Dala-Husby

I fredags åkte jag och Hjalle mot Hedemora där vi hade bokat en natt på Dala-Husby Hotell & Restaurang i just Husby, en bit före Hedemora. Vi skulle sova över en natt och äta gott och bara ha det bra :-) Hjalle hade bokat en middag med 7-rätters avsmakningsmeny, det skulle bli spännande! Från Valbo tog det ca 1 timme att köra ut till hotellet vilket ju var snabbt och enkelt.

Hotellet var väldigt charmigt och kändes lantligt, rött med vita knutar! En stor grönskande gård var inhängnad med rött trästaket med vita grindar. På gården fanns även sittplatser och det var stor mysfaktor! Två stora träd ramade in den vackra byggnaden.


Vi fick nycklarna till vårat rum som var stort, ljust och fint! Ett rymligt vardagsrum med soffa bord samt en skänk med radio och lite snacks som de faktiskt bjöd på, sicken service! Annars brukar man ju få köpa allt ur minibaren, men här bjöd de på chips, 2 loka, 2 choklad samt 2 äpplen, trevligt! Förutom vardagsrummet hade vi även ett mysigt sovrum. Det var trägolv och högt i tak, kändes väldigt rogivande direkt när man klev in och tonen var väldigt lantlig och enkel, men ack så ljuvlig :-)


Utsikten från rummen ledde blickarna till den härliga gården med uteplatser och blickar man ännu längre bort så kan man skymta älven bakom det vita trästaketet. Vilken lugnande vy!


Vi installerade oss och gick sen till matsalen och avnjöt Afternoon-tea bjudningen med lite hembakta scones med marmelad samt kaffe/te eller annan dryck samt även chokladkaka med grädde, trevligt! Sen gick vi upp till sällskapsrummet på ovanvåningen och avnjöt fikat, det var riktigt smarrigt!


Vi hade bokat middagen till 18:30 och det var fortfarande tid kvar tills dess så vi tog en promenad på den trivsamma gatan som hotellet låg på. En liten mysig gata, lummig och grönskande samt små söta hus på sidorna, väldigt lugnt och skönt var det i området.

Längs med gatan gick älven. Kan det ha varit Dalälven om jag inte minns fel? Och belägen vid den låg en minigolfbana och det såg riktigt mysigt ut. Vi gick in till den lokala lanthandeln och skulle betala för att spela minigolf men då hade de tyvärr inte öppnat ännu utan skulle göra det på söndagen, typiskt! Jaja, det var inget att göra åt så  vi fortsatte vår promenad en vända till och tittade på älven samt de härliga ängarna och kullarna som omgärdade hela byggden. Väldigt rogivande ställe måste jag säg :-)


Vi gick sen till rummet och bytte om inför middagen och gjorde oss lite piffiga och gick sedan till matsalen där vi blev placerade vid ett sött dukat bord för 2. Väldigt mysigt!!


Det var väldigt lugnt på hotellet, bara 2 sällskap till förutom Hjalle och mig som åt där den kvällen, man kunde till och med höra vad man sa utan att behöva skrika till varandra...hihi! Det var såå mysigt och familjärt på det där stället så det var inte klokt. Tjejerna som serverade oss var även de väldigt trevliga och glada och man trivdes i deras sällskap, det kändes lättsamt. Vi blev först bjudna på ett glas champagne och sedan följde denna 7-rätters meny!!


Till dryck beställde vi in en vinflaska av sorten Lagarde villket var väldigt gott. Maten var väldigt fint upplagd och det var verkligen klass på maten! Vilken duktig kock de måste haft där i köket! Det var snyggt upplagt, tjejerna som kom in och serverade berättade om maten, den var lagomt tempererad och smakerna var fina och milda men ändock smakrika utan att bli starka. Är lite paff över att jag faktiskt fick i mig all mat och även tyckte om det även fast det var mat jag aldrig förut ätiti. Det var piggvar, hummer, blåmusselskum samt oxsvans för att bara nämna några av rätterna..hihi! Det var så mysigt och trevligt och vi skålade och pratade och hade det riktigt mysigt jag och min kärlek!

Förutom en sak och det var att min mage hade varit spänd och känts mätt hela dagen och när jag började äta kändes det som att jag blev proppmätt på en gång (fast jag inte borde blitt det för jag hade inte ätit mkt på dagen innan) och så började jag få magkrämpor, sååå jädra typislt!!! Det molade i magen hela tiden och den spände och värkte och kändes grymt uppblåst... Suck.. Lite senare in i middagen blev det ännu värre för ett tag och varje gång jag andades ut högg det som tusen knivar i magen på mig och det krampade som nåt jag aldrig varit med om förut. Blev till och med lite rädd för jag har nog aldrig haft sådär ont förut. Jag satt stilla vid bordet och andades försiktigt samtidigt som några tårar trängde fram ur ögonvrån pga smärtan. Jag hade provat att besöka toaletten 2 ggr utan lyckat resultat. Men efter en stund vid bordet började så smått smärtan släppa och jag kunde fortsätta med middagen och efterrätterna och kunde väl avnjuta dem skapligt om än inte njuta av dem sådär riktigt som jag skulle viljat. När vi sen var färdiga med middagen hade vi suttit och ätit i 3 timmar! Helt otroligt vad länge men den tiden svischade snabbt förbi när vi satt där vid bordet så vi måste ju haft väldigt trevligt...hihi!

Ca 21:45 begav vi oss till rummet igen och jag blev lugnare i magen och kunde sen besöka toaletten och kvällen blev väldigt bra som tur var. Jag kunde till och med avnjuta en påse chips för magen gick tillbaka till att bli lugn och fin igen :-) Vi kurade ihop oss i soffan och tittade lite på tv och myste och hade det romantiskt!

Somnade väl strax före tolvtiden, väldigt nöjda med en urmysig kväll!

Vi vaknade sen vid ca 7:30 tiden på lördagen. Vi hade sovit väldigt gott i sängen och den var så mjuk, fluffig och skön! Vi hörde glad fågelsång utanför fönstret och det var så väldigt lugnt och harmoniskt på hela stället, lovely!! När vi såg ut genom fönstret såg vi det stora grönskande, lummiga trädet som stod på innergården och det var så vackert! Det kändes som man vaknade upp i en stuga på landet, mys!!!

Vi sträckte ett tag på oss och gick sen ut till matsalen till 8.00 för att äta frukost. Det var uppdukat med stort buffébord med massor av goda ting! Massa bröd, olika frukter, olika juice samt fil och yoghurtsorter, kaffe, the, kakor och annat gott! Vi högg in på frukosten och satte oss vid ett bord för 2 och på varje bord brann ett litet värmeljus så mysigt och en fin blomma, "hjärtan på tråd" stod så dekorativt på varje bord. Ljuv och lugn musik spelades lite svagt ur högtalarna och jag och Hjalle satt ensamma i matsalen och åt frukost, vilken lyx att få allt detta för sig själv...hihi! Som att det var uppdukat bara för oss den stunden :-) Antar att de andra gästerna tog en länge sovmorgon än Hjalle och mig...hihi!

När vi sen var belåtna gick vi tillbaka till rummet igen och läste tidningar i sängen och kollade lite på tv:n innan det var dags att checka ut kl. 11.00. Jag hade 4 tidningar med mig så det var så härligt att få ligga och slappa i sängen och bara ha det bra!!!


Vilken lyxig vistelse vi haft och vi kommer garanterat att åka tillbaka dit igen, ett väldigt trevligt ställe må jag säga!

REKOMENDERAS verkligen!!!!

Dessa bilder får stå till svars för mitt söndagsbidrag till fabriken!






Kommentarer
Postat av: ninni

Hej

Det är klart vi kan åka ut dit på onsdag om du vill,ska vi säga vid ett tiden,jag har ingen bil men vi kan dela på bensinpengarna ut dit om vi tar din bil.

Kramis

Ninni

Postat av: Camilla

Hej hej.



Tusen tack för de fina orden inne hos mig;).

Så underbart ni verkar ha haft det. Nästan så jag tror jag snor ideen;).



Min bänk är köpt på Plantagen. Kostade 990 kr:).



Njut av dagen och må gott.



Stor kram Camilla

2011-05-15 @ 16:09:39
URL: http://vitaboet.blogspot.com
Postat av: Sonja

Det låter ju helt underbart. Vilket mysigt ställe. Man behöver nåt sådant ibland. Tror nästan att jag ska ta och överraska min "gubbe" med nåt liknande.

Ha det bra. Kram Sonja.

2011-05-15 @ 16:44:15
URL: http://hammarsbacken.blogspot.com
Postat av: Paula

Vilken helg ni haft!

Tack för din fina kommentar hos mig:)

Visst är jeanne darc living underbar tidning!! Jag smälter varje gång jag hittar en.

Kram

2011-05-15 @ 22:06:51
URL: http://vackravitating.blogspot.com/
Postat av: Eva-Lena

Vilken fantastisk helg ni har haft, blir riktigt avundsjuk.

Va roligt att ni kommer på onsdag, det ser jag fram emot.

Kopparna kommer från Dommo by Gawor och kostar 98:-

2011-05-15 @ 23:12:14
URL: http://blog.lavendelolantliv.se
Postat av: Jenny/Jema

Så himla mysigt & romantiskt..!



: )



STOR kram till dig!



/Jenny

2011-05-16 @ 14:23:51
URL: http://jemarose.blogspot.com
Postat av: Jill

Å så härligt det låter. Underbart att komma iväg sådär och njuta i varandras sällskap. Det behöver man verkligen i ett förhållande.



Hoppas du har haft en fin måndag också!

2011-05-16 @ 22:39:38
URL: http://fyrarumochkok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback