va mysigt med pepparkaksbak! Jag har köpt en deg men det har inte blivit några kakor än...



Tror jag såg er i bilen i Gävle i måndags! Stod vid rödljusen på väg hem från jobbet..

2009-11-26 @ 19:57:03
URL: http://ankibjork.blogg.se/
Postat av: Ullis/Leva på landet

Så mycket skoj du har varit ute på. Hoppas att sönerna vill baka peppisar här nästa helg. Vilken energi, skulle gärna vilja ha lie jag också.



Ha en riktigt bra första advent!

Kram Ullis

2009-11-28 @ 23:02:44
URL: http://levapalandet.blogspot.com
Postat av: ninni

Hej

Ja det gick riktigt bra på julmarknaden,så det var roligt.

Härligt med pepparkaks bak,måste ha smakat underbart gott.

Kramis så hörs vi

ninni

2009-11-29 @ 10:09:50
URL: http://mormorelsie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback