The Fourth Kind/Närkontakt

Jag vill börja med att varna för denna film, sen säger jag usch!!!

Igår såg jag den här filmen, själv! Det skulle jag ALDRIG ha gjort, den skulle haft en varningstriangel på fodralet som varnade för att se den själv!

Filmen ska enligt vad som står på baksidan av filmfodralet, (du bestämmer själv vad du tror på och inte) baseras på verkliga händelser samt innehålla dokumentation av verkliga ljud och bildupptagningar från när en psykolog försätter sina patienter i hypnos och vad som sen avslöjas under den är läbbigt!

Den handlar om en stad, Nome i Alaska där en rad oförklariga händelser inträffar oberoende av varandra. En psykolog får ta emot rätt många människor till sin praktik där de alla har sömnsvårigheter och upplever sig vakna mitt i natten i vild panik men vet inte varför. Psykologen Dr. Abigail Taylor nystar så sakteliga upp detta under hypnos och där verkar det som att den enda förklaringen patienterna ger är att de upplever sig få besök från icke-mänskliga varelser på nätterna och blir bortförda!

På de "verkliga" bild och ljudupptagningarna får man se hur patienterna försatta i trans börjar skrika det mest otäcka skrik i transen och försöker "springa" ifrån vad de ser i sina förträngda minnen samt mycket mer läskiga saker!

Sen upptäcker Dr. Abigail Taylor att detta även händer henne och hon är fast besluten att fortsätta filma och dokumentera vad hon i samarbete med sina patienter får uppleva och får reda på och i samma nervkittlande bana fortsätter filmen hela vägen ut och jag fick kalla kårar längs med ryggen oavbrutet!!

Jag satt som fastnaglad i soffan, kände att jag tryckte mig djupare och djupare in mot ryggstödet och där satt jag med ögonen vilt uppspärrade, helt inne i filmen som var så skrämmande och obehaglig att se! Min puls höjdes och jag kom på mig själv med att glömma bort och andas flera gånger just för att det var så in i bomben spännande hela tiden!

Man börjar fundera på verklighetsuppfattningen man har verkligen stämmer och om sånt här som visas på filmen skulle kunna hända på riktigt. Vad är det jag ser, är det verkliga ljud och bildupptagningar som det sägs eller har de bara lyckats lura mig till detta som i sin tur gör att filmen blir så otroligt bra och skrämmande och funkar så bra!

Jag valde efter filmen att inte tro på den för jag blev för rädd för att tro.

När filmen var slut satt jag helt slut och still i soffan, vågade inte röra en muskel i min kropp. Det ni, då vet man att man har sett en riktigt bra skräckfilm! Jag kände mig så illa till mods och hade en riktigt kuslig och obehaglig känsla i hela kroppen och ville bara glömma bort filmen men det var ju för sent, den snurrade i mitt huvud. Just i det tillfället kände jag att jag hellre skulle varit lyckligt ovetandes om den information jag fick genom filmen än att ha sett den och blivit så omtumlad som jag blev. Jag kände mig rent ut sagt gråtfärdig av rädsla för jag ville radera de otäcka bilderna i mitt huvud. Men där fick jag sitta, helt panikslagen och vettskrämd och totalt förstörd!

Just det faktum att man skriver att filmen är baserad på "verkliga" händelser samt att den innehåller "verkliga" bild och ljudupptagningar från när psykologen träffade sina patienter, gör att filmen blir än mer skrämmande och verkligehetstrogen och ger en känsla av att kunna vara sann. Det är det som är så bra med den rent filmmässigt och jäkligt äcklig om man nu är ute efter att bli riktigt skrämd!

Filmen jämförs tydligen med den andra filmen som heter "Paranormal Activity" som jag också har liggandes här hemma, men nu tvekar jag inför att se den för jag vet inte om jag pallar att bli så jävla rädd igen nu så här tätt inpå..haha! Och den har ju till och med en varning om att den inte bör ses själv, så det kanske innebär att den är ännu läbbigare än den jag just sett?! Hualigen!

Igår hade jag världssvårt att sova, vågade inte riktigt sluta ögonen och slappna av i rädsla för vad jag skulle komma att drömma om. Jag var så varm och svettig men tro inte att jag vågade ta av mig täcket, nej det gick minsan inte. Kroppen skulle vara gömd, inga synliga kroppsdelar där inte...haha! Tänka sig att man kan bli så starkt skrämd även fast man är vuxen, helt otroligt! Ett tips är att ni inte tittar på den precis innan ni ska gå och sova vilket jag gjorde och det var verkligen inte det ultimata! Se den helst mitt på ljusa dag eller väldigt tidigt på kvällen...hihi!

Idag vaknar jag dock till sol vilket känns jättebra och jag har under natten tydligen lyckats skaka av mig den obehagliga och rädda känslan och den ska jag nog försöka hålla borta ett tag framöver. Jag har blivit tillräckligt skrämd!

Konstigt värre är väl ändå att man på nåt vis vill uppnå den här känslan när man hyr en skräckfilm, varför egentligen!!

Nåja, ett hett filmtips från mig till er!

Ni väljer själv om ni vill se den, men se det här som en varning *ler*





Sov Gott!!!




Kommentarer
Postat av: anki.

Om du tycker det är läskigt så lär det va läskigt!!

Jag kommer aldrig se den, inte ens om jag sitter på Sergels Torg mitt på ljusa dagen! haha!

Postat av: Jenny

Anna Anna Anna, hur vågar du!?!? Hihi :) Skulle aldrig falla mig in att kika på denna film, inte nån annan skräckis heller, då gör man ju i brallan när man ska ut me vovvarna på morgonen!! :)

2010-04-28 @ 19:36:25
URL: http://katiinka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback