Spännande husvisning

Igår var jag och Hjalle på husvisning igen efter ett långt uppehåll över sommaren då det inte kommit ut nåt av intresse. Vi var väldigt ivriga och kände starkt att det här objektet verkligen kunde vara något för oss!

Huset var spännande, intressant och öppnar upp till världens möjligheter vad gäller både boende och verksamhet! Men vi måste väga för och nackdelar och sedan inse att det finns en hel del att göra på huset. Vågar och orkar man ta sig an ett sådant projekt?!! Men å andra sidan, kommer vi någonsin att hitta en liknande stor, lantlig och härlig gård samt detta underbara läge någon annanstans i området med möjligheternas hus för detta pris?!! Åååh varför ska det va så svårt?! En andra visning är iaf bokad nästa vecka, får se varthän känslorna bär då *ler*

Huset har förr varit en Konsumbutik, mjölkbutik m.m, så vi har världens möjligheter att ha butik vilket för mig har varit en dröm ett par år nu! Och att sedan kunna ha butiken hemma, i en befintlig butikslokal är ju hur bra som helst. Hjalle kan flytta hem sitt lager och få en fysisk butik till sin webbutik Spelbord.se. Hans företag kommer i så fall kunna betala hyra till oss vilket innebär att vi varje månad i så fall drar in lite x-tra pengar som kan sparas och gå till rust eller till att betala räkningar med. Hur som helst en xtra inkomst varje månad vilket ju ger en ekonomisk fördel också.

Hjalle kommer kunna ha ett lager, det finns lastkaj och massor av lager, förrådsutrymmen i källardelen. Jag kan ha mitt målar/snickarrum, pysselrum och förvaringsrum för eventuella möbler jag skulle vilja köpa in från loppis och fräscha upp och sälja. Det finns så stora ytor att det är fantastiskt!

Vill man sen inte använda butiksdelen som butik finns ju möjlighet att bygga om det till boendeyta och göra själva hemmet större.

Vi var kvar på visningen i 1 timme och jag tror egentligen bara att mäklaren skulle vara där en halvtimme men vi kunde inte slita oss utan var ju tvugen att gå runt flera gånger för att planera i huvudet hur vi i så fall skulle kunna tänka oss att använda utrymmena på olika sätt. För det finns massor av varianter att använda detta hus på!


Själva boendedelen ligger på övre plan och består i nuläget av 2 mindre lägenheter vilket vi i så fall skulle göra om till en stor, som i så fall skulle ligga på nånstans mellan 124-140 kvm, beroende på hur de har räknat. Helt okej i storlek tror jag men jag tycker det är lite halvtrist att det inte ligger på markplan där jag kan få en altandörr direkt ut till trädgården. Ett idealt hus har för mig i mina tankar alltid varit ett 2-planshus. Möjligheterna här finns ju att bygga om butiksdelen på markplan till boendeyta och på så vis få större yta samt ett markplan med möjlighet till friheten direkt ut i trädgården!

Trädgården var härliga och lummiga dryga 4000 kvm stor vilket jag älskade! Man ser ut över åkrar och ängar och huset ligger på en mysigt belägen bygata med gamla röda trähus. Läget är perfekt! Området är så mysigt och jag har alltid älskat det stället, perfekt att bo på *ler*.  På gården står ett dubbelgarage, bara det är ju värt mkt då vi har 2 bilar som vi gärna vill ha under tak under de bistra vintermånaderna. På gården fanns även en liten röd bod/förråd och jag föreställde mig genast hur jag skulle kunna ha en Gårdsbutik där, med cafe och loppis och hela köret! Så den möjligheten finns ju att fortfarande har butik även om man stänger av butiksdelen i huset och gör om den.

Ja som ni förstår blev vi intresserade men också lite skrämda över allting, det är så mkt att ta in och tänka på att man inte kan komma till ett beslut inom den närmsta tiden. Vi måste ha klara siffror att räkna på och tänka på hur man kan förnya och byta ut äldre delar i huset. Det är ju som sagt var en del att göra om man ska få det som man vill och eftersom vi alltid bott i lägenhet och inte vet något om hur man sköter ett hus känns det ju väldigt skrämmande och stort att ta sig an. Men jag tror att man tror för lite om sig själv i dett fall, varför skulle inte vi kunna ta oss an ett hus och våga planera det som vi vill egentligen?! Det finns ju så många andra som gör det och som sagt var finns det kunnigt folk att ta del av. Dels fackmän och mamma och pappa kan mycket om hus och bygge som de kan lära mig! Det känns på så vis tryggt att ha duktiga föräldrar som kan komma med sina synpunkter och tankar om detta hus om det blir vidare aktuellt efter nästa visning. Är det aktuellt då vill man ju anlita en besiktningsman och när man har besiktningsprotokollet i handen, det känns som att det är då man kan ta det slutgiltiga beslutet beroende på vad det visar.

Det gäller att väga för och nackdelar flera gånger om och välja hur man man ska se på huset. Se det med nackdelarna i fokus eller med fördelarna i fokus. Det här med hus är skrämmande men det här känns nog ännu lite mer skrämmande i och med att det mer är en verksamhet med boende istället för boende med verksamhet. Det skulle vara lättare att mer helhjärtat ha gillat huset på direkten om boendedelen var i större fokus och verksamheten lite mindre. Men Hjalle ser så många fördelar med verksamhetsfokuset och det gör ju jag också i och för sig. Men med det kommer mer arbete, mer press att verkligen ta sig an projekt som kommer med om man skulle besluta sig för att lägga ett bud och verkligen gå in seriöst på det här huset. Men som vi sa så behöver man inte gå in och göra något på direkten, det är fullt beboeligt och man kan bo in sig först och känna efter och sen pö om pö göra det man känner för i rust och bygga om-planer. Man behöver inte känna pressen att allt måste ske på en gång heller ju. Men på nåt vis känns det så ändå.

Skulle det sen visa sig att om vi köper huset och bor där och upptäcker att det nog inte var rätt beslut ändå, jamen då är ju inte loppet kört för det! Man får faktiskt sälja ett hus, man måste inte bo i det hela livet ut om man inte trivs även fast det känns så. När man köper sitt första hus känns det som att man ska man vara så bombsäker och inte göra misstaget att välja fel beslut för då har man på nåt vis varit slarvig käns det som och det känns lite tabu att sälja, som ett misslyckande i så fall. Men hur ska egentligen någon människa veta i förväg om huset verkligen är rätt bara av att se det?! Det märker man väl först när man får bo in sig och leva i huset, eller har jag fel?

Hur ska man veta i förväg om det är just det här huset som en dag kan bli vårat Drömhus? Är det ett "möjligheternas hus vi vill ha eller är det ett tryggt obekymmerssamt "Svenssonhus" som passar oss? Gud jag vet inte alls, kan inte nån bara ta beslutet åt mig :)

Jag har hela tiden sett mig i ett  vanligt hus med mycket karaktär och charm samt med lantliga inslag. Att nu detta ovanliga ej lantliga hus dök upp med andra möjligheter än ett vanligt hus förvirrade mig totalt för det är inte alls vad jag egentligen har tänkt mig angående boende-delen iaf. Allt annat i form av verksamhet och förrådsutrymmen är ett jätteplus och en väldig bonus, det är ju liksom inget som drar ner intrycket. Man kan ju inte ha för mkt utrymme :)

Går det att skapa ett hus med lantlig charm, hemtrevnad och karaktär av detta hus? Svaret är ju ganska enkelt JA egentligen men klarar vi av att skapa detta hus till vårat drömhus, så som vi tänker oss det i vårat inre? Om vi nu kommer på och bestämmer oss för att vi klarar av att förvandla det så är det nog ett toppenboende!

Vi fick som sagt var mycket att ta in igår och det har känts som både "JA-det här är rätt" samt "absolut NEJ" till detta hus från min sida. Det var ett dödsbo, bara vi och ett till par som var och kikade en längre seriös stund. Nästa vecka skulle väl någon till komma och se. Om det skulle vara så att man får det för ett väldigt fördelaktigt pris så känns det som att man nästan måste slå till! Det är väldigt mycket hus, trädgård, (avstyckningsbar) samt verksamhetsmöjlighet för det priset det ligger ute för. Och som sagt var kan det bli en fördel rent ekonomiskt också med tanke på Hjalles företag samt eventuellt min butik. Drömmar har vi många *ler*. Många andra "vanliga" hus med mindre yta samt mindre trädgård  går för priser över detta. När kommer en sån här perfekt möjlighet för oss igen?! Aldrig skulle jag tro. I och med att huset inte är perfekt rustat eller planlagt precis så som vi vill ha det just nu har vi ju även här om man ser det från den positiva sidan världens möjlighet att skapa huset precis så som vi vill ha det :)

Det känns som att huset verkligen skriker Hjalle & Anna - det gäller bara att bestämma sig för om man ska våga hoppa på tåget *ler*







Kommentarer
Postat av: anki.

Ojoj vilket hus. Det är verkligen ett Anna-hus!!!

Förstår tvekandet över allt som behöver göras, men visar sig besiktningen vara ok är det ju inget akut så då kan ni ju ta tid på er. Är man inställd på nåt så funkar det!! Gud så spännande!!!

Kram kram

2010-08-18 @ 12:06:29
Postat av: Tina

Ja visst är det skrämmande att ta sånna där beslut om hus, men som du skriver så behöver det ju inte vara forever om det visar sig att man vantrivs där.

Visst huste behöver en hel del rust men det tror jag att ni klarar av galant om inte själva så med lite hjälp.:-)

Kanon läge!!

Postat av: Marie-Louise

WOW!!!

Vad härligt att hitta ett objekt som har allt det där man vill ha,som du säger, ett hus kan man alltid sälja så varför inte prova? Själv är jag inne på mitt 4:de hus nu och har bestämt mig för att aldrig säga att "här ska jag bo för alltid",det känns lite mer fritt och spännande då:)



Kramen och lycka till

2010-08-18 @ 20:37:06
URL: http://nyttochslitet.blogspot.se
Postat av: vintageretroprinsessa



Vilket spännande projekt :)

allt blir som man vill hetr det ju :)

Hoppa på tåget ni :)



all lycka till er

2010-08-19 @ 00:56:38
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nämen vad kul, husvisning. Själv har jag aldrig varit på någon då Mannen redan hade hus, men jag sitter ofta på Hemnet och spanar efter något drömhus till salu.

Kram Catharina

2010-08-20 @ 16:20:46
Postat av: Charmanta

Låter spännande det där! Husköp är ju inte det lättaste, men jag tror att om man har en viss känsla när man går in i huset så känner man nog direkt att det här går att göra till ett drömhus,och då är det ju bara att köra om allt annat är ok och noga övervägt. Själv köpte vi ett gammalt risigt hus som faktiskt blev ett drömhus i våra ögon, och som sagt inget är ju livsbundet!

Kram och lycka till med husköp! Marie

2010-08-20 @ 21:39:15
URL: http://charmantamarie,blogspot.com
Postat av: ninni

Men oj va det snurrar av tankar i ditt huvud och det förstår jag,men mitt råd till dig är hoppa och se vad det ger,landar man inte på fötterna så är det bara att resa på sig och fortsätta,spännande!!!!

Kram o ha en fin kväll.

ninni

2010-08-22 @ 18:49:40
URL: http://hagagården.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Hej.

Jag kan säga att det är värt att försöka. Vi köpte ett jätterisigt hus för 4 år sedan, det har varit mycket slit men idag börjar det bli som vi drömde om. Räkna med att det kan komma fram oväntade saker men tappa inte modet, det fixar man.

Vi har nu köpt grannfastigheten och den är, om möjligt, ännu dåligare. Vi räknar med att den ska bli fin också. Där ska gubben laga bilar och jag ha min butik.

Lycka till! Yvonne

2010-08-23 @ 12:08:26
Postat av: ..:Sarah:..

Jag är kär.. helt totalt tokförälskad i fjällen :)

2010-08-26 @ 14:55:15
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

Håller tummarna på att drömhuset blir Ert!

Och tack för besöket idag. SÅ himla kul när du dyker upp.

Kram-Kram

2010-08-26 @ 20:20:00
URL: http://madamenyberg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback